Zuid-Afrika rondreis 2015 (2)

South Africa's flag
Africa » South Africa » Mpumalanga
April 12th 2015
Published: April 22nd 2015

Van Johannesburg naar Swaziland

Zondag 12 april 2015 1e Vakantiedag

En dan is het zover: de vakantie gaat beginnen! We zijn al heel vroeg wakker en staan dan maar meteen op. Eerst maar eens koffie, dan de allerlaatste spulletjes in de rugzakken. Dan de laatste opruim dingetjes en vervolgens stappen we in de auto op weg naar collega Willem die ons naar Schiphol brengt.

We doen maar weer mee met de moderne tijd: met de instapkaart op de telefoon! Na het inchecken wandelen we een beetje rond op Schiphol en gaan dan op zoek naar de gate. Het boarden gaat lekker vlot en we vertrekken mooi op tijd.

Dan volgt de lange vlucht, eerst over Europa, de Middellandse Zee, Algerije, Niger, Tsjaad, Centrale Republiek Afrika, Democratische Republiek Congo, Angola, Zambia en Botswana om dan boven Zuid Afrika uit te komen. Waarbij we onderweg voor het eerst van ons leven de evenaar passeren.

De vlucht was over het algemeen rustig, klein beetje turbulentie maar en we vermaakten ons met filmpjes kijken, lezen, lekker eten en drinken aan boord en last but not least geduld hebben.

We landen een half uur voor de geplande aankomsttijd en het uitstappen, douane perikelen, rugzakken ophalen gaat ook vlot,dus voor we het weten zijn we in de aankomsthal waar we al snel een bordje met onze naam ontdekken.
We worden door iemand van de Airport Game Lodge opgehaald en na een klein kwartiertje rijden arriveren we daar al. We checken in met allerlei gezellige verhalen en worden dan naar onze kamer gebracht.
Mooie kamer. Uitzicht op zwembad en tuin. We zitten nog even buiten en lopen rond het zwembad. Al snel besluiten we onze bedden op te zoeken, we hebben tenslotte een flinke reis achter de rug!

Maandag 13 april 2015 2e vakantiedag

We slapen zo'n eerste nachtje niet al te best op vreemde bedden en zijn al vroeg wakker, ik wandel al eens naar buiten maar het is nog koud en mistig. Dan nog maar even terug in bed met een kop koffie (nou ja koffie: Nescafé)

Later als de zon opkomt gaan we wel aan de wandel door de tuin. Er is een soort veranda en daar rondom heen zien we een koppel grijze loop vogels, een soort kleine kalkoenen, als we er heen lopen en verder kijken zien we achter het hek nog een heleboel andere beesten, 2 struisvogels, wat ganzen, gazelles, herten en verder naar achteren wat springbokken.

Leuk om al wat te zien, al zijn ze vooral tam, dat is te zien als het tijd is om gevoerd te worden, dan staan al de beesten vlak bij het hek tot er iemand komt met voer. wij wandelen wat rond door de tuin en gaan daarna ontbijten.

Na het ontbijt installeren we ons een poosje met de tablets op de veranda, maar voor we goed en wel aan de slag zijn met bloggen worden we al geroepen dat onze huurauto wordt afgeleverd. Ze zijn een 1/2 uur te vroeg, maar dat is niet vervelend!

Als de formaliteiten zijn afgehandeld en de auto geïnspecteerd (een Toyota) wandelen we terug naar onze lodge en dan komen er 2 mensen van AAAtravel voor een meet en greet en krijgen we onze vouchers en een uitgebreide routebeschrijving en verder staat het boek vol met interessante wetenswaardigheden

Maar voor we dat gaan bestuderen gaan we eerst maar op weg , we checken uit en de bagage gaat de auto in en dan kan het avontuur echt beginnen!

Het 1e avontuur is zien te rijden in een auto met het stuur, versnellingsbak en nog veel meer "aan de verkeerde kant". Gelukkig gaan de eerste honderd meter over eigen terrein. Maar dan de weg op, waar er ook nog eens links gereden moet worden! Maar met samen goed uitkijken lukt het om de drukke wegen rondom Joburg te bedwingen en rijden we via de N12 richting Witbank (Emalahleni) Er staat ons vandaag een rit van zo'n 400 kilometer te wachten, waar van het eerst deel het minst aantrekkelijk is. Vooral snelweg te gaan. We rijden eerst over een hoogvlakte zo op 1500 m, we hadden met landen van het vliegtuig al gezien dat we op ruim 1500 meter hoogte landden en nu blijven we daar voorlopig ook op.

Het is op zich wel rustig rijden er is niet al teveel verkeer op de weg. Na Witbank rijden we verder naar Belfast en door naar Nelspruit. We stoppen onderweg om eens wat te drinken in te slaan, de thermometer gaat langzaam in de richting van de 28 graden. Belangrijk om regelmatig wat te drinken dus. Na Nelspruit rijden we richting Whiteriver en dan verder naar Hazyview. De wegen worden smaller en de natuur aantrekkelijker. We komen door een gebied waar volop citrusfruit wordt verbouwd en mango's, maar ook bananen en dergelijke zijn te zien.

Af en toe nemen we een verkeerde afslag en juist dan met terugrijden en keren moeten we goed opletten om de goede kant van de weg te nemen. Maar alles gaat goed! In Hazyview slaan we af richting Sabie en dan na een kilometer of 5 zien we Idle and Wild, de bed and breakfast waar we gaan overnachten. We checken in en worden naar onze "rondavel" gebracht een ronde hut met rieten dak, uitzicht op de macadamia bomen (de B&B ligt op een werkende macadamiaplantage) We hebben een upgrade gekregen en slapen in de honeymoon rondavel!

In de koelkast staan koude biertjes en op ons terrasje genieten we hiervan, smaakt extra lekker met dit warme weer en dito autoreis! Na dit biertje en een poosje relaxen, maken we een wandeling door de tuin, waarbij we de sproeiers wel moeten zien te ontwijken! We wandelen ook langs de macadamiabomen en zien honderden noten hangen. Daarna gaan we naar het main house, kijken of we een poosje kunnen bloggen, maar het internet blijkt niet te werken.

Weer terug in onze rondavel merken we dat er geen elektriciteit is, vandaar dat er ook geen wifi is! Dan maar lekker lezen op ons terras, heerlijk!

In de avond rijden we terug naar Hazyview, hier zijn diverse restaurantjes. We gaan eten bij Topolino, een Italiaans restaurant, waar ze prima pizza's hebben en we sluiten af met Tiramisu.

Terug in Idle and Wild bewonderen we de prachtige sterrenhemel en drinken vervolgens nog een glas wijn op ons terrasje tot het bedtijd is.

Dinsdag 14 april 2015 3e Vakantiedag

We zijn wel weer op tijd wakker, maar voorlopig is het wel wat fris en nevelig, lekker lezen dan maar tot de zon op komt. Rond 6 uur merken we dat de elektriciteit alweer wegvalt, helaas geen koffie nog. We gaan rond 7 uur ontbijten en moeten nog even wachten, door de stroomuitval loopt ook daar niet alles zoals het zou moeten. Maar gelukkig hebben ze ook gas en kan er koffie gemaakt en toast en de eieren gebakken!

(de stroomuitval heeft te maken met de matige stroomvoorziening in Zuid Afrika, door tekorten wordt regelmatig een gebied voor een paar uur afgesloten)

We zitten met wat Duitsers aan tafel en wisselen de nodige informatie uit. Na het ontbijt is het alweer tijd om te vertrekken. Na inpakken en uitchecken gaan we op weg in de richting van het Krugerpark, maar de weg voert ons via de prachtige Panoramaroute!

Eerst even terug naar Hazyview om een route richting Graskop te nemen. We rijden via een mooie weg en in Graskop nemen we de weg naar God's Window. We zien naast ons in de diepte de Laagvelden. We stoppen bij God's Window, dit is een mooie doorkijk via een hoge rotswand naar de Laagvelden (Lowerfields). Door de opstijgende vochtige lucht vanaf dit laagland is hier op de top een vochtig, warm klimaat en is er Rainforest ontstaan. Schitterend mooi, het ruikt hier heerlijk en het was nou helemaal niet wat ik hier verwachtte!

Boven op de top zijn nogmaals mooie uitzichten over het Laagland en het dal van de Blyde river.

Er lopen diverse andere mensen rond inclusief een groep Afrikaanse gepensioneerden. Ik moet en zal op de foto met een dame in klederdracht! Ze vinden het bijzonder dat ze de foto meteen kunnen zien op mijn smartphone!

Na deze ontmoeting en vooral het genieten van het mooie uitzicht gaan we weer op weg, eerst nog deze weg verder volgen (en genieten van nog meer mooie uitzichten) en dan sluiten we weer aan op de N532. We maken een uitstapje naar een riviertje de "Treur" even genieten van het blauwe water en de mooie omgeving Al snel volgen we dan een bordje naar Bourke's Luck potholes. Na het betalen van de entree parkeren we de auto en gaan dan op weg naar het natuurschoon. Hier komen de Blyde en de Treur bij elkaar en zorgen gezamenlijk ervoor dat in de rotsen de "Potholes" zijn uitgesleten, het is indrukwekkend mooi.

Via allerlei bruggen kunnen we rondlopen en kunnen de rotsen, watervallen en poeltjes van alle kanten bekijken.

Op een gegeven moment komt er een groep baboons (bavianen) aan, die water komen drinken uit de poeltjes en vervolgens op de rotsen rond klimmen en van het zonnetje genieten.

Wij maken een mooie wandeling en bekijken alles. Echt heel mooi hier!

Uiteindelijk is het weer tijd om verder te gaan, onze volgende stop is Blyde River Canyon met de 3 Rondavels. De Canyon is de 3e diepste canyon ter wereld en het uitzicht is werkelijk schitterend. De 3 Rondavels zijn rotsformaties die inderdaad op de inheemse rondavelhuisjes lijken!

Na weer een stukje rijden hebben we nogmaals zo'n mooi uitzicht. Het is echt prachtig hier.

Als we weer verder rijden worden we aangehouden omdat we te snel zouden rijden. We weten zeker dat dit niet zo is en protesteren flink. De man die ons aanhield, dreigt al met het verpesten van onze vakantie. Gelukkig hadden we de tip gekregen om om een "ticket" te vragen en te zeggen dat we wel op het politiebureau gaan betalen. En inderdaad nu was er geen betaling meer nodig en konden we doorrijden.

Wel even vervelend maar goed afgelopen dus! Vanaf hier verlaten we de Panoramaroute en gaan doorrijden richting ons overnachtingsadres. We hebben nog zo'n 100 kilometer voor de boeg en gaan eerst op weg naar Hoedspruit. Hier gaan we even tanken en doen nog wat inkopen, dan hebben we nog een 25 kilometer te gaan. We rijden nu min of meer langs de rand van het Krugerpark. De "private game lodges" liggen allemaal op de grens van het Krugerpark.

We rijden langs hekken en zien al snel zebra's, wildebeesten en nog wat kleiner spul grazen. Na 12 kilometer slaan we af en gaan door een toegangshek. Ook hier zien we langs de hekken Giraffen en zelfs een olifant! Na een aantal kilometers gaat deze weg over in een zandweg en wordt het hobbelen geblazen.

Er is een afslag waarvan we niet zeker zijn of we deze moeten hebben en gaan er toch maar in, wel vragen we ons af of we goed zitten, er zitten zulke hobbels in de weg waar we met onze auto nauwelijks overheen komen!. Maar gelukkig staan we dan voor het laatste hek en weten we zeker dat we goed zitten.

Nu is het nog 2 kilometer te gaan en bereiken we dan Thornhill Safari Lodge. Als we nog in de auto zitten komt er al iemand aan om ons welkom te heten en worden we naar onze lodge gebracht. We zitten langs de buitenrand en buiten onze kamer begint de bush.

We nemen een lekkere douche en zien dat we een beetje teveel zon hebben gehad. We hebben veel in de auto gezeten, maar tijdens onze uitstappen was de zon dan toch feller als bedacht!

We gaan naar de bar/ ontmoetingsruimte waar we onszelf trakteren op een glas witte wijn. Intussen wat computeren, al gaat het allemaal vrij traag!

In het arrangement zit hier behalve 2 excursies ook de maaltijden in en om 20.30 uur kunnen we aanschuiven voor een lekker maaltje. We praten met onze Zwitserse tafelgenoten en eten lekker van de kip, groenten, rijst en aardappeltjes met cheesecake toe!

Na het eten gaat één van de gidsen een jonge slang loslaten die ze in het kantoor gevonden hebben Het is een Mozambikaanse Spitting cobra, we moeten wel een bril op zodat hij niet in onze ogen kan spugen. Na wat uitleg over het beestje en zijn giftigheid, mag het beestje (een jonkie nog) de vrije natuur in.

Wij zoeken dan onze lodge op en gaan na nog een glas wijn lekker slapen!

Woensdag 15 april 2015 4e vakantiedag

We staan om 5.30 uur op maken een bakkie Nescafé en kleden ons aan om vervolgens tegen 6.00 uur klaar te staan bij de bar/eetzaal/ ontmoetingsruimte van de Lodge. Onze gids Nelli zit al op ons te wachten en na nog een bak koffie gaan we onderweg voor de Bushwalk.

Vlak voor de lodge zien we al de eerste diersporen: van Honeybadger ( honing das), een slang (maar dat was die we gisteren zelf los hebben gelaten), giraffes, impala's en nog allerlei kleiner spul.

Na een klein stukje lopen zien we wat zebra's (Burchell zebra) staan, ééntje met veulen, dit beestje is best nieuwsgierig en komt tot een paar meter afstand. Iets verderop staat een Wildebeest (Gnoe) en er wandelt een struisvogel iets verderop over een pad voorbij. We bekijken een termietenhoop en Nelli vertelt hier van alles over.

We bekijken diersporen en leren waar we op moeten letten. Behalve over de dieren weet de gids ook het nodige te vertellen over de vegetatie. Intussen zien we wat Impala's voorbijkomen tussen de struiken door. Daarna ontdekken we sporen van giraffes, we gaan naar ze op zoek. Het kost een aantal rondjes lopen, ook al omdat de Giraffes intussen ook al etend verder lopen. Maar uiteindelijk ontdekken we deze mooie grote beesten. Er is een mannetje, een paar vrouwtjes en wat jongere beesten. Wat een prachtige, haast elegante loop hebben ze. Als we genoeg gekeken hebben en geleerd hebben hoe je aan de horens het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes kunt zien, wandelen we terug naar de lodge, waar iedereen al aan het ontbijt zit. We schuiven snel aan en genieten van de lekkere hapjes en de echte koffie!

Na het ontbijt zoeken we even onze lodge op en installeren ons vervolgens op het overdekte terras, we hebben gisteren genoeg (beetje veel) zon gehad en houden nu maar wat rust in de schaduw. Het is wel lekker om even te relaxen, de afgelopen dagen hebben we aardig veel kilometers auto gereden! We kletsen een poosje met de eigenaresse van Thornhill Safari lodge over Zuid-Afrika met name. Er is op dit moment geen elektriciteit en ze kan nu weinig aan haar werk met de computer doen.

Als er weer stroom is ga ik wat bloggen en om 12.30 uur als een paar van de medegasten terug zijn van een excursie wordt er "een lichte lunch" geserveerd. Een pastagerecht met een lekkere salade erbij, verschillende soorten kaas met toast en ook nog een overheerlijk, maar machtig toetje!

Na deze lekkere lunch blijven we nog een uurtje op het terras zitten, er lopen allerlei dieren rustig rond de lodges, apen (Vervet Monkeys), Impala's, er komt een struisvogel langs gewandeld (je hoeft je luie stoel niet uit voor wildlife 😊

Daarna gaan we de spullen bij elkaar zoeken voor de "game drive". We worden met een busje opgehaald bij de lodge en moeten dan de hele zandpad route die we gisteren zelf hebben gereden weer terug. We worden heerlijk door elkaar geschud en wonderlijk dat het busje niet uit elkaar rammelt. We stoppen bij een wildlife refuge, hier worden een aantal dieren opgevangen, maar wij stappen, nadat we een formulier hebben moeten tekenen, dat we op eigen risico meegaan, op één van de jeeps.

We zitten mooi hoog en hebben een goed uitzicht over de omgeving. We rijden het park in, dat in verbinding staat met het Krugerpark. Al snel zien we een groep Impala's en Njala's, in een poeltje zien we een Hippo (nijlpaard) af en toe komt zijn of haar kop een stukje boven water om vervolgens na een keer ademhalen weer onder water te verdwijnen.

We rijden flink veel zandpaden rond, komen een groep Zebra's tegen, gnoe's. koedoe's, wrattenzwijnen en veel vogels. Tussen de bosjes door, zien we een enorme buffel staan, via een omweggetje weten we hem te bereiken, het is een super groot mannetje. Even later komen we een hele buffelfamilie tegen!

Een stukje verder op een pad zien we wat Dung beetles (mestkevers) balletjes olifantenpoep weg rollen over de weg. Het zijn best grote kevers! En de balletjes die ze wegrollen zijn zeker groter dan een pingpong balletje!

Tegen zonsondergang rijden we naar een vlakte op een heuvel, hier mogen we uit de jeep. De gids haalt een grote koelbak te voorschijn met diverse drankjes en een schaal met hapjes (biltong (gedroogde reepjes vlees), nootjes en andere knabbels. We kunnen de benen wat strekken, en genieten van "een sundowner" en de hapjes. We zien een kudde Impala's en een Gnoe wandelt op een afstandje rond.

Als de zon onder is gegaan stappen we weer in en gaan verder met de game drive. Vlak bij de plaats waar we gestopt hebben zien we een jakhals (black backed jackal)

We komen nog weer langs een kudde buffels, spotten een stukje verderop een uil in een boom en zien op het pad een nachtzwaluw.

En dan ineens......... lopen er 2 leeuwen over het pad voor ons en ze blijven op hun dooie akkertje ook rustig doorwandelen over de weg. Dit is echt geweldig.... zo dichtbij, zo relaxed. Prachtig! (wild is hier gewend aan auto's, je moet alleen niet uitstappen want dan ben je prooi) Verderop in de bush zijn nog meer leeuwen te zien en we rijden dan ook met de jeep, dwars door struiken richting leeuwen. Er zijn hier 8 leeuwen bij elkaar, ze liggen rustig in het gras en storen zich totaal niet aan ons.

We zoeken al hobbelend door de bush weer een weg terug naar het zandpad en vervolgen onze game drive. Na weer een stuk gereden te hebben waarbij de omgeving verlicht wordt door de koplampen van de jeep en 2 schijnwerpers op het dak van de jeep (onze gids/chauffeur schijnt met een sterke zaklantaarn ook voortdurend, al rijdend, in de bosjes naast de weg) ontdekken we alweer een groep leeuwen. Deze liggen gewoon rustig langs de kant van het pad! Je zou ze bijna aan kunnen raken zo dichtbij zijn ze! Ditmaal zijn het er 6 In totaal hebben we dus 14 leeuwen gezien. Machtig mooi!

Even later zien we op een kruispunt van een paar zandpaden een Civetkat lopen, dat is wel bijzonder, die zie je zelden, want het zijn schuwe dieren!

Intussen is het tijd om de laatste kilometers terug te rijden, we zien nog een enkel duikertje staan (een klein soort hert) en dan komt een eind aan deze mooie tocht.

De jeep brengt ons helemaal tot de toegangspoort (de bus kon niet meer naar de wildlife-refuge rijden omdat de poort al dicht was) Hier stappen we in het busje om terug te hobbelen naar Thornhill Safari Lodge.

We zijn rond 20.00 terug en kunnen nog net even een glas wijn in de lounge drinken en kunnen dan aan tafel aanschuiven. We krijgen weer een lekker, Italiaans achtig voorafje. Er zijn verschillende gegrilde stukjes vlees: kip, worstjes, verder gemengde groente, mieliepap (een stevige maismassa) wat saus erbij. Als toetje Milktart, een soort cheesecake idee, maar dan echt Zuid-Afrikaans.

We laten het ons weer prima smaken en kletsen intussen weer gezellig met onze tafelgenoten!

Donderdag 16-04 2015 5e vakantiedag

Vandaag gaan we weer verder met onze tocht door Afrika. We gaan eerst maar eens zoveel mogelijk inpakken, het ontbijt is pas om 8.30 uur. We maken zelf wel alvast een bakkie "nes". Voor we gaan eten gooien we vast het één en ander aan bagage in de auto.

We genieten weer van het uitgebreide ontbijt met gebakken eitjes, spek, tomaat, ui, champignons, koffie, sap en toast. Goede ondergrond voor een dagje Krugerpark! Na het ontbijt checken we uit, waarbij we van gids Nelli nog een aantal goede tips krijgen voor een mooie route door Kruger.

Eerst maar weer het gebied van de lodges uit, waar we onze toegangsvoucher met stempel erop van de lodge weer moeten inleveren. Dan het erg slechte hobbelpad af, die we met deze auto maar net over kunnen. Dan linksaf het bredere zandpad op die we voorlopig flink wat kilometers moeten volgen. Uiteindelijk komen we op de asfaltweg uit die naar de Orpenpoort van het Krugerpark leidt.

We moeten deze weg eerst een behoorlijk aantal kilometers volgen, we bereiken dan het eerste hek, hier wordt ons kenteken nummer genoteerd en krijgen een briefje mee om ons te melden bij de receptie van Orpengate. Dit is weer een paar kilometer verderop.

Bij de receptie krijgen we weer een formulier, moeten aantonen dat we een gereserveerde overnachting hebben en kunnen dan (na een leuk gesprek met de vrouw achter de balie) echt het Krugerpark in, bij het grote toegangshek moeten we dan nog wel even het zojuist gekregen formulier laten zien, maar dan zijn we toch echt binnen.

Eerst rijden we we nog een stuk over de asfaltweg en gaan we speuren naar beesten, al snel zien we de eersten: Gnoe's, zebra's, maar ook fazanten, mooie vogeltjes en kuddes impala's. Af en toe staat er een bordje richting een uitzichtpunt, vaak bij een poeltje of een riviertje. Na een poosje slaan we af, een zandweg op. Dit is een stuk leuker rijden. We zien prachtig gekleurde vogels: lila, groen, blauw en gelukkig wil er eentje poseren voor ons.

We zien heel regelmatig zebra's en gnoes en impala's, maar dan ineens staat er een olifant langs de kant van de weg. Wat een enorm beest zo vlakbij! En als hij dan onze richting uit komt lopen, voelen we ons niet helemaal op het gemak en rijden toch maar een stukje achteruit: Beetje afstand houden! De olifant steekt de weg over en verdwijnt dan in de bosjes aan de andere kant.

Bijzondere ontmoeting: Ik vind het toch steeds weer opvallend dat het anders voelt om de dieren in hun eigen omgeving te zien.Wij rijden maar weer door en nemen een afslag naar een soort picknickplaats, hier mag je wel even uit de auto om de benen te strekken en hier zijn ook toiletten. Er zijn hier veel vogels: van die hoornvogels, maar ook prachtige metallic blauwe en groene spreeuwen (glansspreeuwen), allemaal zoekend naar restjes die achtergelaten worden.

We gaan door met de route en maken nu een stop bij een meertje waar een groepje olifanten aan het badderen is, er wordt volop gespetterd en met water rond gespoten. Eentje houdt de wacht op de kant en loopt eens richting onze auto om te kijken wat wij uitvoeren!

Aan de andere kant van het meertje staan gnoes en waterbokken te drinken en er wandelt een wrattenzwijn rond. Verder zien we er ook wat witte reigers en andere watervogels.

Al verder rijdend zien we wat giraffes aan de bomen knabbelen en er loopt een groepje Impala's een stukje voor ons uit over de weg: De dieren hebben voorrang!

We rijden nu over een stukje weg, waar heel veel neushoornpoep op de weg ligt, een manier om het territorium af te bakenen, er moet zo'n beest in de buurt zitten! En jahoor, even verder zien we het enorme prehistorische dier. Ook al zo'n indrukwekkend beest, die ook meteen wat angstwekkend is: je wilt niet dat een neushoorn je auto aanvalt 😊

We gaan een heuvelrug op en komen dan bij een uitzichtpunt waar we uitkijken over een enorme vlakte (en waar je dan in gedachte beelden bij krijgt van enorme kuddes die daar langs trekken op zoek naar water of voedsel)

We zien inmiddels in de verte de nodige rookpluimen van bosbranden en we rijden ook kilometers lang door verbrande gebieden. Af en toe zien we ook blushelikopters vliegen en een paar keer zien we brandweer staan die de boel in de gaten houden.

Beetje griezelig om hier tussen te rijden, maar we komen gelukkig niet dicht in de buurt van bosbranden, wel zien we regelmatig weer een verbrand stuk, maar daar zijn al vaak weer dieren op zoek naar voedsel, dus is het minder recent.

Rond deze tijd van het jaar schijnt er wel het nodige hoge gras verbrand te worden voor de wintertijd aanbreekt, soms ook worden branden aangestoken door stropers of door onvoorzichtigheid van mensen, daarnaast komen er natuurlijk ook natuurbranden voor bijv. na blikseminslag. Hoe dan ook, mooi is het niet om te zien en zijn we blij weer in groen gebied terecht te komen.

De dag gaat al weer ten einde lopen en we berekenen dat we nog 1 omweggetje kunnen maken. We nemen dus maar weer een zandpad. Hier zien we een bijzondere vogel lopen: Een Kori Bustard: de zwaarste vliegende vogel van Africa. Verder zien we nog een steenbokje, struisvogels en natuurlijk nog wat zebra's en gnoe's, wat wrattenzwijnen en nog veel meer vogels.

Uiteindelijk bereiken we de Sabie rivier, als we de brug oversteken zien we een krokodil. Vanaf de brug is het nog maar een klein stukje naar Lowersabie, het kamp waar we gaan overnachten. Na inchecken rijden we naar onze safaritent. Het is een flinke tent met sanitair erin, een mooi verandaatje met keukenblok, braai en dergelijke. We kunnen maar net een kleine glimp van het water opvangen, dus besluiten we terug te gaan richting receptie waar ook een winkel en een restaurant is. Er is ook een boardwalk: een wandelpad op palen langs de rivier, wel goed afgeschermd tegen de wind.

Na een wandelingetje waarbij we een aantal nijlpaarden zien (én horen) en een kudde buffels die komt water drinken, besluiten we om bij het restaurant op het terras een glas wijn te gaan drinken, zo kunnen we mooi de zon onder zien gaan en kijken naar de beesten die in de buurt zijn. Soms loopt er een bokje langs en als het helemaal donker is komt er een Nijlpaard tot vlak bij het terras (maar wij zitten veilig hoog en droog 😊 Ook vliegen er ineens honderden vleermuizen over ons heen, die slapen schijnbaar ergens in de gebouwen.

We bedenken dat we ook wel meteen kunnen blijven eten. Andere keus is er trouwens ook niet, behalve zelf koken, maar ik heb intussen al wat inkopen gedaan voor het ontbijt, er is maar heel beperkt etenswaar te koop.

Er staat een lekkere schotel met diverse Mexicaanse happen en dippen op het menu en dit blijkt geen verkeerde keus te zijn!

Na het eten zoeken we onze safaritent op, waar we ons met een glas wijn op de veranda installeren, deze is gelukkig overdekt want al snel breekt er een enorme, tropische donderbui los. Het licht volop en af en toe slaat het redelijk dichtbij in. Spectaculair wel!

Er is hier geen internet, dus kijken we wat naar onze foto's en kletsen over alles wat we tot nu toe gezien hebben!

Vrijdag 17 april 2015 6e vakantiedag

Het is vannacht nog flink aan het lichten en onweren geweest, maar dan vooral in de verte. Nu is het wel flink aan het regenen, het is somber buiten! We staan om ongeveer 6.30 uur op. We gaan koffie maken en drinken eerst buiten op ons balkon een bakkie, daarna ga ik effe douchen en maakt Bert intussen verder een ontbijtje van nog een bak Cappuccino (een take-away beker van Nescafé) en hamburgerbroodjes met kaas. Net zo primitief als ons tent!

We zien in de verte langs de rivier wat vogels, ooievaars en een paar vogels die op lepelaars lijken, het is nog te schemerig om ze goed in beeld te krijgen. Af en toe horen we het diepe bas gebrom van de hippo's die we trouwens vannacht regelmatig hoorden!

Na het ontbijt laden we de spullen in de auto en gaan weer op weg. Even nog kijken naar de rivier vanaf de boardwalk, maar daar is niet veel waar te nemen en bovendien gaat het weer regenen. In de shop kopen we nog een vogelgidsje en een zoogdierengids, we zien zoveel verschillende beestjes dat we ze niet meer uit elkaar kunnen houden.

We verlaten Lower Sabie kamp en gaan dan op weg, ons uiteindelijke doel vandaag is Swaziland, maar eerst nog een stuk Krugerpark, de kortste weg is slechts 21 kilometer, maar natuurlijk rijden wij wel een rondje. We komen natuurlijk weer honderden Impala's en Njala's tegen en natuurlijk Zebra's en Giraffes, Gnoes en Elanden.

Dan zien we ineens een auto geparkeerd staan en zie ik wat beesten langs de rand van het pad. Als we dichterbij komen zien we dat er een Cheeta (jachtluipaard) loopt. Na nog even verder kijken blijken het er wel 3 te zijn! Waarschijnlijk een vrouwtje met 2 jongen! Prachtig! We bekijken ze een poosje, maar dan wandelen ze verder weg, bij ons vandaan en gaan we weer verder met de route en weer zijn de Impala's het meest aanwezig.

Op een gegeven moment stopt er een tegemoetkomende auto, de bestuurster vertelt dat er verderop een Luipaard zit. We rijden al speurend verder en realiseren dat we niet goed gehoord hebben hoe ver het was. We rijden een heel stuk, zien niets, draaien om en rijden hetzelfde stuk nogmaals en gaan dan een beetje teleurgesteld weer verder. We rijden door een bocht en zien dan ineens een hoop bandensporen van auto's die dwars over de weg hebben gestaan, hier moet het zijn geweest! We draaien de auto en speuren links en rechts de omgeving af, als we dan ineens voor ons uit kijken zien we de Luipaard aan de kant van de weg staan en vervolgens rustig de weg over sjokken en aan de overkant de bosjes ingaan, we kunnen hem of haar? nog een tijdje volgen totdat het beest besluit erbij te gaan liggen! Wat bijzonder! Prachtig dier!

Ja en het betekent dat we de BIG 5 allemaal in het vizier hebben gehad. Niet verwacht, maar echt heel leuk!

Na deze mooie ervaringen begint het tijd te worden om Krugerpark te verlaten, we hebben nog een redelijke rit voor de boeg. We rijden naar de uitgang Crocodile Bridge en vanaf hier gaan we naar de grens met Swaziland. Dit is ongeveer 60 kilometer rijden. Het kost even tijd om de grens over te komen, stempels in paspoort Zuid-Afrika uit, formulier met stempels om daadwerkelijk het land uit te gaan, in te leveren bij de slagboom. Stempels in paspoort om Swaziland in te gaan, weer een formulier met allerlei stempels om hier weer langs de slagboom te kunnen en die we weer in moeten leveren. Ach zo houden ze best aardig veel mensen aan het werk! En het kost niet heel veel tijd.

Dan hebben we nog een flinke rit door Swaziland voor de boeg. Eerst over een bergpas waar we vooral in de mist rijden, het is wel een mooi bergachtig gebied hier, maar er is wel duidelijk verschil met Z.A. wat betreft armoede, alles ziet er toch wat minder uit.

Na een flinke rit bereiken we de "grote doorgaande weg" naar de hoofdstad. Gewoon een 4baansweg die zo slecht is dat je bij ons er niet eens 80 km/u zou mogen rijden, maar hier mag je er rustig 120 km per uur rijden, terwijl de voetgangers langs de kant van de weg wandelen 😉

We passeren de hoofdstad Mbabane en slaan dan al snel af naar Ezulwine, waar we de luxe hotels passeren en verder rijden naar Mlilwane Wildlife Sanctuary. Om het park in te komen, moet je je melden bij een receptie en krijg je een papier die je 20 meter verder weer inlevert bij de gate. We rijden door naar het Restcamp en we checken in. We worden naar onze Beehive gebracht een hut van stro, wel met een wat moderner stuk erachter waar het sanitair zich bevind. De deur is erg laag (leuk voor Bert), maar binnen is het verrassend hoog en ruim. We laden alle bagage weer uit de auto en gaan een plekje reserveren in het restaurant. We drinken meteen een biertje en ik kan met een voucher van een half uur een poosje bloggen (alleen haal ik daar natuurlijk nooit het achterstallige typewerk mee in.

We zitten op een soort veranda aan het water en zien heel veel Ibissen staan en vliegen en in de bomen zitten. Op het terrein voor het restaurant is een kampvuur waar een stuk of 4 wrattenzwijnen lekker omheen liggen. We moeten wel lachen: liggen ze daar al te braaien?

Al snel komt de menukaart en we bestellen een soort bushbraai, diverse best bijzondere vleessoorten: Koedoeworst, antilopekarbonade en nog een stukje bushpig met patat en wat groentes (wortel bloemkool en patisson) Daarbij bestellen we nog een flinke salade.

Natuurlijk nog een wijntje daarbij en alles smaakt weer heerlijk.

Na het eten zoeken we onze Beehive op waar we nog wat lezen voor we gaan slapen!

ZATERDAG 18 april 2015 7e Vakantiedag

We doen vanmorgen wat rustig aan, trouwens we moeten zeker bij het ontbijt wel geduldig zijn, want alles wordt vers klaargemaakt voor ons. Helemaal niet erg, extra lekker en we hebben een prima uitzicht over het meer met de vogels, tientallen grote meervallen en wat schildpadden.

Na een prima ontbijtje kopen we in de shop een wandelkaart van het gebied en gaan, nadat we hebben ons hebben gemeld bij de "activity" balie, waar we moeten invullen welke wandeling we gaan maken en dergelijke, op weg voor een mooie wandeling.

Het is de Hippo route die we gaan lopen, eerst langs een heuvel waar een aantal zebra's en een gnoe lopen te grazen en waar ook een warthog (een wrattenzwijn) langs wandelt. Er zijn prachtige vogels te zien vooral een bijeneter soort is volop te zien met mooie kleuren! We wandelen door, langs een klein meertje, waar eenden, een soort zwarte ganzen en waterhoentjes zitten en lopen langzamerhand een bos in.

De natuur is echt mooi hier en heel afwisselend, van dicht bos tot wat meer struikgewas, open stukken waar we wijd in het rond kunnen kijken en kloven van rode rotsen. We genieten van mooie bloemen, vlinders, nog veel meer vogels (bijvoorbeeld een Oriole, een gele vogel die flink harde geluiden maakt). paddenstoelen en ruiken ineens de geur van Citronella, we weten nu van welke struik dit komt!

We maken natuurlijk weer honderden foto's! Na een wandeling van 4 uur komen we uit bij het meer vlak bij het kamp en zien een krokodil rondzwemmen. We wandelen nog even door het laatste stuk van de Hippo route en via onze beehive waar we even een sanitaire stop houden, melden we ons af voor deze trail en aan voor een korte wandeling langs een aantal poeltjes "de shallow route". Ook hier de nodige vogels: een slangenhalsvogel, een zwartwitte ijsvogel en we zien ook nog een baby krokodil!

Na deze wandeling halen we een warme trui en gaan naar de receptie want we hebben ons opgegeven voor een gamedrive. Op een redelijk stokoude landrover rijden we door de mooie omgeving. In het meer zien we wat hippo's en er vliegen weer een ijsvogel en wat ibissen rond. De gids vertelt ons het nodige over de diverse dieren die hier rond lopen. Zo leren we dat de Zebra en Gnoe vaak in elkaars gezelschap zijn omdat de zebra goed kan zien en de gnoe heeft een beter gehoor en reuk, zodat ze van elkaar gebruik kunnen maken en de Koedoe ligt graag op zijn eigen poep, die in flinke hoeveelheden op bepaalde punten liggen, een soort territoriumafbakening.

We zien de mooie bergen, een deel lijkt op een leeuwenkop en een punt daarvan heet de executieplaats: moordenaars werden daar vanaf gegooid (levend)

Verder zien we nog de nodige dieren zoals apen, impala's, vogels en een muis 😊

Na 1 1/2 uur als het inmiddels bijna donker is keren we terug naar het kamp en relaxen even in onze beehive! Tegen 19.00 uur gaan we naar het restaurant waar het een stuk drukker is dan gisteravond. Er zijn inmiddels 2 busladingen gearriveerd. Fransen en Nederlanders. Zij zitten aan lange tafels in het lage gedeelte van het restaurant, wij hebben een plekje op de veranda bij het water. Wel wat meer vertier dus.

Het eten is vanavond in buffetvorm, met eerst een gebonden uiensoep en vervolgens, gegrilde kipreepjes, beef chili en geroosterd varkensvlees met rijst saus en groentes. Het toetje is een taart met custard wat wel wat van de Groningse poffert weg heeft. Erg lekker weer!

Om 20.30 uur komt er een zang en dansgroep ons trakteren op wat inheemse cultuur, dansende dames in kleurrijke kleding, dansende mannen gekleed in Impalavellen en ander bont (al moeten we stiekem wel wat lachen om de ultramoderne sportbroeken die ze onder hun Impalavelletjes dragen).

Vervolgens zijn er nog een aantal mannen die Afrikaanse zang ten gehore brengen, daarna komen nogmaals optredens van de 3 groepen en tot slot maken ze een ronde met elkaar langs het publiek. Leuk om te zien! En een leuke afsluiting van ons verblijf in Swaziland!

Mozambique Spitting CobraMozambique Spitting Cobra
Mozambique Spitting Cobra

Werd gevangen in het kantoor van de lodge en 's avonds in het donker weer vrij gelaten.

22nd April 2015

prachtig
Hallo Marja en Bert Zo te zien hebben jullie het wel naar je zin, wat een prachtige foto's en wat hebben jullie al veel mooie dieren gezien en de omgeving is ook prachtig. Veel plezier nog de komende tijd!
22nd April 2015

Bedankt
We genieten volop!
26th April 2015

wow!
wat een fantastische beelden komen er langszij... echt schitterend! jullie zullen wel genieten... ik wacht de nieuwe foto's met spanning af :)
27th April 2015

Text by Marja Photography by Bert

Tot: 0.377s; Tpl: 0.027s; cc: 9; qc: 60; dbt: 0.0802s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb