6 dager i villmark

South America » Venezuela
July 22nd 2015
Published: June 22nd 2017

Geo: 5.18081, -60.7521

Etter den anstrengende nattbussturen - hadde vi et døgns hvile på hotellet før vi startet på turen til Roraima Mountain.  Camilla sov og fløy på toalettet hele denne dagen - mens Helge gikk seg en tur i nærområdet. På ettermiddagen var det informasjonsmøte med guiden vår - indianeren Roger som skal følge oss opp - Vi er 8 stk i gruppen.  3 fra Tyskland, 1 fra Mexico, 1 fra Venezuela, og 1 japaner + oss to fra Norge.  Aldersgruppe er fra 27 til meg som er eldst på 53.  Stort sett var folk mellom 30-40 år. Vi var 6 menn og 2 damer. Enkel middag på kvelden med vår nye venn Jochen.  Helge har fått diare han også

Hva gjør blodslit, gjennomvått tøy, diare, feber, masse myggstikk, utedoer, ryggsmerter, dritt og møkk, 6 dager uten kontakt med omverden (vet ikke hvem som vant Tour de France), og omgang med folk man ikke vet om man kommer overens med, 75 tilbakelagte kilometere til en storartet opplevelse?
Samtidig at man utsetter seg selv for stor risiko.

Dag 1.  Vi dro avgårde på "militært vis".  8 "mann" på lasteplanet og bagasjen pakket inn i plastpressening på taket.  Etter registrering og lunsj på startstedet bar det avgårde til første mål som var 12 km unna.  Været var alt fra solskinn til regnbyger, men varmt i lufta.  Løypa var dalende - vi skulle 200 meter ned.    Baktroppen ble meg og to tyske gutter - Jochen und Jochen :-)  Den ene Jochen ble vi kjent med på bussturen, og den andre er også i gruppa.  Tror nesten de var litt glad de kunne "henge på meg" - de var ikke akkurat i toppform noen av de :-) Kom frem til campen litt sen ettermiddag. Installerte oss i et telt - Fikk tørket noe av klær og sko som var blitt våte .Utover ettermiddagen begynte Helge å få frysninger og følte seg slett ikke bra, må ha vært snev av feber i tillegg til doflying.  Roger serverte middag, Helge prøvde, men fikk ikke i seg noe som helst. Så ikke bra ut med tanke på morgendagen. - også var det natta ca kl 1900.  Mørket kommer kl 1800.

Dag 2.  Frokost 0615. Helge sto over. Start gåing ca kl 0700.  Denne dagen var det en 10 km etappe som var litt mer krevende enn dag 1.  Nå skulle vi opp fra 1100 moh til 1800 moh. til Basecamp som ligger rett under foten av Roraima mountain. Vi måtte krysse 2 strie elver for å komme videre.  Da var det godt å ha en indianer som loset meg over og sa hvilken stein jeg skulle hoppe på for å komme over. Jeg brukte ca 5 timer på turen.  Helge var i elendig form i dag - men han er tøff.  Full av feber og diare, gjennomførte han - Jeg har aldri sett ham slite så mye noen gang.  Han bet tenna sammen og klarte å komme til dagens mål.  Mine 2 tyske "fans" - de lo og spøkte litt over at hans dårlige form og sakte gåing som jo er deres helt normale tempo.. Vel fremme ved basecampen var det å finne seg et telt.  Det var ganske primitivt her.  Ingen steder å sitte ordentlig - regnvær og det ble etterhvert ganske gjørmete.  Helge orket ingen middag - så det ble tidlig natt i dag også.

Dag 3.  Frokost kl 0615.  Startet "helvetes-dagen" ca kl 0700. Formen til Helge var heldigvis blitt mye bedre.  Jeg sliter fremdeles med diare. Den ene Jochen (nr 2) falt av lasset i dag.  Han var blitt syk og måtte returnere, så da dro vi 7 andre videre.  Vi skulle HØYT opp, å se oppover var ikke smart - der du så denne gedigne 200 meter høye fjellet som du skulle opp til og det for undertegnede så ut som en umulig oppgave å klare å komme seg dit. At det var regnvære gjorde det desto mer krevende. Jeg gikk litt i kjelleren til å begynne med, så ikke mål eller mening, samt et snev av redsel for hva jeg egentlig hadde begitt meg ut på.  Etter en peptalk med Helge så fikk han meg på rett spor og jeg bet tenna sammen. Etter 5,5 time nådde jeg  toppen.  Takker Helge og Roger for det - uten dem hadde jeg ikke klart det.  Lykkefølelsen og ydmykheten man føler på når man når en såpass krevende fjelltopp er ubeskrivelig.  Det falt en seierståre når jeg sto på toppen av fjellet.  Det var enda 40 minutter å gå før vi kom til "hotellet" vårt - men det var easy match for meg - jeg hadde jo tross alt besteget 1000 meter på 4 km i dag.  Resten av gruppa ventet på oss når vi kom frem.  Er egentlig litt stolt over at en av "ungdommene" bare kom en halv time i mål før meg. Vi fikk lunsj - og hvile en liten time - også var det ut på ny ekspedisjon i 3 timer for å utforske fjelltaket.  Jeg har alltid lurt på hvordan det ser ut oppe på et Table mountain og hvor vannet i fossene kommer fra. Det fikk jeg nå svar på.  Landskapet der oppe er helt sprøtt - det er som å komme til en helt annen planet - en helt annen verden.  Svarte steiner, svarte formasjoner , sandstrender - kulper, små innsjøer - kratere overalt - blomster i alle farger - orkideer, det er masse bergkrytaller der oppe som skinner i sollyset, Små svarte frosker som bare finnes på toppen her - ingen andre steder i verden.  I tillegg var det en fantastisk utsikt der oppe fra - som vi egentlig ikke fikk sett så mye til fordi skyer kom og gikk hele tiden.  Været skifter fort der oppe.  På tilbaketuren til "hotellet" kom det et kraftig regnvær - så det var godt å komme innunder steintaket og teltet hvor det var relativt tørt. Tidlig i seng (ca kl 1830) i dag også.

Dag 4 - Frokost kl 0530 og ut på morgentur for å se soloppgang.  Denne ekspedisjonen tok ca 4 timer.   Vi ble tatt med til et utsiktspunkt hvor vi kunne se utover hele dalen - det var helt fantastisk det ene minuttet det varte før skyene kom og ødela alt.  Vi gikk videre til "Jaccuzien" hvor de som ønsket det kunne bade.  Helge var tøff og hoppet uti.  Varmt var det ikke akkurat.  Et par tre andre i gruppa bada også - så det ble litt liv og latter.

Gruppa er veldig godt sammensatt med interesserte oppegående, morsomme mennesker.  Det ble mange gode samtaler og mye latter innad.

Etter lunsj pakket Helge, Jochen og jeg sekken og forlot gruppa.  Vi valgte å gå ned en dag før de andre da påfølgende dag ville bli for krevende for en dame på 53.  Vår herlige indianer Roger følgte oss ned.  Vi brukte ca 4 timer på nedturen.  Det er vel så vanskelig å komme seg ned med stive lemmer og lår.  Man må også være mer konsentrert for hvor man setter hvert skritt.  Det var regnvær og glatt - så jeg tok det relativt rolig nedover.  Vi kom frem til basecamp'en ca 1530.  Følte at det var en veldig riktig beslutning å dele opp siste etappen.  Jeg hadde ikke orka å gå en meter til når vi kom i mål.  Like tidlig kveld igjen.

Dag 5 - Våknet av at et helikopter landet rett ved siden av teltet.  Det var et redningshelikopter som måtte mellomlande for å vente på at tåka oppe på fjelltoppen skulle lette.  Piloten var en kjekk, hyggelig mann som hadde med sin kone.  Vi hadde en hyggelig morgenprat før skyene lettet og de kunne fly til tops.  Vi startet å gå klokka 0800.  Skulle møte resten av gruppa ved lunsjtid.  Det var 10 km slakt nedover dalen.  Alltid lettere å gå tilbake - spesielt med tanke på at  hvert skritt er nærmere  dusj og seng :-))
Etter noen timers gåing kom vi frem til første elva vi skulle krysse.  IndianerRoger sa at jeg måtte svømme over - så skulle han ta bagasjen min (!)  - ja ja... mye rart man skal gjøre.  Men i BH og truse kastet jeg meg ut i fjell-elva og svømte de 10 meterne over til den andre siden.  Helge møte meg halvveis - han hadde med seg sjampoo så jeg fikk vaska håret og meg selv - Underbart 1!   DEN følelsen liksom !!  Fikk beskjed av Roger at vi kunne være der i 4-5 timer så vi benyttet sjansen til å skylle opp skittentøyet og få tørka det og alt annet i det deilige solskinnet.  Etter ca en drøy time dukket resten av gruppa opp og gjengen var samlet. Ungdommene syntes at denne løypa ned fra fjellet hadde vært rimelig tøff og de var veldig slitne - noe som igjen bekreftet at vi tok riktig avgjørelse i går når vi bestemte oss for å dra ned en dag før dem.  En halv time fra badestasjonen til basecampen, hvor vi fikk middag - og igjen i seng ca kl 1900...

Dag 5 - Hjemreisedagen !!    Sto opp 0530 - Startet å gå kl 0700.  Siden første etappen var relati\vt mye nedover - så ble da denne siste etappen mye oppover - noe som ble ganske merkbart på stive, støle lårmuskler.  Men tanken på dusj og seng gjorde at det ble en lek !  Jeg brukte ca 2,5 timer på denne 12 km etappen.  Helge og Mexicaneren løp om kapp de siste 200 meterne inn til "mål"  - Jeg er stolt over å si at Helge vant !  - Utrolig form og spenst på den mannen !  -  Resten av gruppa kom dinglende til mål i løpet av ca 15 minutter...

We did it !!

Tilbake til hotellet, Ren seng - Lang varm dusj - Lykkefølelse over å ha gjennomført noe jeg trodde skulle være helt umulig.  Opplevelsene - Samholdet i gruppa - Myggstikkene, Muskelsmerter - Diare - Blod, Svette - Tårer -  Uten dusj i 7 dager -  Utedo - Primitive forhold, Våte klær,  regnvær og gjørme- Ikke et sekund luksus -  Ja ?  Hvorfor gjør man dette kan man spørre seg.Tror ikke det er noe fasitsvar på det.  Men - jeg har fått minner for livet som jeg aldri vil glemme - Jeg vil sette pris på det jeg har og de som står meg nær.  Vi er heldig som bor i Norge.  Ferdig snakka !

Dag 6 - Avslapping og blogg-skriving og gjennomtenking av hva jeg egentlig har prestert.  Er veldig stolt av meg selv innrømmer jeg.  Takknemlig for at Helge finner på sånne ekstreme ting som gjør meg til et bedre menneske (håper jeg).    Det ble forresten en liten svipptur til Brasil på formiddagen også....   Hadde lunsj hos "kjøttmannen

1st July 2015

Triple point er grensen Venezuela, Brasil og Guyana
23rd July 2015

Du storeste - god tur
6th August 2015

For noen utrolig flotte bilder!! Det m? ha v?rt et eventyr uten like ? v?re p? denne turen. Er s????? utrolig stolt av deg jenta mi :) Tenk at den lille Camilla som var s? redd mus, har blitt den utrolig t?ffe, flotte jungeljenta!! Blir ydm
yk selv av ? se p? bildene og hadde en liten t?re i ?yekroken for deg og det du har prestert!!! God tur videre!!! (skulle gjerne kommentert hvert enkelt bilde, men det blir for mye...)

Tot: 0.042s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 23; dbt: 0.0202s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb