Give me pen, give me bottle

Africa
July 30th 2009
Published: July 30th 2009

Hey allemaal!
Weer even een berichtje uit Afrika! Inmiddels zijn we aangekomen in de hoofdstad van Zambia: Lusaka.
Om maar meteen met de titel van dit verhaal te beginnen: wat hebben we veel kinderen onderweg gehad die dit tegen ons zeiden! Kinderen, waarvan je niet weet of ze het goed of slecht hebben, maar wel dankzij de vele toeristen die pennen, flesjes water etc. uitdelen, bedelgedrag zijn gaan vertonen.
Maar ja, 't is ook wel een lastige situatie. Er is natuurlijk een hoop armoede hier, al zijn we uiteraard niet in de landen op reis, waar de situatie het allerschrijnendst is. Wat me in ieder geval opvalt is, dat zo ongeveer elk dorp wel een fatsoenlijke waterpomp heeft en onderwijs vaak gratis toegankelijk is. Mijn indruk is vooral dat kinderen die wees zijn geworden niet altijd de benodigde opvang hebben. Er zijn wel weeshuizen, maar in de steden zie je ook kinderen over straat zwerven.
En ja, wat kun je er aan doen als langs reizende toerist? Naar mijn idee niet door ter plekke dingen aan die kinderen uit te delen, wat er toeleidt dat ook velen staan te bedelen, die het wellicht niet nodig hebben. Veel straatkinderen verhandelen overigens de ontvangen pennen en zo wordt hun situatie in stand gehouden.
Dan maar een donatie bij een school, bij een ziekenhuis, al moet ik bekennen, dat ik hierbij zelf toch ook niet overtuigd was dat mijn geschonken geld efficient zou worden gebruikt. Een plan staat vaak wel op papier, maar vaak kon men nog niet vertellen wat er dan van dat twee jaar oude plan al gerealiseerd was met het gedoneerde geld.
Het lijkt er eigenlijk vooral op dat hier meer op korte termijn wordt gedacht en niet naar structurele oplossingen worden gezocht. En tja, eigenlijk zegt dat al pijnlijk veel. Volgens mij moet je als land rijk en ontwikkeld zijn om lange termijn plannen te maken...
En ja...dat ik hierover nadenk en m'n mening heb, is natuurlijk ook weer makkelijk praten als rijke westerling. Maar ja, het gaf zoals jullie nu lezen veel stof tot nadenken. En ja, iedereen doet uiteindelijk ook gewoon, waarvan ie denkt dat goed is.

Goed, vorige keer was ik geeindigd in Tanzania en niet veel later passeerden we de grens naar het prachtige Malawi! Zo veel meer toegankelijker zijn de mensen ineens! Heel mooi om gewoon een dorp in te lopen en de enthousiast zwaaiende mensen te zien en als je even met ze mee zingt of danst hun schaterende lach! Iedereen wil ook graag op de foto. Drie dagen hebben we de tenten opgeslagen langs het Malawimeer. Zo mooi!! Alle tijd voor een mooie lange wandeling de bergen in en een rondje door het dorp langs de school, het weeshuis en het ziekenhuis. (incl. de donaties :-))
Nog naar een bos geweest iets zuidelijker en daarna alweer door naar Zambia!
De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in het nationale park South Luangwa. Weer op gamedrive geweest en deze keer weer heel anders dan in Tanzania. Sowieso al een totaal andere omgeving en deze keer de spectaculaire ervaring van een dode olifant bezaaid met gieren en hyena's!! Wat een stank!!! Het 'mooiste' moment was dat een hyena z'n kop in het karkas naar binnen stak en met een rib in z'n bek naar buiten liep!
Verder veel nijlpaarden, krokodillen en olifanten gezien. We zaten in de 'luxe' positie dat ons kampeerterrein het territorium van olifanten en nijlpaarden was, dus het was wel enigszins oppassen bij een nachtelijk toiletbezoek. Eentje in de groep heeft het nog voor elkaar gekregen om toch ietsje te dichtbij te komen, zodat die ook nog een olifant met klapperende oren heeft gezien....getver, gelukkig liep het goed af, want het kan ook goed misgaan. Vorige week bleek nog iemand in het park dood getrapt te zijn door een olifant op een wandelsafari. Gelukkig zaten wij gewoon in een jeep...
Ook nog op nachtsafari geweest, wat ook helemaal geweldig was. Heel dichtbij hyena's en opeens ook nog supermazzel met een roedel wilde honden!!!
Vandaag dus aangekomen in de hoofdstad van Zambia, waarna we morgen doorreizen naar Livingstone, de uitvalbasis van de Victoria Falls!
groetjes Afke

30th July 2009

Ha Afke! Wat super dat je ook in South Luanga bent geweest! Sliepen jullie ook op van die plateaus in de bomen? En die nachtsafari is ook helemaal super. Wat een gave dingen maak je toch mee, heerlijk! Liefs, geniet ervan! Anne
3rd August 2009

He Afke, je weet van geen ophouden met al die reizen! Te gek om je afrika-verhalen te lezen, erg herkenbaar. Geniet ervan! Groetjes Dorien
9th August 2009

Weer een fantastische revaring met al die grote beesten met die bijpassen grote bekken. Lopen die krokodillen ook om jullie kampeerplaats heen ? We missen nog de zo vertrouwde foto's, of hebben die dieren portretrecht ? Op naar de Tafelberg.
11th August 2009

inderdaad veel stof tot nadenken, die hele situatie: armoede, (structurele) oplossingen. daarnaast gevoelens van machteloosheid, medelijden en wellicht irritatie en frustratie bij de toerist. wat een te gekke gebeurtenissen heb jij met eigen ogen gezien. indrukwekkend. wij zijn nu op vakantie in duitsland en laatst zijn we naar vianden (luxemburg) geweest. daar hebben we in een kabelbaan gezeten, dezelfde waar wij zes jaar geleden in zaten. ook nu regende het. we zien veel planten die we zes jaar geleden op onze wandelvakantie ook zagen. veel meer dan de namen vingerhoedskruid en iets van pitrus is er niet blijven hangen, dus wat plantennamen betreft kan ik michel niet zo heel veel uitleggen. veel plezier nog op je prachtige reis.

Tot: 0.331s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 60; dbt: 0.0845s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb