Een weekendje relaxen

Asia » Indonesia » Java » Yogyakarta
June 11th 2009
Published: June 11th 2009

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Juuntje danst 122 secs
Het eerste weekend ligt voor ons. Iedereen is toch behoorlijk vermoeid vanwege de jetlag, de warmte, alle gebeurtenissen van de week en het drukke programma. We nemen ons dan ook voor dat we het rustig aan doen dit weekend. Op zaterdag moeten een paar dingen geshopt worden, en voor de rest lekker relaxen. Al met al is het na het ophalen van Pien toch een uur of 2 voordat we in het zwembad liggen, en Evelien shopt dan nog even lekker door in Yogyakarta's duurste shopping mall, waar de noodzakelijke dingen werden gekocht: sokken, petten en wat sportkleding voor Eef. In de avond staat er een ITC alumni meeting op het programma, een bijeenkomst van oud studenten van het ITC uit Yogyakarta en omgeving. Het is een gezellige en informele bijeenkomst, waar de kinderen uit Nederland behoorlijk wat aandacht krijgen. Er is lekker eten en er wordt behoorlijk gespeecht, de toetjes kunnen vrij gepakt worden dus de kids hebben niet zoveel meegekregen van de talrijke speeches. Pien was uitemate nieuwsgierig toen Mark haar in zijn speech voorstelde en iedereen begon te lachen!!!!!!! Het is het leuk dat er op een gegeven moment ook nog muziek gemaakt wordt. Juno begint spontaan te dansen en dat vinden de collega's van Mark zo leuk dat ze er een video van maken (hierboven te zien) Het wordt natuurlijk allemaal veel te laat en pas om half elf liggen de kids in bed. De zondag wilden we wat actiever doorbrengen en we hebben daarom een fietstocht gepland door de sawa's (rijstvelden) ten zuiden van Yogya, een tour geboekt via het restaurant Via Via dat ook een aantal excursies in en rond Yogya organiseerd. Iedereen weer om 6:30 uit de veren om op tijd te zijn voor vertrek. Bij aankomst blijkt dat de fietsen nog van voor de oorlog zijn (niet de 2e maar de 1e WO), dat de remmen op de kinderfietsen het niet doen en dat de zadels niet verzet kunnen worden. We bedanken dus voor de eer, het zou te gevaarlijk zijn hiermee met de kids de weg op te gaan, wat toch ook moet om de stad uit te komen. In plaats hiervan gaan per becak naar het waterpaleis: Taman Sari. Onderweg komen we erachter waar alle goede fietsen van Yogya waren namelijk op de fietsmanifestatie op het plein voor het Kraton (duizenden). Een heuse olifant kwam ons tegemoet om de manifestatie op te leuken waarop Juno uitriep: het is voor het eerst dat ik een echte olifant in het verkeer zie!!!!! Op dus naar het waterpaleis, het paleis van de vroegere Sultan, met een groot aantal baden waarin deze destijds een aantal dames had rondhuppelen waar hij dan, vanuit een toren naar beneden kijkend een keuze maakte. Op de vraag van Juno wat de Sultan dan ging doen met de dames die had uitgekozen antwoordt Mark: "Daar ging hij dan altijd mee klaverjassen". Dit lijkt Juno ook wel een goede tijdsbesteding. Al met al wordt het wel een beetje warm en vermoeiend met al dat geloop tussen de ruines. We gaan dwars door de kampong naar een oude ondergrondse Moskee en klimmen naar het dak van een andere ruine. Hier hebben we een mooi uitzicht over de stad en zien we neer op een klein marktje dat de vogeltjesmarkt blijkt te zijn. We nemen afscheid van onze gids, die een goede dag heeft, en lopen door de vogelmarkt waar het krioelt van de mensen. Honderden kooitjes met vogeltjes in de meest fantastische kleuren, sommige zijn maar een centimeter of 3 hoog, maar alles zit erop en eraan. Na het doorkruisen van de markt worden de kids toch wel serieus warm en hangerig. Dus op het hotel aan en in het zwembad gedoken. Later op de middag gaan we op bezoek bij Wim en Stans Stolte, een Nederlands stel dat al 20 jaar in Indonesie, woont en werkt.Wekennen hen eigenlijk via 2 kanten, via Karin Stibbe, die een tjid bij Wim en Stans in huis heeft gezeten in Jakarta en via ITC, waar Wim in het verleden mee gewerkt heeft. We worden heel hartelijk ontvangen en zitten direkt lekker aan de borrel met hapjes. Wim werkt momenteel voor DHV op een reconstructieproject dat werkt in gebieden waar zich de laatste jaren natuurrampen hebben voltrokken. Het project faciliteert het door de gemeenschappen zelf herbouwen en verbeteren van huizen en infrastructuur. Dit relateert sterk aan de inhoud van de opleiding waar Mark mee bezig is en biedt veel mogelijkheden voor samenwerking. De kinderen vermaken zich ondertussen met allerlei kaartspelletjes en het maken van tekeningen. Het wordt al weer laat dus we moeten op huis aan, de 3 beatles moesten ook nog even naar de kapper. Dat doen we in de shopping mall naast het hotel, waar Youk, Pien en Juno met grote zorgvuldigheid onder handen worden genomen. Voor 3 x knippen en fohnen betalen we in totaal 4euro. Het resultaat moeten jullie zelf maar beoordelen!

30th June 2009

gefeliciteerd mama
Heey mammie, gefeliciteerd met je verjaardag!! de taart was erg lekker!! x-x-x-jes van pien

Tot: 0.122s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 56; dbt: 0.0532s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb