Verdens høyeste foss (Angel falls)

Venezuela's flag
South America » Venezuela
July 16th 2011
Published: June 22nd 2017

Geo: 5.47383, -61.9739

Lørdag morgen sto vi opp veldig spente for å reise inn i jungelen (Canaima). Der skulle vi være i 3 dager. Canaima kan blant annet by på en av verdens vakreste nasjonalparker med Angel Falls (verdens høyeste foss - 977 meter fall), samt "table mountains" som ruver i terrenget. Det finnes bare disse og ett i Cape Town (Sør Afrika) i hele verden.

Forventningene var meget store for denne turen. Det vi fikk oppleve var noe mye større enn som så.

Turen startet med et lite 6-manns propellfly. Helge satt foran sammen med flyvern som co. pilot i cockpitten. Innrømmer at jeg var noget småredd når vi fløy inn i turbulens-skyer... hele flyet ristet - og jeg trodde min siste time var kommet.. var veeeldig glad når vi landet !...Med Helge foran, følte jeg meg tryggere i flyet.

Etter å ha ankommet Canaima ntl. park, ble vi kjørt til campen i parken. Vi brukte formiddagen på egen hånd og badet i Canaima lagoon (se bilder). Temeraturen var mye høyere enn forventet (25 - 30 grader) og sola skinte. Forventet 14-22 grader og overskyet / med regn (midt i regntiden), etter å ha gransket på "Yr" og "Storm".

På ettermiddagen var vi ute på tur med en gruppe rundt "Lagoonen" og Isla Anatoly og så på fossefall (SAPO falls) - vi hadde med badetøy og det var mulighet for å bade bak fossen. En fantastisk sprø opplevelse å se og dusje i ett fossefall fra baksiden. Bildene og videoen vi har lagt ut sier vel sitt :-) Bare denne opplevelsen var verdt hele turen.

- Dag 2 var det å stå opp tidlig å dra til Angels Falls. Å komme seg dit er ikke for pyser. Det koster litt av krefter og mot å komme seg dit.. Turen opp dit tok til sammen 6 timer - 4 timer med båt og 2 timers gange i meget tøft terreng, Dagen startet med at vi ble satt i en 16-manns kano med påhengsmotor og kjørte oppover .elva - Elven var til tider stri og uvillig til å slippe oss oppover. Heldigvis hadde vi en erfaren og trygg båtfører. Underveis måtte vi gå av og gå 30 minutter, fordi kanoen ikke kom gjennom fullastet. Så stoppet vi ved et lite fossefall langs elven, hvor det var mulighet for bading / dusjing. Det var også en fantastisk opplevelse. Vannet
er så friskt og deilig. Med våre fine værforhold var det forfriskende.

På ettermiddagen nådde vi Angel Falls. Den er mer spektakulær å se på "live", enn på bilder. Det var virkelig verdt den strabasiøse turen. Været viste seg fra sin aller beste side. Det er tross alt regntid her nå, så at vi har rundt 30 varmegrader og skyfritt er bare flaks ! Siste delen av turen besto i 1 times jungelvandring i meget tøft, stigende terreng. En jungel består av forferdlig mange røtter, også på stien. De som ønsket det kunne få bade og leke seg nederst i fossen når vi var kommet frem.. Selvsagt måtte Helge dette.. jeg sto over fordi jeg hadde ikke lyst til å bli våt... Det var en spektakulær og spesiell opplevelse. Hele dagen har bare vært full av inntrykk og opplevelser i en fin gruppe.
Vil si at dette antakelig er noe av den mest spekakulære opplevelsen/ eventyr man kan oppleve.
Men dette er ikke noe for "fisefine Frognerfruer" eller "luksusdyr"

Natten ble tilbrakt utendørs i jungelen. Hele gruppen på 16 personer lå på rad og rekke i hver sin hengekøye - heldigvis fikk vi myggnetting. En utrolig spesiell natt med mange spennende jungel-lyder... Det er mange ville dyr der i jungelen (bla. jaguar, bjørn og anakonda), men heldigvis kom ingen på besøk til oss... Guiden vår hadde med gevær i tilfelle... Frokost om morgenen, før vi kjørte tilbake til landsbyen.

Elven var ikke mindre vill på nedoverturen. Men heregud så gøy ! Tror nesten jeg må få bli med Jonas på rafting i Sjoa når vi kommer hjem. Disse dagene har vært et stort høydepunkt. Så mye flott og urørt natur gjør meg rimelig ydmyk. Canaima har også en veldig flott fauna med planter vi har i vår egen stue, innsekter og fugler. Turen tilbake til Ciudad Bolivar var med et litt større fly - 16-manns propellfly..

Et minus må være at vi har blitt solbrente, til tross for at vi smurt oss godt inn. Hele dagen i solen er nok sterkere enn vi trodde. ingen myggstikk!

19th July 2011

fantastisk

Tot: 0.179s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.0513s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb