NJ en Wellington

Oceania » New Zealand » North Island » Wellington
January 5th 2014
Published: January 5th 2014

Dinsdag 31 December 2013 en Woensdag 1 Januari 2014:

Ik wil niet uit men luxe bed komen maar wat later zit ik met Brian&Elisabeth te ontbijten. Dan lopen we nog even naar zee, er staat een stevige wind wat de voorbode was voor wat nog moest komen. Nadat ik ingepakt ben, bedank ik hen en rijd door. Ik rijd op aanraden nog even langs een pad dat langs de rivier gaat, mooi. In Foxton-dorp doe ik inkopen, zwaai de Hollandse molen vaarwel en ga terug op de grote baan. Tegenover gisteren is het een groot verschil. Het terrein heuvelt terug wat meer en de wind die niet pal van voren staat, is toch voldoende om me af te remmen. Ik had op een vlotte rit gehoopt maar ik ga amper vooruit. De kilometers tikken maar niet weg. De velen auto's zoeven voorbij. Ik zet een muziekje op maar dit helpt niet veel. Ik heb nog steeds keelpijn en doe men buff aan. Samen met men trui is dit regelmatig te warm maar zonder te fris. Ik geraak stilaan in een trance van het verkeer. Net op tijd kom ik op men eindpunt, Waikanae aan voor de trein. Er staat een trein klaar maar er komt er snel een andere dus ik ga eerst een ijsje kopen om men keel te verzachten. Terug in het station blijkt dat de uurregeling als op feestdag staat en zo moet ik toch wel wat langer wachten. Eens op de trein danst de fiets op en neer. Ik kijk een filmpje op de laptop. Aangekomen in Wellington fiets ik maar rechtstreeks naar men slaapplek. Ik heb iets kunnen regen via airBnB. Ik stop nog bij de supermarkt en mag zo nog een ferme heuvel beklimmen. Al puffend kom ik aan. Even zoeken naar de sleutel onder een steen en ik ben binnen. Iets later is men huisbaas, Derek er. Ik betaal dus is het een huisbaas en geen gastheer meer. Ik installeer me en maak eieren klaar. Ondertussen kijk ik een film. Tegen 23u ga ik naar de bushalte voor de laatste bus naar het centrum. Deze laat op zich wachten maar dan biedt iemand me een lift aan. In het centrum is er wel wat volk op de been en ik wandel richting waterkant. Daar moet ik nog een tijdje in de ijzige wind wachten op middernacht. Iemand vraagt me of het daar een goede plek is voor het vuurwerk, geen idee antwoord ik. Om 0u blijft het verbluffend stil, geen vuurwerk. Hier en daar een verloren vuurpijl van wat mensen maar niets groot. En hier was ik speciaal voor naar de stad gekomen. Er rest me nog een lange wandeling terug naar huis., het laatste stuk bergop gaat zeer moeizaam. Als ik bijna door men benen zak, ben ik gelukkig thuis. Ik blijven nog even op.

Ik word laat en beetje grogy wakker. Ik heb toch niets gepland dus dat mag. Ik sorteer wat dingen op de computer en kijk eens voor de ferries. Alles lijkt inderdaad volgeboekt. Morgen bij men stadsbezoek zal ik wel eens langs een kantoor gaan want dit ziet er niet goed uit!

Donderdag 2 januari 2013:

Ik sta pas tegen de middag aan de bushalte te paraderen maar wat later zit ik toch op de bus. Via Google maps volg ik waar ik moet afstappen. Ik ga eerst naar de Ferry Terminal van Bluebridge om te horen wat er vrij is. Ik zou de dag erna in de namiddag mee kunnen. Ik neem het even in overweging en maak een ommetje langs het station. Er staat een stevige wind. Terug bij de ferry is de middagvaart al vol geboekt. De volgende is 's avonds. Ik neem die dan maar. Het meisje aan de balie vertelt me als ik me om 8u aanmeld dat ik op een reservelijst kan komen voor als er eventueel mensen annuleren. Dan zou ik alsnog op de middagvaart kunnen. Vervolgens wandel ik langs de kaaien naar het Te Papa Museum of het grote stadsmuseum. Ik bezoek er eerst een betalende tentoonstelling over de Azteken, dit is best interessant. De rest van het museum is vrij toegankelijk en gaat over diverse onderwerpen. Er is een stuk over immigratie naar Nieuw Zeeland, een ander deel over mode en kunst. Dan is er nog een stukje over geologie en biologie. Het is zeer uiteenlopend. Misschien is het pronkstuk wel een reuze-octopus die hier tentoongesteld staat, de enige ter wereld. Hij is best akelig en heeft iets buitenaards. Hij is best groot in omvang. Na een lange middag in het museum ligt de linker acherkant van men voet helemaal open dor de wrijving met men schoon. De minste stap is teveel. Ik ga nog langs de supermarrkt en dan stap ik op een bus die me via een nog fikse wandeling terug bij Derek brengt. Ik eet de restjes van de dag ervoor en kijk nog een goede film, Arn the Crusader.

Vrijdag 3 Januari 2013:

De ganse nacht waait en regent het. Ik kijk naar de voorspelling voor de Cook Straat en er staat STORM. In deze omstandigheden wil ik de ferry niet nemen. Ik bel de maatschappij of ik kan herbooken en dit is mogelijk, ik probeer ze later terug te bellen. Ik probeer eerst een nieuwe slaapplek te vinden. Via warmshowers krijg ik redelijk snel een antwoord van Peggy en Daniel. Nu eerst de ferry aanpassen. Van 12 tot 19u 's avonds bel ik elk kwartier maar ik krijg niemand te pakken. Om 17u krijg ik een antwoord op men e-mail met wanneer ik dan wil varen. Uiteindelijk ga ik naar de ferry terminal tegen de avond of ik het daar geregeld krijg. Ik had net nog een e-mail terug gehad en daar kan ik het dan omboeken. Oef! Ik ga nog wat eten want ik had enkel iets licht gegeten voor het geval ik toch op zee moest. Ik rijd dan naar Peggy en Daniel die op de top va neen heuvel van 220m wonen!!! Uitgeput kom ik aan. Er is nog een duitse gast ook, Richard. Na wat gepraat te hebben, is de nacht daar.

Zaterdag 4 Januari 2013:

We slapen uit. Daniel heeft een wifi-router gekocht die we nog proberen aan te sluiten maar dit lukt niet zo. Hij gaat hem terug inruilen en op zoek naar zijn portefeuille die hij mist. Ik ga met Richard op stap richting Botanische tuin. Het weer is droog maar nog zeer winderig. Na een fikse wandeling komen we in de tuin waar we eerst het grauwe zicht over de stad aanschouwen om vervolgens naar het sterrenobservatorium te gaan. Er speelt een film over de Aarde en de verschillende systemen die met elkaar interageren. Interessant en met de stem van Liam Neeson. Voor de rest is er nog wat algemene info te zien over het heelal en ruimtevaart. Er staat ook nog een oude telescoop uit eind jaren 1800. Vervolgens bezoeken we nog even het museum over de kabellift maar dit is niet zo bijzonder. Dan maken we de wandeling naar het stadscentrum door de botanische tuin. We dwalen wat door de stad maar er is al veel gesloten. Even de supermarkt binnen want we zijn uitgehongerd en dan zoeken we een bus huiswaarts. Er is geen rechtstreekse bus wat maakt da we de laatste heuvel nog mogen opklauteren. Ondertussen zijn er nog wat Franse fietsers aangekomen, een koppel uit Toulouse. Na het avondmaal krijgen we nog wat tips over het Zuid Eiland.

Zondag 5 Januari 2013:

De ganse nacht klettert de regen op de ramen. Ik sta best vermoeid op. Ik heb een afspraak met een andere fietsster van warmshowers.org Ik krijg een lift maar moet even wachten op de anderen. Aangekomen in Newton ontmoet ik Simonne in een café waar wat gedachten en tips uitwisselen over fietsreizen. Allesinds op de terugweg ben ik er welkom. Dan moet ze gaan en ik neem de bus naar het centrum. Aangekomen in het centrum dool ik wat door de straten. Ik ga wat outdoor winkels binnen om naar de laatste nieuwste snufjes te zien. Naargelang het artikel liggen de prijzen merkelijk hoger. Tegen de middag koop ik wat eten en sms ik Richard waar hij uithangt. Wat later ontmoet ik hem en de Fransen. Ik ga met Richard terug naar dezelfde outdoorwinkels want hij zoekt een jas. We komen terug van een kale reis. Vervolgens gaat hij nog naar een uitzichtpunt en ik ga naar het City and Sea museum. Ondertussen is de hemel kraakhelder! In het museum zie je wat dingen over de geschiedenis van Wellington en omgeving. Ik ben nog maar halverwege als ik word buiten gejaagd omdat het sluitingstijd is. Dat vraagt om nog een vervolg dan. In ontmoet Richard terug op met de kabellift omhoog te gaan. Iets later zitten we in het treintje dat over een rail omhoog getrokken wordt. Boven aan gekomen hebben we nu een helder zicht over de stad, dit in contrast met gisteren. Hierna beginnen we aan de wandeling naar huis die ons het nodige zweet kost met al de heuvels!

6th January 2014

Tante Josphine en nonkel Gilbert wensen jou het allerbeste voor 2014. Nog veel reisgenot en ontdekkingen tijdens je verplaatsingen aldaar, wij volgen je op de voet. :))

Tot: 0.091s; Tpl: 0.009s; cc: 14; qc: 31; dbt: 0.0481s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb