Det er bedre med ei kraake i handa...


Advertisement
Cambodia's flag
Asia » Cambodia » South » Phnom Penh
April 21st 2007
Published: April 21st 2007
Edit Blog Post

Aasen var det ordspillet igjen?
Det er bedre med ei kraake i handa, enn ti paa taket?
Det er bedre med ti kraaker paa taket, enn ei i haanda?

Hmm.. Hvem vil vel ha ei kraake i handa likevel. Den driter og skriker uansett.

Vel.
I gaar forlot jeg de 4000 stille oeyene.
Den nest siste natta ble jeg syk. Men neste dag var alt saa mye bedre.
Mange ble matforgiftet paa oeya, gitt.
Den nest siste dagen festet jeg med noen laoianere? Oeh. Laos-folk. Drakk riswhiskyen, Lao Lao, danset og sang.
Senere syklet jeg rundt paa oeya.
Du skulle sett meg naar jeg syklet mot lynet. Jeg var i oedemarken. Gjett om jeg var redd.
Sykt mye lyn. Syyykt!
Da det lynte, var det som et maleri med sterke kontraster. Landskapet, dyrene...alt ble synlig, og med dee fargene!

Om kvelden var jeg paa date med en Lao-gutt. Nok en gang. Haha.
Men han her var skikkelig soet og morsom.
Han lo seg skakk da jeg begynte aa spise vaarruller med kniv og gaffel.
Etterhvert matet han meg. Med pinner.
Riktig saa romantisk.

Men ja. Det var de kraakene, da.
Igaar hadde livet mitt vaert utrolig morsomt paa film. Her snakker vi Hollywood.
Jeg var med paa "The ride to hell".
Jeg kjoerte paa motor bike/mopet fra Laos til Kambodsja.
Her skulle det spares penger, tenkte jeg.
Neiggu om jeg skulle betale hele $dollar fra Don Det til Phnom Penh!

Ok. Ferje = $1,5
Foerste mopedtur = $4 (ble lurt, ja)
Andre mopedtur = $5 (Kom med bl.a "I love you" fra mopedfoereren, saa det er greit)

Saa kom jeg til starten paa the ride to hell.
Det stod noen busser ved visumstasjonen, og jeg fikk haiket med den ene bussen ($3) til Stung Treng.
Passasjerene i bussene hadde betalt $35 til Phnom Penh.
Paa billetten var det bilde av DEN fete bussen. V.I.P og greier.
Paa den lille beita de hadde kjoert, hadde de byttet buss fire ganger. Hver gang var de nye bussene mindre, mindre komfortable.
Jeg ble med disse folka.
Etterhvert kom vi til Kratie.
Spiste og koste oss, da vi saa at de to bussene i foelge ble erstattet av en ny buss. Type Caravelle a'la 80-tallet.
Bare at denne var eldre og faktisk litt skrukkete.
Paa taket var det et digert kjoeleskap og andre ting som skulle fraktes.
All bagasjen til alle passasjerene ble fraktet over i den nye kassebussen.
Alle passasjerene ble stuet inn som griser. Noen matta sitte paa taket.
Setene var rustne, og rispet mange til blods.
Ved foettene vaare, kunne vi se hjulene og veien.

En stund var vi 15 passasjerer inni kassevogna.
10 paa taket!
Pluss bagasje.
Og kjoeleskapet.
Bussen tiltet til hoeyre hele tiden.

Siden det ble det saa mange paa taket, maatte vi stoppe for aa legge inn et tungt tre ved hjulene.
For aa hente treet, maatte vi krysse ei bro over ei dyp kloeft.
Og broen. Den bestod av ett sett planker.
Alle saa jo at dette ikke kunne gaa.
Men sjaafoeren duret paa.
Og brua?
Ja. Den knakk.
Hele bilen vaiet, og vi skrek og hoiet til sjaafoeren.
Heldigvis gikk det bra.
Saa vi kjoerte til et annet sted der de hadde tre.
Nok ei trebru.

Det gikk.
Men med 10 voksne menn paa taket, et kjoeleskap og masse ryggsekker, stablet i hoeyden, sier det seg selv, at de maatte gaa galt.

Men det gjorde det ikke.
Riktignok holdt vi paa aa velte en del ganger. Spesielt e'n gang. alle passasjerene veltet seg over til venstre side, for ikke aa velte til hoeyre.

Og turen?
Den varte i 10 timer.

Men ikke saa galt at det ikke er godt for noe.
Vi roet nervene med masse oel, og turen ble en fest. Festligere for hver oel.
Og turen ut i bushen for tissen, ble det faa av.
Landminer.
Det er fortsatt 6 millioner landminer i landet.

Det ble en festlig natt ogsaa. Alle havnet paa samme hotell, og vi satt og skravlet til 3 paa natt.
I dag er det glovarmt, og jeg benytter de varmeste timene inne.
Straks er det ut til nasjonalmuseet og Soelv pagoden, Killing fields of Choeung Ek, det russiske markedet, og litt til.

Men du?

Det ER bedre med e'n mann paa fanget, enn ti paa taket? Er det ikke?
Kniiiis.


Lindis, da toes.



Advertisement



21st April 2007

lindis sjael
haha. en del skrivefeil, siden det mangler knotter paa tastaturet. pluss at jeg har poelsefingre. "...turen ut i bushen for aa tisse..." mente jeg. thihii
21st April 2007

Hei
Ville bare si at jeg syns det utrolig festlig å lese det du skriver. Veldig gøy at du sender mail, altså. Fortsatt god tur- om enn noe mindre livstruende. Klem
22nd April 2007

Ja, jeg vet du ikke er glad i mas om at du må være forsiktig og alt det der, men dette likte jeg svært dårlig..... VÆR FORSIKTIG, DIN TULLING!!! Godt du i det minste prøver å holde deg unna landminer, og 50-år gamle afro-italienere. He he he.
23rd April 2007

Dette er jo helt villlllttt!!! Jeg har skjønt at jeg er inne i 40 års krisen, men at det fantes noe som heter 30 års krisen var nytt!! Og hvordan er det mulig å forlate 4000 øyer på EN dag - det må ha vært travelt! Take Care. -Hælgen

Tot: 0.222s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0836s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb