Santiago de Chile

Chile's flag
South America » Chile » Santiago Region » Santiago
December 27th 2013
Published: December 27th 2013

Santiago de Chile - overraskende så skøn - pladser, skyggefulde parker - (hvorfor er de bare så gode til parker syd for alperne?). 2 høje midt i byen, den ene Sant Christopal med den enorme statue af Jomfru Marie (som i Rio) og med kabelcar og offentlig udendørs svimming pool. Den anden Santa Lucia med fæstning og udsigt og ikke mindst det lille renaessance slot med det smukke springvand, vogtet af havguden Neptun.

Chilenerne er meget imødekommende og vil rigtig gerne snakke, det er hyggeligt.

Her er skønne spisesteder, sjove barer, "krøllede" kreative, og sjove kvarterer, her er så meget shopping af sko, tasker, tøj, makeup o.s.v. - Super kvalitet og mærkevarer til "ingen penge"! Faktisk så billigt at vi i dag har hjemsendt et stk pakke med diverse indkøb !

På en varm dag med strøgtur i Santiago udbryder Mette ud af det blå "jeg savner alle mine sko" !!!!!!!!! - hvor den kom fra kan vel kun en terapeut give et bud på ! Samme dag må Mette absolut have forøget sin bestand af vatrundeller. Dette medfører en lang vandring til diverse farmacier. Paa et tidspunkt skal Mette forklare ekspedienten om dette nødvendige produkt, "si, si, you know, they are made of bomuld !!!!!!!!!!! - hvilket får ekspedienten til at få et noget tomt blik i øjet.

Den gamle banegaard, Estation Central, stadig i brug og bygget til verdensudstillingen i 1910 hvor ogsa Effeltaarnet og Elevatoren i Lissabon var udstillet.

Imponerende kirker, byens Catedral, det smukke hvide posthus med en service som post Danmark godt kunne lære noget af!!!!!!!!!!

Regeringsbygning som ligner det hvide Hus og paladset hvor Salvador Allende blev skudt i 1973.

Der er kunst på alle Metro stationer og street art - mange med et politisk budskab, desværre ikke dem vi fik med!

Demonstrationer og et politi opbud som sjældent ses i Danmark. Der er iøvrigt rigtig meget ridende, cyklende og kørende politi over alt i gaderne.

Vores hotel lå også i et af de dejlige kvarterer, små cafe'er, spise steder, butikker, gadesælgere o.s.v

Vi VIL tilbage til Santiago og tilbage til Chile - og er allerede begyndt at planlægge !

Det har på alle måder varet skønt - Adios !

28th December 2013

Hvor vidunderligt at følge jeres tur -Hermed oensket om en fortsat dejlig rejse samt et Godt Nytaar -Joern

Godt Nytaar
Ogsaa godt nytaar til dig med gensyn i 2014 og hilsen fra Peru.

Bænkebideren / bænkevarmer
Vi har bemærket den store tiltrækningkraft bænke har på Mettes krop. Jeg mindes ikke at have læst om dette speciale naturfænomen i nogen fysikbog. Det må altså være fra andre erkendelsesområder, at vi skal finde svaret. Alligevel - tunge legemer tiltrækker hinanden, og de implicerede bænke ser alle ud til at være lavet af støbejern, altså et godt tungt materiale, det undrer os derfor at Mette, der af os huskes at være en lille nips genstand, alligevel bliver tiltrukket af disse. Svaret må enten være, at støbejern, der hvor I rejser er af en lettere støbning end den vi kender fra de hjemlige himmelstrøg, eller også er Mettes tyngde ekspanderet, så hun nu matcher en støbejernsbænk på adskillige hundrede pund!

Baenkevarmeren
Kaere Brem ! Ja, der er jo nok loebet et par kilo paa begge sideben, vino og restaurantbesoeg 1-2 gange dagligt saetter jo sine spor (internt gaar vi under betegnelse "de 2 tykke trunter paa tur")..... Mette er jo mere end almindelig facineret af parker og pladser syd for alperne, saa disse bliver ivrigt besoegt - desuden afproeves og tages der billeder af diverse baenke til gavn for, brug af og inspiration til hendes arkitekstuderende soen. Rygtet vil jo vide at det er fru Koudal der er primaer kanonfotograf, jeg har derfor udset mig "Mette og baenken" som tema, her sidder hun ogsaa saa laenge og rolig at selv jeg kan naa at tage et billede. Godt nytaar og stort tillykke med din egen foedselsdag i morgen !!! Hils fruen og boernene kh Mette og Niels
11th January 2014

Super
Har lige gennemgået alle jeres billeder igen og var for en stund bragt til den anden side af jorden. Kan næsten mærke og dufte det hele. Brat opvågning når man så kigger ud af vinduet.....gråt, koldt og regnfuldt. Jeg ønsker for jer at alt brænder sig fast som uslettelige lykkelige minder. I er sq dejlige :-) Knus Jannie

Tot: 0.057s; Tpl: 0.016s; cc: 10; qc: 26; dbt: 0.0339s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb