Modern trends in New Zealand: (moderne trends)

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Central
February 23rd 2012
Published: February 23rd 2012

Er zijn hier veel kookscholen uit de grond gestampt in de grotere steden. De kookscholen gaan eigenlijk over 'leren koken op grootmoeders wijze'. Dus confituren maken, groenten en fruit inleggen, zepen maken, marmelade's, chutney's, sausen,...

Want 'money matters' – 'geld telt'.

Tijdens mijn verblijf bij Jizzy & Mike heb ik dit ook geleerd om augurken in te leggen en rode biet chutney te maken , hoera hoera!

Punch (alcoholisch drankje) is terug in! NZ is helemaal in de ban van Downtown Abbey , de serie. De tijd van vroeger komt terug...je kan dit hier zelf in de supermarkt kopen. Maar alles is goedkoper als je het zelf maakt.

Even een receptje:

125ml framboise likeur

125ml vodka

1 1/2 liter cranberrie sap, ijskoud geserveerd

2 ijsblokjes per glas

Plaats de besjes in een punch bowl, strooi er de suiker over en de alcohol. Laat dit voor 10 minuten staan. Voeg er het sap bij en het ijs 10 minuten voor het serveren.

Bij punch moeten de mensen zélf hun glas vullen met de bijhorende 'punch' lepel.

Ook zijn ze in de ban van de cupcakes. Net zoals België. Hiervan heb ik geen recept maar kan ik wel zeggen dat Groot-Brittannië en Amerika dé specialisten zijn in cupcakes maken. Er zijn hier verschillende tv- programma's over wie de beste cakejes maakt. Na ééntje vallen je tanden eruit en kleurt je mond een ganse dag blauw of roze. Niet zo lekker. Wel mooi om naar te kijken.

Ook de vintageshops schieten als paddestoelen uit de grond. Laatst zag ik in Waihi een meisje een trouwkleed passen uit de jaren 50. Origineel kleed, geen kopie. En ik moet zeggen, ik was jaloers!

Doodskisten

De meeste hebben nog altijd een klassieke kist, maar er zijn er toch méér en méér die een 'doe het zelf kist' uit mdf bestellen en in mekaar steken. Belachelijk om een dure kist te kopen hé!

13%!v(MISSING)an de Kiwi's willen een ecologische begrafenis. De ene is al wat creatiever dan de andere en breide zijn eigen zak. Andere begrafenisondernemers bieden nu ook kisten aan gemaakt van wilgentakken, wol of riet. Men biedt nu ook de mogelijkheid aan om begraven te worden in een park. Je kan een boom op je graf planten met daarop je naamplaatje in het park.

Uiteindelijk worden we allemaal opgegeten en keren we terug naar de natuur. Het kan dus ook low budget!

8th February 2014

Coffins
Read your post re coffins. Did you know there is even a "Coffin Club" in Rotorua (NZ), where people come along to make and decorate their own coffins ?!

Tot: 0.075s; Tpl: 0.009s; cc: 13; qc: 25; dbt: 0.0491s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb