"One happy island"

Oceans and Seas » Atlantic » Atlantis
July 11th 2015
Published: June 22nd 2017

Geo: 12.5143, -69.9774

Aruba..6 dager. Aruba er en liten øy nederst i det karibiske hav. Her er det jevn varm temperatur året rundt. Øya har mye ørkenlandskap og finnes ikke frodig i det hele tatt - men den er kjent for sine langstrakte hvite strender og turkise vann. Nordsiden av øya er der hvor alle hotellene og turistene holder til - så der er alt som det skal være for å tilfredsstille turismen.

Dag 1 - Ankom ca 1330 - hentet leiebilen og kjørte til leilighetshotellet vi skal bo på i 6 dager. Vi tok vårt første bad på Palm Beach. Vannet er turkisblått og klart, temperaturen er rundt 24 grader. Helge trengte hårklipp så vi måtte finne frisør. Reiste inn til hovedstaden - Orangestad - en koselig, liten by med mange butikker som selger diamanter, smykker. Luksusbutikkene ligger på rekke og rad her. Ikke er det spesielt billig her - men de satser vel på cruiseturister som kommer og skal svi av litt av formuen. Det skal ikke vi. Hårklippen ble unnagjort. Det var en veldig nøysommelig og treg frisør - men håret ble etter en time kort og Helge var fornøyd. Vi handlet inn mat og det ble en tidlig kveld.

Dag 2. Øya skulle utforskes. Øya er ikke stor - man rekker å se det meste på et par timer. Det er mye ørkenlandskap med kaktuser bortsett nordsiden hvor turistene holder til,. Langs strendene her på nordisden ligger det svære Las Vegas-aktige hoteller som ser ut som eventyrslott. Det er mange casinoer her på Aruba, så det minner mye om Las Vegas faktisk. Det ble et par tre timer på stranda også. Strendene her er helt fantastiske - de er kritthvite og havet er lyse-turkis. Det er utrolig vakkert. Temperaturen ligger rudnt 32 varme grader. Det er litt overskyet (gjør ingenting) - og det blåser kraftig hele tiden. 10-12 m p s, som tilsvarer liten kuling. Det er i grunn bare forfriskende. Vi kjørte oss en ettermiddagstur opp på nordkysten til et kapell, samt at vi tok en tur innom en dyrehage - for "utstøtte" dyr. Der var det koselig med hester, geiter, skilpadder, griser og slanger + mange andre rare dyr. På kvelden spiste vi på Hard Rock cafe. Det var dyrt og dårlig service. Generelt er det veldig dyrt her på Aruba. Bør ha litt feit lommebok for å feriere her. Vi blir trøtte av alt slaraffenlivet her - så det blir tidlige kvelder.

Dag 3. Sov helt til klokka var 1000. Dro en liten kjøretur på øya før vi leide oss solsenger på stranda og var der og badet/solte et par timer. Tok en bra lunsj og dro tilbake til hotellet og hvilte. Vi blir veldig utslåtte av denne uvante varmen. På kvelden tuslet vi ned til sentrum og fant oss en hærlig restaurant på en pir. Her fikk vi bord helt ytterst på bryggekanten - og spiste middag mens sola gikk ned. Mange sultne fisker i sjøen rett under oss som det også var gøyalt å mate. Tidlig kveld - i morgen skal vi ut med båt og snorkle

Dag 4 - sto opp 0800 og var ved båten til klokka var 0900. 40 passasjerer som skulle ut og snorkle. Opplegget var ganske hipt med full partystemning - drinker, dans og partystemning tidlig på morgenen - tre snorklestopp underveis - så en del stimfisker og noen søte regnbuefisker. Var avslutning med barbiku (mat) når klokka var 1300. Nå kuler vi i leilighet - småtrøtte og litt solbrente så får vi se hva resten av dagen bringer. Det resten av dagen brakte var påfølgende 3-4 timers ettermiddagsblund før vi ved 19-tiden sto opp og gikk ut for å spise middag som denne kvelden ble argentinsk biffmiddag. Dette var virkelig biff av første klasse med tilhørende god argentinsk rødvin. En liten tur i sentrum før hjem til hotellet og en natts søvn

Dag 5 - Helge fikk sin dose med tour de france på morgenen mens jeg fikk et par timer bad og strand mens mannen så tv. Helge er litt lei av strandlivet nå - så etter tdf dro vi en tur til hovedstaden Orangestad for Helge måtte shoppe litt klær. senere på dagen benyttet vi oss av svømmebassenget på hotellet. Middag på naborestauranten og tidlig i seng. I morgen (torsdag) er det siste dag på Aruba før vi reiser videre på ferden :-)

Dag 6 - vi fant en liten strand nord for sentrum. Her nøt vi den siste dagen på Aruba. 4 timer sol og bad. Siden vi reiser videre i morgen til litt mer primitive omgivelser, fikk vi vasket klær. Fra og med i morgen er det slutt på "luxus-livet" med Strand, sol og latmannsliv - da begynner villmark-eventyret med fysisk aktivitet :-) Siste kvelden spiste vi tapas på vår "stamrestaurant" - tilbake på rommet kl 2100 (norsk tid kl 0300). Flyet i morgen går herfra 1330 - vi mellomlander i carracas og må vente 5-6 timer på flyplassen der før vi flyr videre - Fremme på nytt hotell sent i morgen kveld. Lørdag morgen reiser vi inn i Canaima nasjonalpark. Blir da ute av telefon og wifi- Internett i 9 dager

14th July 2015

S? mange fine bilder Camilla! G?y ? se, kommer mange minner tilbake n? :) :) Aruba er virkelig en herlig slaraffen?y, selv om det er dyrt der. :)

Badenymfa!! :) :)
14th July 2015

Utrolig vakkert!! ?nsker meg tilbake en gang :) :)
14th July 2015

Hmmm, litt porno/liveshow?? Ha ha ha :) :) S?te da.
14th July 2015

Dette stedet kjenner jeg igjen, Roy og jeg spiste middag her n?r vi var p? Aruba! G?y ? se :) :)
14th July 2015

Helge, pr?ver du ? overtale fisken til ? komme opp p? tallerkenen din?? Sushi?
16th July 2015

God tur videre til nye opplevelser. Klem
18th July 2015

Flotte bilder! Koser meg s?? med bloggen deres :) God tur videre :)

Det der s? godt ut!!!
18th July 2015

S? herlig det ser ut!!, G?y med de flotte fiskene!

Ser deilig ut men 5 til 6 dager er vel nok

Tot: 0.064s; Tpl: 0.018s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0345s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb