Nieuw continent, nieuwe manier van reizen.

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne
July 20th 2010
Published: July 20th 2010

Reclame voor 'Twisties''Reclame voor 'Twisties''Reclame voor 'Twisties''

Wij zijn goed in het promoten van artikelen :)
ER IS WAT MIS GEGAAN, BLOG WAS NIET COMPLEET, LAATSTE UPDATE 23 JULI ONDER WK2010

waarschuwing vooraf, wij hebben niet alle foto's op een dag gemaakt, nee, wij hebben elke dag dezelfde kleren aan. Voor wie het echt weten wil, ja.. wij hebben dagelijks schoon ondergoed aan.

nb.wij vinden het heel erg prettig om achtergelaten berichten te lezen,we kijken hier dan ook dagelijks na, ondanks we niet altijd persoonlijk reageren, het wordt erg gewaardeerd...

Melbourne

Voordat we zouden landen wisten we dat het erg koud zou zijn in Melbourne, daardoor waren we gelukkig voorbereid, ik had nog snel een lange broek gekocht in Bali.
Anka heeft wat meer keuze aan kleding maar dat mag ook want zeker in een stad als Melbourne hoor je hip te zijn. Melbourne is een mega metropool en lijkt een beetje op San Fransisco met alle trams en lange straten waarvan het zicht vaak achter een heuvel uit zicht raakt.
Tussen de wolkenkrabbers staan kerken of historische gebouwen, de stad is erg sfeervol en bruist van energie. Iedere wijk heeft zijn eigen kenmerken en bezienswaardigheden en verschillen sterk onderling. De hoofdstraten zijn vol met bekende winkel ketens en restaurant, veel interessanter zijn
Kleine supporterKleine supporterKleine supporter

'Hup Holland hup!''
de smalle zijstraten deze zijn creatiever en veel interessanter. Het voordeel dat het hier westers is maakt het mogelijk om je dagelijkse levensbehoeften op erg eenvoudige wijze te verkrijgen, producten in supermarkten zijn gelijk aan die van Nederland en de prijs voor een ho(s)tel overnachting is eveneens gelijk aan die van ons land, dit maakt reizen makkelijk maar minder avontuurlijk, zoals ik al eerder heb verteld is de manier of de weg hoe je aan je behoefte komt bepalend voor het resultaat, en hier is dat de prijs afrekenen die de scanner bij de kassa aangeeft, in Indonesië was het vechten om een ander product of misschien wel het zelfde voor een paar cent, en waren we gespannen of we misschien de bekende "buleh" prijs (toeristen prijs) hadden betaald, deze "buleh" prijs was uiteindelijk nog stukken goedkoper dan de eerlijke prijs die we hier betalen.

Het is daarom ook een hele stap terug om 25 euro te betalen voor een gedeelde kamer dan 6-7 euro voor een bungalow op het strand in Indonesië, ik weet dat ik zo niet mag denken en Anka wordt er maar wat nerveus van.

Laat ik vooropstellen dat ik niet de indruk wil wekken dat Australië geen interessant land is, dat zou onzin zijn en onmogelijk want daarvoor hebben we nog niks gezien wat Australië te bieden heeft, ik schrijf dit vooral voor mezelf omdat het mij bezig houd.

Naast de financiële verschillen is het algemene verschil heel erg groot. En ik vraag me af of onze westerse cultuur niet wat te georganiseerd is. Op de eerste dag hebben we een simkaart aangeschaft om mobiel bereikbaar te blijven, ik heb de jongen 9 dollar gegeven voor de simkaart en 20 dollar aan beltegoed, daarnaast moest er een formulier worden ingevuld en mijn gegevens werden overgeschreven van mijn paspoort. Ik moest ergens een formulier ondertekenen en een half uur later was ik mobiel bereikbaar. In Sumatra, Indonesië kocht ik voor 80ct. een simkaart, ik gaf de vrouw het geld en zij mij de simkaart, binnen 2 minuten was ik bereikbaar en kon ik zelf bellen.

Footy Game
Op zaterdag hebben we een wedstrijd Australian footbal gezien, deze drie uur durende wedstrijd was prima entertainment en gelukkig heeft iemand ons de spelregels uitgelegd, zonder dat je de regels weet kijk je naar een stel tienjarigen die achter een bal aan rennen. Het is een agressieve sport en ook voor vrouwen interesant omdat de spelers hele korte broekjes en strakke hemden dragen.

Ons hostel wat we geboekt hebben via internet was groot en georganiseerd, de eerste twee nachten hebben we in een dorm (meerdere personen in stapelbedden) geslapen en omdat we niet op tijd hadden bijgeboekt moesten we op zaterdag verhuizen naar een andere kamer. Anka sliep op het laatste bed rechts achter in de hoek en ik ergens in het midden, net als Anka bovenin een stapelbed, rond middernacht ging de deur open en een dronken figuur zwalkt richting zijn bed wat toevallig onder Anka was. Rond twee uur werd ik wakker van een geluid dat lijkt alsof je in een tent ligt terwijl het buiten regent, toen ik mijn hoofd van het kussen tilde en richting de muur keek zie ik de dronken man voorovergebogen staan terwijl hij in een plastic tas zeikte waar warme, nieuwe kleren in zaten die Anka die dag had gekocht. Ik moest twee keer goed kijken om er zeker van te zijn wat er precies gebeurde, er ging van alles door me heen en uiteindelijk heb ik niet de meest heldhaftige weg gekozen maar wellicht wel
PapegaaiPapegaaiPapegaai

Deze leven hier in het wild!!
de veiligste, ik heb zeker een halve minuut zitten kijken tot hij eindelijk klaar was met over Anka's kleding heen pissen, en daarna ben ik naar de receptie gegaan, ik eiste een andere kamer, de man achter de balie stond gelijk op en snelde naar boven, ik heb hem moeten tegen houden want wat nou als er geen andere kamer voor ons beschikbaar was en deze alcoholist niet weg wilde gaan, dan was het een spannende nacht geworden voor ons. Gelukkig vond de man eerst een andere kamer voor ons zodat we weg konden voordat hij aangesproken werd. De alcoholist lag in het verkeerde bed en onder zijn bed lagen meer dan dertig blikken bier, deze gast is dezelfde nacht nog uit het hotel gegooid, waarschijnlijk op het moment dat ik de kleren van Anka aan het uitwassen was, het was toen ongeveer drie uur 's nachts.

Shop 'till you drop
We gaan hier geregeld winkelen, wat vooral voor Anka een psychisch gevecht is tegen alle verleidingen, en de constante overweging tussen alles wat aangeschaft wordt moet worden meegenomen en voegt uiteindelijk alleen gewicht toe aan je tas. Het enige wat strikt noodzakelijk was en waar geen enkele afweging tegenop kon, was nagellak, ik begreep dit volkomen en stimuleerde de noodzaak door aandachtig om me heen te kijken naar winkels waar ze nagellak verkochten. Uiteindelijk hebben we de juiste winkel kunnen vinden en heeft Anka haar keuze kunnen maken, dit was nog niet gemakkelijk met een keuze tussen donker-rood en een tint net onder donker rood, het verschil was voor mij niet te onderscheiden maar maakte een wereld van verschil voor Anka, uiteindelijk werd het gele nagellak. Ik moet zeggen voor een shopaholic doet Anka het zeker niet slecht, ik hoor dagelijks andere motieven waarom die trui en schoenen nodig zijn maar we komen steeds met lege tassen thuis, tot ergenis toe omdat we nu al twee weken dezelfde kleren aan hebben, afgewisseld met een ander t-shirt en schone ondergoed, maar het is allemaal onderdeel van het grote geheeld.

Dit in tegenstelling tot vele andere hier in Australië, er heerst hier een enorme " mijn eerste vakantie zonder ouders " stemming waar voornamelijk Engelse jongeren hun haar aan het stylen zijn voor de spiegel. Ik hoor berichten uit de damestoilet van vrouwen gekleed als Patty Brard op oudjaars avond, waarschijnlijk voor het eerst zonder hun vaders afkeuring dat veel te korte glitterjurkje onder die melk witte benen dragen, waarschijnlijk ook nog nooit eerder in hun leven hoge hakken gedragen waardoor een pinguïn op 10 kilometer asfalt zich nog aantrekkelijker voortbeweegt dat wat wij hier gezien hebben, Anka kon ze een voor een aanwijzen wanneer er één voorbij de bar kwam struikelen om drank te halen.

WK 2010
Tijdens de zwartste dag van de Nederlandse sportgeschiedenis waren wijzelf live aanwezig in het oranje soccer cafe in Melbourne en we waren niet alleen, met ons waren nog zo'n paar honderd Nederlanders die het dieptepunt deelde, de locale pers was ook aanwezig en maakte foto's op het moment dat Spanje geschiedenis maakte. Die gast op de foto met het grijze shirt aan links, dat ben ik en die kleine meid in het midden dat is Anka, we hebben de headlines van Melbourne times gehaald en stonden dus in de ochtend krant!
Locale mensen hoefde niet te vragen wie er gewonnen had op de terug reis naar het hostel, de droefenis straalde van alle oranje supporters af die naar alle waarschijnlijkheid terug naar bed gingen, de meeste nog in de waan dat ze heel de dag door zouden feesten.

vervolg, lees vanaf hier
Op dinsdag zijn we met een bus richting "the great ocean road" gegaan waarvan de twaalf apostelen het hoogte punt was, dit zijn bijzondere rots formaties in zee, het was de hele dag mooi weer maar helaas op het moment dat we aankwamen bij de twaalf apostelen begon het te regenen.
Het was een mooie dag, alleen houden wij niet zo van een tour groep.

Sydney.
Op woensdag nacht zijn we met de nachtbus van Melbourne naar Sydney gereisd, dit was een comfortabele rit van elf uur, wanneer je een nachtbus neemt spaar je gelijk een dure overnachting uit.

Sydney is geweldig, het is groot, het leeft en heeft voor iedereen iets te bieden, gelukkig hebben wij mooi weer zodat we elke dag de stad en zijn omgeving kunnen verkennen. Het meest gefotografeerde gebouw van Australië, het opera huis in de haven van Sydney is inderdaad schitterend en mag oprecht het meest gefotografeerd worden.
Sydney harbour national park is een beschermd gebied langs de kust van Sydney het is in geen vergelijking het zelfde als een nationaal park in Indonesie, daar waar in Sydney geasfalteerde wegen door de begroeing heen lopen, wel vliegen
FitzroyFitzroyFitzroy

Mooie straat met veel 2de hands winkeltjes, barretjes etc.
hier wilde papegaaien van boom tot boom en de uitzichten zijn schitterend,tussendoor kom je langs straten met huizen waar je echt jaloers op wordt, van die alleenstaande witte huizen met garages, grote veranda's en een stralend gazon voor de deur, afgeschermd met een wit houten hek en altijd dicht in de buurt van het strand. Een ideale plek om je honden uit te laten, je leest het goed, ik heb gefantaseerd over een toekomst met Anka hier en twee honden, werk en inkomsten en de zware inwoners test hebben we buiten beschouwing gelaten, net als de miljoenen prijs die je betaald voor een woning aan de kust.

Het is alweer de 20e van juli, het is prachtig weer en ik zit in het park, Anka belde net of ze een licht roze of zandkleurig vest moest kopen, op een of andere manier moet er toch een bevestigend woord van mij uit komen terwijl ik niet eens wist dat er verschillende kleuren rode nagellak bestonden. Ik had gezegd dat ze een zandkleurige moest nemen want daarin kwam haar gebruinde gezicht meer naar voren, hoe vind je die voor iemand die al twee weken dezelfde kleren aan heeft?

Er raast nog maar een ding door ons hoofd de afgelopen tijd en dat zijn Jan en Elise die over 8 dagen naar Sydney komen, het enige waar ik aan kan denken is bier en veel vettig vlees op de barbecue, met de zon in onze nek. Wat fijn dat Australië zo westers is want zelfs voor Anka hebben ze hier lekkere vegetarische worstjes en veggie-burgers. Let's put another shrimp on the barbi!

KerkKerk
Kerk

tussen de hoge gebouwen, in Melbourne
Australian rules footballAustralian rules football
Australian rules football

De Geelong cats vs Hawthorn hawkers Melbourne!!
Bells beach, Great ocean roadBells beach, Great ocean road
Bells beach, Great ocean road

Hier worden de grote surfwedstrijden gehouden in maart

20th July 2010

Proficiat Roel
Roel van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag morgen,wij wensen je een fijne dag samen met Anka,het verhaal en de foto s waren heel mooi. de groetjes Nel Louis
21st July 2010

GEFELICITEERD!!
Lieve mensen, Ik ben druk aan het werk (laatste dagen, daarna gelukkig vakantie!) en heb nu helaas nog geen tijd om jullie verhaal te lezen. Dat komt dus nog, maar ik wilde jou Roel alvast van harte feliciteren met je verjaardag!! Ik hoop dat jullie er samen een hele gezellige dag van maken en dat je maar veel bier mag drinken! Dan zullen wij dat hier ook doen; op jou Roel!! Liefs, x Joosje
21st July 2010

happy birthday
He "roeltje" en anka, Van harte gefeliciteerd! Ik zou zeggen geniet van je verjaardag. Wij lezen jullie verhalen met veel plezier en zien dat jullie, ondanks de soms erbarmelijke omstandigheden, met volle teugen genieten (en leren). Nog veel plezier en misschien moet je eens overwegen om je reisverhalen als boek uit te brengen:-) Groetjes van pim, linda en fleur.
22nd July 2010

Roel en Anka, Ten eerste nog van harte gefeliciteerd. Heb je een leuke verjaardag gehad?! Leuk verhaal weer, goed begin! :) Ik ben in tussen geslaagd, en mag blijven werken tot Nov. Heb ik erg veel zin in! Blij dat het school gedeelte er nu op zit en ik gewoon kan gaan werken! Geniet er samen van, jullie zien er gelukkig uit! :) Liefs, Marjolein
25th July 2010

ha samen
Heel mooi verhaal, en dat je de krant gehaald hebt. We lezen t telkens met veel plezier en t verveeld nooit, t weer mag wel wat warmer worden maar dat komt wel weer. heel veel plezier met jan en elise maar dat zal wel lukken we horen t wel. groetjes thuisfront xxx
31st July 2010

australische wijn
hoi anka en roel, heb net met oma de foto's op hyves bekeken. heel mooi, kunnen zo in een tijdschrift. vanavond gaan we aan de australische wijn. bonusaanbieding bij de appie. het is hier nog mooi weer (8 uur in de avond) en wij zitten buiten. en onze hooch is aan het vervelen met zijn flos. de groeten van je (groot)(schoon)moeder. oh ja roel, ik dacht dat jij een indonesisch menneke zou sturen voor de tuin.

Tot: 0.408s; Tpl: 0.015s; cc: 22; qc: 84; dbt: 0.2971s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb