Introductie dag in Accra

Africa » Ghana » Greater Accra » Accra
July 18th 2017
Published: July 18th 2017

-Maandag 17 Juli-
*ik heb 30 min hieraan gewerkt en toen drukte ik op een verkeerde knop en was alles weg. Toen moest alles weer opnieuw terwijl ik heel moe was dus excuses voor de eventuele spelfouten*

Afgelopen maandag was het tijd voor de introductie dag. Het begon om 6 uur, maar die nacht had ik echt slecht geslapen vanwege de warmte en viel ik pas in slaap rond 3 uur om vervolgens om 6:30 wakker te worden van de haan en de wekkers van de andere vrijwilligers. Ja ja we staan allemaal rond 6:30/7:00 op om te douchen en te ontbijten en dan rond 08:00 naar de scholen te gaan. Tot nu toe heb ik nog niet her geluk gehad dat er stromes water uit de douche kop kwam, dus doen we het maar gewoon met emmers. Deze plek geeft me wel een beetje Jong Nederland zomerkamp vibes, afgezien van het sanitair da

Het ontbijt wordt verzorgd door Hannah. Ik weet niet of ik al over haar heb verteld, maar ze zorgt voor 3 maaltijden per dag en maakt ook nog het huis schoon. Ze is echt super lief en vind het super leuk dat ik half Ghanees ben (zoals de meeste mensen van de staf hier). Papa had voor fried plantain voor mij gezorgd zodat ik iets had om op te knabbelen. Toen Hannah ze zag staan vroeg ze of ze wat mocht hebben. Dus vanaf nu geef ik haar dagelijks een zakje met plantain. Voor degene die het niet weten, plantain is een bananen soort die je rauw niet kunt eten maar alleen kunt koken of frituren. Gekookt of gefrituurd smaakt het net als aardappel.

Als ontbijt hadden we wentelteefjes met kaneel en suiker. Echt super lekker. Na het ontbijt pakte ik mijn spullen bij elkaar (zonnebrand, muggenspray en water zijn hier een must) in een rugzak en ging ik buiten staan wachten met de andere nieuwe vrijwilligers tot we konden vertrekken
(6 Spanjaarden en ik??).

We namen de taxi naar Accra en stapten uit op de Black Star Square. Een heel groot plein met een soort triomfboog en heel veel stoeltjes. Op dit plein heeft Dr. Kwame Nkrumah (spreek uit Enkroemah) ervoor gezorgd dat Ghana onafhankelijk werd. Het eerste land in de Sub-Sahara zone dat onafhankelijk werd. Op dit plein wordt ieder jaar op onafhankelijkheidsdag een parade gehouden (vandaar de stoeltjes). Ik vind het nog steeds raar om te bedenken dat de Republiek Ghana nu pas 60 jaar bestaat (1957-2017). Na een kort lesje over de geschiedenis van de onafhankelijkheid en de betekenis van de Ghanese vlag lopen we een stukje door Accra.

We komen aan bij Makola Market. De grootste markt in West Afrika. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien op een klein stukje. Vrouwen lopen rond met schalen vol fruit en pinda's op hun hoofd terwijl anderen vis of groenten verkopen. Ook kleding, tassen, schoenen en verzorgingsproducten worden op grote schaal verkocht. Ik heb geiten gezien die vrolijk rond liepen en kinderen die tussen het afval van de markt rondkruipen.
Aangezien onze groep voornamelijk uit blanke mensen bestaat krijgen we extra aandacht. Van alle kanten hoor je "Enjoy Ghana!" Of "Akwabaa"(welkom). Het lijkt net alsof er geen einde aan komt.

Als we dan toch eindelijk aan het einde van de markt komen lopen we alweer naar het volgende gedeelte. Jamestown. Jamestown is een stukje van Accra dat je met een vissersdorp kunt vergelijken. Op het strans liggen vissersboten te wachten op te water te gaan terwijl op het strand de vrouwen verse vis bakken in olie. Het is hier heerlijk rustig na de drukte van de Makola Market. We lopen over het strand naar de vuurtoren en uiteindelijk verlaten we Jamestown.

Nu komt het leukste gedeelte van de dag. We krijgen een ritje achterop de motor door de stad naar de kunst markt. Het is echt super gaaf om achterop zo'n motor te zitten terwijl je al het verkeer kunt vermijden en lekker koel zit vanwege de wind.

Als we aankomen op de kunst markt is het eerst tijd voor een Djembe lesje. Een djembe is een Afrikaanse trommel. Aangezien ik zelf een djembe heb en ik al een aantal lesjes gehad heb kan ik zelf al wat ritmes spelen. Wanneer ik dit zeg mag ik alvast een aantal ritmes voordoen. Onder begeleiding van de muzikanten leren we nieuwe ritmes aan. Het was echt super leuk.

Na het djembe lesje kunnen we even over de kunst markt lopen. Nou je kijkt je ogen uit. Afrikaanse maskers, beeldjes van dieren, schilderijen op canvas, gepersonaliseerde djembe's, armbandjes en nog meer kleine souvenirs. Het was zo mooi. En ondertussen zijn ze voor de kleinde winkeltjes zelf bezig om nog meer dingen met de hand te maken.
Ook maken ze kleding. Ik heb hier een rokje voor mezelf gekocht met de kleuren groen en roze. Zo klinkt het alsof het echt heel erg vloekt, maar ik zal snel een keer een foto maken waar je kan zien dat het er leuker uitziet dan je denkt. Als iedereen klaar is met rondkijken op de kunstmarkt gaan we weer met de taxi naar huis, waar de lunch van Hannah ons alweer staat op te wachten.

Ik zal binnenkort weer een blog posten, maar ik denk dat sit vooelopig genoeg is hahahahahaha.

-Dzifa

*De foto's van deze dag staan op facebook onder het album "Ghana 2017"*

20th July 2017

Hoi Dzifa Leuk om je zo te kunnen volgen en te lezen wat je allemaal meemaakt. Geniet ervan. Groetjes van de buurtjes uit de Malagijs.

Tot: 0.07s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.043s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb