En kväll i Trondheim & nattåg

Europe » Norway » Eastern Norway » Oslo
June 3rd 2006
Published: June 3rd 2006

Nattåg

Som sagt, städerna ligger väl i alla fall nästan här.

Prinsen kinosenterPrinsen kinosenterPrinsen kinosenter

Klart man skulle hit på film! Inte lätt att gissa att ett "biopalats" gömmer sig här inne. Tyvärr var huset för stort för att jag skulle kunna få med hela på en bra bild :-(
En kväll i Trondheim.
Efter att ha lämnat biblioteket, gick jag och fick mig lite mat. Kände mig yr, eller "lätt i huvudet" eller hur det heter på svenska, märkligt. Hade ju ätit OK idag? Fick mig i alla fall en "boboli" (var tvungen att se vad det var, men det var bara ett slags rund macka med en massa pålägg) och en riktigt god äpplemust. Hjälpte lite, men inte så mkt. Konstigt? Gick vidare mot biografen, och kom plötsligt på vad felet var: te! Jag har inte druckit te på hela dagen!
Gick in på Prinsen kinosenter (se bild, vilket hus!) och köpte mig en biljett till X-men III, och sedan över gatan till café "Ni muser", tyckte det passade. Nog fan var det muse-wannabes därinne :-D Fullt med den där sortens kulturella damer över 45 som inte kan dricka annat än vin och gärna går och tittar på konst och pratar sådant med sina väninnor. De som var unga 1968 men har vuxit upp, typ. Nåväl, testade ett äpplete, och det var helt OK, och läste lite i Foucaults pendel, tyckte det passade ovanligt bra på de nio musernas kafé.
Sedan film, som sagt. Inte fler än kanske 20-30
Töm bilen!Töm bilen!Töm bilen!

Bästa skylten på det här temat jag har sett! Först trodde jag bara att ngn hade skojat med, vänt uppåner på, en skylt med en bil på, men sedan insåg jag att nej, den är på fullaste allvar!
biljetter sålda, lite trist, men å andra sidan fick vi, min (nästan) ständige följeslagare Zakjekonijn och jag, sitta på rad 4 helt för oss själva, och ingen satt på raderna framför oss heller. Kanon.
Hur var filmen, då? Nja, nog är det ungefär samma fantastiska bilder och fascinerande mutant-actionscener, men en inte lika eftertänksam regissör märks. Det är mer action och mindre eftertänksamhet än i de två tidigare filmerna, vilket såklart är jättesynd. Nu har jag ju tyvärr *skäms lite* inte läst serien, så jag slipper ju jämföra med den, vilket säkert är bra i många fall, men synd i andra fall. Phoenix är hur som helst inte fullt så läskig som jag är säker på att hon skulle kunna vara, hon är imponerande här, men en bättre regissör, kanske även en bättre skådespelerska, skulle kunna skapa ännu mer känsla över det totalt okontrollerbara som hon har i sig. Effekterna när hon sätter igång ser i mina ögon ut som blåkopior på när Galadriel motstår Ringens kraft i ni-vet-vilken-film. Både bra och dåligt, man associerar till enorma krafter, vilket gör det lätt för regissören, men lite trist samtidigt ... tror jag. Har inte riktigt bestämt mig än, ofta är ju
Sockerhuset – trodde jagSockerhuset – trodde jagSockerhuset – trodde jag

Ännu ett hus som var för stort för att fås med på en hel, bra bild. Fel hus var det med, visade det sig. Kolla dock vattenpölens reflektion på gatan, det blev snyggt!
sådana meta-detaljer rätt roliga, men här görs det inte med distans, känns det som. Nåväl, en film som är mkt sevärd på bio. Säkert på en rejäl hemmaskärm med, men inte på för små skärmar, det är slöseri med effekter.
Innan filmen kom en trailer för uppföljaren till Piraterna i Karibien, tyvärr stod inget om när den kommer, men den ska ju klart ses :-D "Captain Jack is back" räcker för att jag ska betala dyra biografpengar!

Efter filmen var all huvudvärk och andra krämpor som bortblåsta, solen hade tittat fram och livet kändes jätteskönt. Gick en promenad ner mot stadsdelen med det intressanta namnet Kalvskinnet, där ligger nämligen det s.k. Sockerhuset, en av stadens äldsta fabriksbyggnader, som nu verkade vara kommunalt på ngt vis, men först alltså var sockerraffinaderi eller -bruk (framgick inte) och sedan var bryggeri fram till 1984. Hade läst om det i sta'ns turistbroschyr, men det stod inte mkt där och inget på själva huset heller, tyvärr. Således fotade jag fel hus, konstaterade jag nu efter en titt på denna sidan (klick). Men ett klassiskt, gammalt stenhus var det i alla fall jag fick på kort!
Från bryggeri till bryggeri, nu sitter jag och skriver på Trondheims mikrobryggeri Humlegården! De har flera sorters öl året om och alltid ett säsongsöl. Jag började med ett "amber ale", som är jättegott! Verkligen synd att det inte finns att köpa hemma, nästan värt att åka tillbaka hit bara för det ;-) Fast jo, dyrt är det. 59 NOK, jag vill inte räkna om det till SEK, sschh!
Eftersom jag var snål och bara har köpt sittplats på nattåget hem, så tänkte jag göra mig trött med hjälp av öl, så att jag somnar gott på tåget sedan och inte vaknar förrän i Oslo kl 07 lördag, pingstafton!
Det här stället, Humlegården (Humlehaven på norsk), kan verkligen rekommenderas, de spelar i alla fall ikväll helt OK musik i högtalarna, en gammal Nirvanalåt förut, inte ngn av deras mest kända, och ngn annan, sådär lagom lugn men ändå bra, musik med "driv" i nu. Skönt att slippa för mkt disco, typ. Dessutom är ju alla krogar rökfria, precis som hemma, och jag verkligen älskar det!!! Det är så underbart! Att inte behöva sitta hela natten nu och lukta rök, man blir ju närmast lycksalig vid bara tanken :-D
Annars var det väldigt tomt på gatorna förut, i alla fall, även om klockan var halv nio. Undras om norrmännen
a: går ut väldigt sent,
b: inte går ut dagen före pingst, eller
c: helt enkelt går ut på andra gator än där jag gick?
Det måste nästan vara det sista. Inte är det särskilt fullt här heller, trots den mysiga stämningen. Det har ju nyss varit löning och allt? Nå, jag klagar inte alls, det är bara skönt att kunna sitta lite i fred :-) Det är inte tomt, men sådär lite folk här och lite där. Åh, nu förstod jag en sak! Plötsligt såg jag en massa små glas som delades ut till i princip alla, men vad var det i dem? De var precis lite för stora för att vara spritglas (vi är väl inte i Ryssland?), men nu ser jag på prislistan: sampler! 1 dl smakprov, antagligen av säsongens öl. Det kan jag ju också prova sedan! Lagom mängd. En normal en är 45 cl, det kallar de en amerikansk pint. Som sagt, värt att besöka, detta: Prinsens gate 39 (inne på gården) i Trondheim.
Det var länge sedan jag var ute och åkte med bara en liten följeslagare i päls, klart det är trist att inte kunna dela sina upplevelser, men å andra sidan funkar det här sättet rätt OK med. Var riktigt sugen på att skriva när jag kom ut från biografen. När det då finns trådlösa nätverk lite överallt (peppar, peppar, i skrivande stund vet jag inte när jag kan skicka detta), så är det ju utmärkt. Nackdelen med att resa som tjej är ju tyvärr att man inte kan prata med folk hur som helst, i alla fall inte kvällstid, på krogen i synnerhet. Eller kan och kan, klart man kan, men jag har ingen större lust ikväll i alla fall. Det är ju en vanesak med, har varit hemma för mkt för att liksom ha pratlusten igång, liksom, har inte blivit sugen nog på att träffa sällskap än :-)

Kl 22:45
Sitter på tåget. Som sittvagnspassagerare får man minsann ögonmask, det fanns inte i sovvagnskupén!? De har tydligen fräschat till sina sovtåg i allmänhet, på varje sittplats ligger en påse med filt, öronproppar, ögonmask och uppblåsbar kudde! Jag är närmast chockerad. Om jag har riktig tur, så kommer ingen och sätter sig bredvid mig heller, och då har jag två säten för mig själv. Enda nackdelen just nu är en man tvärsöver ågngen som verkligen STINKER rök! Helt fantstiskt, undrar om han bor på tobaksbolagets testcentrum eller ngt. Han luktar alldeles fantastiskt mycket! Man vänjer sig säkert under natten, men ändå. Just nu är det störande. Onekligen har rökförbiudet fört med sig, att man reagerar starkare på röklukt i allmänhet nu, när man inte känner den ens på krogen, så blir det desto tydligare när det väl luktar.
Nå, sov gott!

Morgon, 07:30.
Dagens frukost: Brämhultsjuice med säsongens skam: apelsinjuice och granatäpple! Märklig kombo, god, men rätt menlös. Mostly harmless, var det ngn som skrev.
Natten blev OK, tyvärr var tåget fullt, så plats bredvid mig kunde jag bara drömma om, men man kunde skjuta stolen rätt långt bak och ingen störde nämnvärt, så det var inte alls så illa som när jag t.ex. har sovit på Säfflebussens nattbuss till Sthlm. Man fick alltså en filt, öronproppar, ögonmask och kudde, jag är förvånad! Utmärkt service, för ett pris på under 300 NOK.
Här på stationen i Oslo finns också trådlösa nätverk, lustigt nog några man måste betala för och andra som är gratis! Det är de två kafeerna som verkar ha öppna nätverk.
Så nu är det bara att vänta på tåget hem kl 09:00, och sedan krama kärasten igen. En trevlig resa, man får mersmak av landskapet, som sagt, även om det är dyrt som skam överallt.

14th August 2007

Synd att jag inte såg skylten tidigare...
Hej Irene, Jag tittade igenom din blogg om Trondheim. Synd att jag inte gjorde det innan jag åkte dit för det hade varit kul att leta rätt på den där vägskylten du hade foto på. Jag hade velat plåta den jag med. Hur gör du så att du får en länk till Resekaninen-bloggen när du lägger in kommentarer på vår blogg? Åke
31st August 2007

Länk
Om man är inloggad när man svarar/skriver kommentarer, så blir det tomatiskt en länk :-)

Tot: 0.431s; Tpl: 0.018s; cc: 32; qc: 138; dbt: 0.2043s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb