Sol, varme og Mayaruiner

Mexico's flag
North America » Mexico
June 28th 2012
Published: June 22nd 2017

Mayaruiner ved strandenMayaruiner ved strandenMayaruiner ved stranden

En av verdens fineste strand
Geo: 20.2213, -87.4687

Endelig fremme!!

Vi har akkurat kommet inn på hotellet i Tulum etter å ha reist i ca 20 timer.. Startet etter en natt på Clarion Airport Hotell kl 0500 i dag. Vi mellomlandet i Frankfurt og måtte vente 3 timer til flyet til Cancun skulle gå. Når vi sjekket inn til flighten fikk vi beskjed av damen i skranken om at billetten vår var gjort om til første klasse / business class - Vi ble kjempeglade for det - og etter en flytur på 11 timer over Atlanteren var vi enige om at det var mer enn deilig. God benplass, liggestoler, gourmet-meny, fri bar - og pursere som kun tok seg av oss og behandlet oss nesten som kongelige. Kan anbefales 😊

Vi ankom Cancun kl 1730 lokal tid - Mexico ligger 7 timer bak Norge. Helge hadde leid bil - så vi hentet den og kjørte 12 mil til Tulum hvor vi skal bo i 4 dager før vi reiser videre.
Her er det veldig varmt.

Jeg er mektig imponert over Helge. Han hadde ikke med seg kart eller GPS. Han hadde kun på forhånd studert reisevegen fra flyplass til Tulum på Google. Han kjørte rett på hotellet, selv om det var ganske kronglete å finne frem. Jeg skjønte ingenting når han parkerte og sa vi var fremme !?!. Den mannen finner frem - tror han har en innebygd GPS i hode !

Vi har ikke sett så mye av Mexico ennå. Bare 12 mil med motorveg. Hittil virker mexicanerne som et hyggelig folkeferd. Gleder meg til å våkne i morgen og se litt mer av hvor vi er

Dag 1 - oppsummering:
Våknet ganske tidlig, spiste frokost og dro ut for å lokalisere oss. Hadde med badetøy, da strendene er mange her. Fant en flott liten bukt med restaurant hvor vi hengekøyet oss og badet ett par tre timer. Sola er sterk her. Vi lå under skygge, men - kjenner godt at vi har blitt lettere grillet. Badevannet er pisslunka - men, ganske røffe bølger. Iguanene går fritt rundt her, de er ganske facinerende. Står helt stille og glor på oss. De kommer ganske nærme og er ikke redde. Spiste en lunsj før vi dro hjem og badet i bassenget. Skulle bare slappe av litt, men sovna og våknet ikke før det var kvelden her... Har akkurat nå vært og spist middag. Maten er billig og god her. Taco serveres ikke som vi gjør hjemme. Jeg skal ta bilde neste gang jeg bestiller.
Vi greide å bli solbrente 😞 Sola er megasterk og vi har vært veldig forsiktige. Må smøre oss godt inn med høy faktor.

Tulum er en liten koselig by - merker ikke så mye til turismen - det er utenfor hovedsesongen nå.

Dag 2: - oppsummert
Sto opp tidlig. Vi har ennå ikke vent oss til mexicansk tid. Vi bestemte oss for å dra å se på Mayaruinene i dag. Vi har leiebil, så det er greit for fremkommeligheten. Var ute ved ruinene ca kl 0830 og vandret rundt på området - Been there - done that - Jeg og Helge er kjent for å være raske turister. Fikk tatt en del bilder og kom oss ut av parken før hordene med turister kom oss i møte når vi gikk ut av området. Men det var vakkert, flott og staselig.
Siden vi begge har blitt solbrente 😞 så valgte vi å ikke dra på stranda i dag. i Tulum er det mange aktiviteter å finne på, blant annet jungeltur med bl.a. fjellklatring, rappellering, Zip-lining og bading/snorkling i underjordiske grotter. Dette fikk vi lyst til å gjøre 😊 !

Vi fant et byrå som drev med slikt og ble med på tur. Vi måtte kjøre en halvtime i en gammel militærlastebil på humpete skogsvei for å kjøre til utgangspunktet. Det startet med fjellklatring og rappelering, hvilket kun Helge gjorde. Jeg skyldte på mitt dårlige ben for å få slippe. Helge klarte det med glans og jeg fikk stå å se på. Deretter skulle vi på Zip-lining. Her måtte jeg også være med. Dette har jeg gjort før - så var ikke helt ukjent med å kaste meg utfor stup og slenge oss fra tre til tre og gå over tynne bruer (er sikret hele tiden). Her gjaldt det å overvinne høydeskrekk, full konsentrasjon og fokus og tillitt til at alt utstyr fungerte sikkerhetsmessig. Da dette var ferdig skulle vi bade i underjordiske grotter. Vi var varme og svette og vannet i grottene var kjølige. Fantastisk å svømme i glassklart vann blant rare formasjoner og dryppstener. Vi snorklet med lommelykter inne huler og smug. Vi hadde med oss to kjempesøte guider som passet på oss hele tiden. Utflukten ble avsluttet med et bedre kylling-grill-måltid. Dagen har vært veldig spennende og jeg har trått over noen grenser jeg ikke hadde trodd...

Etter en lugn dag på stranden og EM finale på TV, er vi klar for ferden videre.
Det er valg på president i Mexico, så her serveres ikke alkohol idag. Politiet (i edruskapens tjeneste) kjører rundt og sjekker alle restauranter og barer. Greit nok!

Å leie bil her var et sjakktrekk. Vi kommer oss rundt når det passer oss, og det er veldig greit å kjøre bil her. Tar fatt på bilturen til Chetumal, der vi leverer bilen. Så går turen til Belize derfra, med båt.

100 MXN = 44,05 NOK pr. 05.05.12

Her brettes håndklærneHer brettes håndklærne
Her brettes håndklærne

Kjempekoselig her

28th June 2012

wow, ser fantastisk ut! HeldiggriserKOS DERE!
30th June 2012

H?per Helge husker solkrem :-)
2nd July 2012

t?ffing :-)
2nd July 2012

Kunne tatt mer solkrem, ja!
3rd July 2012

Jeg har blitt s? imp. over deg, du er virkelig en skikkelig t?ffing :) :) :)
3rd July 2012

T?ffing, ja - men n? m? du v?re forsiktig, Camillamin :)
3rd July 2012

N?hei - det er Helge, ikke sant??
3rd July 2012

Jane og Tarzan i hula!! Herlig!!
31st July 2012

?h.. ja.. du har helt rett... M?tte du avsl?re det da ??

Tot: 0.351s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0666s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb