Vinales, tabak en mogotes

Published: July 30th 2017

Tabaksplantage Hector LuisTabaksplantage Hector LuisTabaksplantage Hector Luis

Frieda aan de sigaren
Geo: 22.5823, -83.746

In de voormiddag hebben we een tabaksplantage bezocht en de kunst van het sigarenmaken bekeken. Er zijn drie elementen die ervoor zorgen dat de sigaren die gemaakt zijn in de streek van Pinar del Rio de hoogste kwaliteit hebben in de wereld : de vruchtbare bodem, het microklimaat (vochtig, warme zonnige dagen en koude nachten) en de kennis van het sigaren maken. Hector Luiz was de jongste sigarenmaker ooit die hiervoor de hoogste onderscheiding kreeg die jaarlijks wordt uitgereikt : De Habana Man.
We hebben de plantage bezocht en de fermentatiehallen waar de tabaksbladeren liggen te drogen. We hebben dan de enige man ontmoet die de hoogste kwaliteit aan sigaren rolt (de Cohiba voor de kenners) en hem een demonstratie zien geven. Daarna hebben we voor het eerst in ons leven een sigaar gerookt, een hele ervaring waarvan ik dacht dat ze me niet gingen kunnen overtuigen. Het was bijzonder interessant en we hebben enkele topexemplaren meegebracht.

In de namiddag zijn we vertrokken voor een ritje te paard. We hebben het ritje maar beperkt tot een uurtje want Frieda was nogal bang op het paard zeker toen er een span ossen aankwam en we achteruit moesten.

Daarna hebben we de prehistorische muur bezocht die geschilderd was in 1960 😉 en tot slot de Cuevo de los Indos bezocht. Een wandeling door een grot gevolgd door een ondergrondse boottocht.

Dat was weer een fijne dag in de vallei van Vinales waar we ook vooral genoten hebben van de vele mooie landschappen rond de Mogotes zoals ze de kegelvormige heuvels hier noemen. Het verhaal van de kikker vannacht houden we voor later.

20th March 2014

Zeg Frieda, wat is dat nu met u en al die sigaren!!!!!!!!!

Tot: 0.085s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 46; dbt: 0.0409s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb