Nordre Peru - Trujillo

South America » Peru » Trujillo
March 28th 2012
Published: March 29th 2012

24/3- 27/3 Trujillo

Bussturen fra Cajamarca tok ca. 6,5 timer og går gjennom høye fjell og dype, grønne daler. En spennende tur langs svingete veger og stupbratte fjellsider, vakkert.

Vi trodde vi var lure og bestilte plass på 1. seterad slik at vi riktig skulle få panoramautsikt. Det var en gedigen tabbe, for bak sjåføren var det en heldekkende gardin. Han falt ikke for våre bønner om å trekke til side gardinen selv om vi på dårlig spansk og demonstrerende pantomime forsøkte å forklare hvor bilsyke vi kom til å bli uten vindusutsikt. Heldigvis fikk vi byttet til oss plasser til seterad nr. 2 og klarte å ikke bli for bilsyke.

Men bilder ble det lite av..

I skrivende stund sitter vi på verandaen på hotellet vi bor på og skuer utover havet. Vi bor i Huanchaco, en liten fiske/turist-landsby en mil utenfor Trujillo. Vi ble anbefalt å bo på dette rolige stedet i stedet for hektiske Trujillo, som er Perus tredje største by. Her ute bor vi bra på Hostal Naylamp, et kjempebra backpacker-hotell (http://www.hostalnaylamp.com/enter.html ). Vi ble anbefalt å be om rom i 3. etasje i huset bak fordi der er havutsikten best. Rom nr 26 tror vi må være det beste rommet. Vi bor på nr 22, slett ikke verst det heller.

Vi har en rolig dag i dag. Snart skal vi tusle ned på stranda og lei oss et par strandstoler og en parasoll.

Dagen i går var fantastisk. Vi var på heldagstur med engelsktalende guide (www.peruroutes.com). De andre i gruppa var spansktalende, så vi hadde guiden Ever for oss selv. Han er en av eierne av firmaet og veldig flink.

Turen startet med besøk på det nesten nyåpnede museet Huacas de Moche som ligger like ved Huacas de La Luna (Månetempelet) noen km utenfor Trujillo. Vi fikk ikke ta bilder inne i museet, og det er synd, for den keramikken vi så her, er den flotteste vi har sett hittil. Dette er gravfunn fra det enorme Månetempelet som de ennå driver og graver ut. Moche-kulturen, som dette er en del av, varte fra 200 f.K. til 850 e. Kr og området vi besøkte var hovedstad fra 400-600 e. kr. Området består av to enorme templer, Sol og Måne-templene og med byen liggende i mellom. Det er
Utsikt fra Maane- mot SoltempeletUtsikt fra Maane- mot SoltempeletUtsikt fra Maane- mot Soltempelet

Byen laa mellom disse to templene. Utgravingene av byen har bare saa vidt startet
lite igjen av disse husene siden alt ble bygget i ”mud bricks” (ubrent søle/leire-mursteiner). Det er bare Månetempelet du kan besøke. En fantastisk bygning i 5 etasjer. Hver etasje er et nytt tempel bygget utenpå det gamle, som de først fylte igjen. Dette skal jo ikke være en historiebok så vi får stoppe der… Håper vi får med noen bilder derfra. Vi hadde store problemer med å få lagt inn bilder i bloggen sist.

Etter lunsj dro vi til Chan Chan, like nord for Trujillo, hvor vi først besøkte Regnbuetempelet og deretter en gjenoppbygd bydel (citadell) hvor kongene bodde. Chan Chan er enormt stort og fantastisk dekorert. Mesteparten er som sagt, kopier av det opprinnelige. Chan Chan tilhørte Chimu-kulture (850 til 1470 e.Kr.). Historien sier at dette folket kom i båter fra havet. Utseende kan minne om polinesisk avstamning, men ingen vet. Hele Chan Chan-byen dekket 28 km2, og sannsynligvis bodde det ca. 60.000 mennesker der. Huff da, nå ble det historietime igjen, men dette er utrolig spennende. I Norge lærer ungene bare om Inca-imperiet (1438 - 1533 e.Kr.). Trist, for det var ikke lenge Incaene regjerte og mange av de tidligere kulturene har lagt igjen fantastiske spor etter seg som Peru bare er i starten av å grave fram. Er det noen som blir litt nysgjerrige på disse kulturene, er det bare å Google de. Det finnes masse informasjon og flotte bilder på Internett.

I morgen tar vi bussen til Chiclayo (4 timer bare). Her blir vi 3-4 dager, tror vi… Her er det også flere fantastiske arkeologiske steder og museer med funnene fra disse.

Kjendis i PeruKjendis i Peru
Kjendis i Peru

Restauranten ligger på stranda i Huanchaco og her koster ei helflaske øl ca 10 kroner
Hostal Naylamp i HuanchacoHostal Naylamp i Huanchaco
Hostal Naylamp i Huanchaco

Terrassen like utenfor rommet vårt
HuanchacoHuanchaco
Huanchaco

Fisker på vei inn. Her padler fiskerne ut i noen rare, avkappede sivbåter med fiskegarn liggende bakpå. Padleåra er en halv bambusstav
HuanchacoHuanchaco
Huanchaco

Fisken selges på stranda. Ikke rart vi fikk god fisk her

29th March 2012

herlige bilder og ditto tekst, vi følger spent med. Og takk nå er vi med i bloggadr deres og har fått mail fra de du nevnte. Klem

Tot: 0.078s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 28; dbt: 0.0397s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1mb