Verdens dypeste dal

South America » Peru » Arequipa » Colca Canyon
August 6th 2011
Published: June 22nd 2017

Geo: -15.6098, -71.8712

Vi dro fra Arequipa ved 9-tiden. Vi var en gruppe på 14 som viste seg å bli en hyggelig gjeng sammen. Spesielt fikk vi fin kontakt med Jan og Inge, et ektepar fra Belgia. De skal løpe maraton på Inka-stien 18. august. Han i et strekk, hun i to. Inge er et jentenavn i Belgia. Vi som har gått stien, 42 km. vet litt om hva de har i vente.

Førstedagen var en transportetappe med flere stopp til Chivay, en landsby i Colca valley.
Arequipa ligger midt i Atacma, verdens tørreste ørken som strekker seg fra Chile til nord i Peru, ved andesfjellene på 2400 moh.
Vi kjørte oppover i de tørre områdene som er fulle av mineraler, som gir grunnlag for næring i Arequipa. Jo høyere vi kom forandret sjiktene seg og vi fikk se alt fra kaktuser til små ørkenplanter.
På høysletten 3800 moh lever det Vicunas vilt. Dette er sjeldne lamadyr som gir verdens beste ull.
De er fredet, så det er ikke mulig å få tak på noe Vicunasull for oss.
Vi var heldige som traff på noen flokker på veien, og fikk tatt bilder. Det er ikke en selvfølge å se disse hver dag, da de vandrer mye og er sky for mennesker.
Vi kjørte høyere opp og skulle helt til 4900 moh., verdens høyeste fjellovergang. Underveis stoppet vi og så lamaer og alpakkaer beite i flokk. De har gode kår i høyde over 4000 moh.
Forskjell på lama og alpakke er beskrevet på et av bildene.
Etter å ha passert fjellovergangen, bar det rett ned til Chivay 3600 moh, der vi skulle bo.
Dagen gikk med til lunsj og hvile. Helge dro til termalbadene på stedet. Vame kilder med mye vulkanmineraler. Camilla ble på hostellet og hvilte.
På kvelden ble vi samlet til middag og folkloreunderholdning. Her var det peruansk musikk med panfløyter og folkedans med masse rytmer - Stemningen var god - og etterhvert kom danserne og dro med seg publikum ut på gulvet. Helge slapp ikke unna og måtte danse med damen... En veldig spesiell dans hvor mannen måtte legge seg flat ned på gulvet, mens damen danset rundt og slo ham nedentil (!) (hun slo hardt også - med en slags ball) og danset over Helge med viftende skjørt ! .. Han så egentlig ganske glad ut når dansen var over.. Men, moro var det iallefall for oss andre... Dansemannen forsøkte å ta med seg Camilla ut på gulvet - men - hun fikk lurt seg unna 😊
Det ble en ganske tidlig kveld.. Denne fjell-lufta gjør nok noe med oss.
Dagen etter sto vi opp 0600 for å dra til Colca canyon, det var fryktelig kaldt, minusgrader. Vi kledde oss godt og dro. Det er kjøretur på 2 timer med bare grusvei. Det ble noen stopp underveis for omvisning og fotografering. Vi var i kirke med mange fine malerier og staffasjer.
Camilla ble tatt bilde av med en ørn på armen og hodet. Dette var morsomt.
Forventningene var store rett før vi kom til Condor wievpoint, ville vi få se noen store kondorer.
De pleier å dukke opp ved soloppgangen for å samle varme. Dette er store fugler, 3,5 meter vingespenn som er sjeldne å se. Værmessig lå alt til rette, men det var ingen garanti.
Da vi kom frem ventet vi ikke lenge før 2 stykker dukket opp. Det var enormt. Så ble de borte og ingenting skjedde. Vi traff tilfeldig på et par fra England vi hadde gått inka-stien sammen med. Verden er ikke stor.
Så skjedde det. Det kom flygende kondorer opp fra dalen på løpende bånd. Noen fløy bare noen meter unna. Det var enormt. Vi hadde aldri forventet noe
VicunasVicunasVicunas

Viltlevende lamadyr med verdens fineste ull
så enormt. De holdt på et kvarters tid. Dette var helt rått!!
Etter lunsj i Chivay, bar det rett tilbake til Arequipa. Der er det mye varmere.
Denne turen var både morsom og spennende for oss. I morgen skal vi på rundtur i Arequipa og omegn. Blir sikkert spennende, før vi tar til Rio

En liten flokkEn liten flokk
En liten flokk

Vanligvis er de i flokk på mellom 4 og 10
Camilla med Jan og Inge fra BelgiaCamilla med Jan og Inge fra Belgia
Camilla med Jan og Inge fra Belgia

De skal løpe Inkastien maraton 18. aug.
Lamaer og alpakkaerLamaer og alpakkaer
Lamaer og alpakkaer

Foskjellen ligger i størrelsen, halen og bena. Lama er større, har halen opp og har ikke ull på bena. Lama blir brukt som fraktedyr.
Her blir han slåttHer blir han slått
Her blir han slått

Legg merke til hva damen slår med
Inge har bursdag Inge har bursdag
Inge har bursdag

35 år. Inge er jentenavn i Belgia.
Morgensyn av Colca valleyMorgensyn av Colca valley
Morgensyn av Colca valley

Det var fryktelig kaldt

8th August 2011

Er ikke pent ? kikke under skj?rtet p? damene helge :-)
8th August 2011

Bedre med ti fugler p? taket enn en p? hode :-) T?ff du camilla ..

Tot: 0.145s; Tpl: 0.015s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.046s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb