Stof

Saudi Arabia's flag
Middle East » Saudi Arabia » Riyadh
March 18th 2012
Published: March 18th 2012

Alles wordt mistigAlles wordt mistigAlles wordt mistig

...als op een mistige dag in Nederland
Vanochtend was het weer zover. Toen ik om 6 uur de deur uit stapte om naar het werk te gaan was de hele wereld grauw, grijs, en mistig. Er stond een harde, koude noordenwind die grote hoeveelheden stof vanuit de woestijn meevoerde.

De laatste week was het al weer echt zomer, met een felle zon die aan de hemel stond te branden zodat je je ogen dicht moest knijpen tegen het felle zonlicht, en ’s middags een temperatuur van 37 graden. Dus ik had vanochtend weer iets luchtigs aangedaan, en daarmee stapte ik de droge grijze kou is, het was slechts 10 graden buiten.

De mensen die hier al langer wonen hadden ons gewaarschuwd dat februari en maart de maanden van de stofstormen zijn, maar daar konden we ons weinig bij voorstellen tot het moment dat we er zelf in terecht kwamen. Het stof is heel fijn zodat het overal doorheen gaat. Je kunt de ramen en deuren wel dicht doen, maar dat helpt niet, het stof zweeft in de lucht en komt overal binnen. Volgens kenners heb je trouwens stof in verschillende soorten. Bij harde noordenwind, zoals vandaag, is het koud, en het stof is grijs van kleur
De zon verdwijntDe zon verdwijntDe zon verdwijnt

Geen bewolkte hemel, maar de lucht zit vol droog fijn stof
en heel fijn. Het blijft gewoon in de lucht zweven. De wereld ziet er uit als in Nederland in de mist. Als de wind uit het zuiden komt is het veel warmer, het stof is rood van kleur, en het stof is ook zwaarder en zakt dus sneller naar beneden.

De grijze stofmist hebben we nu al vaak meegemaakt, en een paar weken geleden ook een echte zandstorm uit het zuiden. Dat was best een angstige ervaring. Ik was onderweg naar huis, het was rond een uur of vier in de middag, toen Corina belde dat het helemaal donker was en dat je geen hand voor ogen meer kon zien. Twintig minuten later reed ik met de auto de zandstorm in, en werd het ook om mij heen aardedonker. Zelfs de borden boven de weg kon ik niet meer lezen. Het stof creerde een raar soort duisternis wat ik nog nooit eerder had meegemaakt. Het riep bijna apocaliptische gevoelens op. Een half uur later en twintig kilometer verder klaarde het weer wat op. Toen ik thuis kwam was het ook daar weer een beetje lichter geworden. De volgende dag konden we beginnen het stof op te vegen en de boel weer een beetje schoon te maken.

Veel studenten bleven vanochtend thuis vanwege het stoffige weer. De minister van onderwijs had vanochtend vroeg alle lagere en middelbare scholen een vrije dag gegeven vanwege het weer, maar de universiteiten zijn wel gewoon open. En wij dus ook. Onze directeur denkt er niet over de school te sluiten vanwege een beetje stof. De openbare scholen kennen op die manier nogal wat extra vrije dagen: een vrije dag als het regent, en een vrije dag als het niet regent maar als het waait, dat zijn een heleboel dagen per jaar. Daar hoeven we in Nederland niet aan te beginnen!

Op de compound waar we wonen loopt het personeel dagelijks te spoelen en te spuiten om de buitenboel een beetje schoon te houden. Maar de lucht zit vol stof, het kruipt in je neus en in je luchtpijp, veel mensen lopen met een stofkapje, maar dat helpt ook al niet. Het stof gaat overal doorheen. Gelukkig komt het einde van het stofseizoen weer in zicht, het is nu half maart, dus nog een paar weken en dan is het leed weer geleden volgens de kenners. Daar troosten we ons dan maar mee.

18th March 2012

wat eng
dag fam. jansen, wat een enge ervaring. hier word het ook wel eens eng donker met een onweersbui met heel veel wind. kun je het daarmee vergelijken? komen jullie al weer gauw deze kant op? paasvakantie? tot ziens en de hartelijke groeten aan jullie 3-tjes albert,erna en fleur.
18th March 2012
Afb0874

het ziet er inderdaad heel apart uit. kraakt het ook tussen je tanden? hier gaat het juist langzamerhand steeds langer licht worden!

Tot: 0.172s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0983s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb