Mao et les nouveaux riches

China's flag
Asia » China » Hubei » Wuhan
September 17th 2008
Published: September 19th 2008

CIMG0018CIMG0018CIMG0018

de mensenmassa in de stations
Ik verblijf inmiddels al drie weken in de Volksrepubliek en heb het hier nog steeds zeer naar mijn zin. Mijn Chinees wordt er dag na dag beter op en conversaties voeren gaat steeds vlotter. Ik probeer ook regelmatig af te spreken met Chinezen en Koreanen om zo buiten de lesuren ook regematig Mandarijn te spreken. Gisterenochtend nog een razend interessant gesprek( in het Chinees!) gehad met onze Koreaanse klasverantwoordelijke over de verschillen tussen Zuid-en Noord-Korea en hoe hij de toekomst van zijn land ziet.

Op culinair vlak maak ik niet echt veel vorderingen wegens mijn onwil om de karakters voor allerlei soorten groenten en sauzen in te studeren. Ik kijk gewoon of het noedels of rijstgerecht is en kies tussen schapenvlees, rundsvlees, kip of varkensvlees. Van de Engelse vertaling van gerechten word je ook niet veel wijzer. Of kan jij je een gerecht voorstellen bij " when bacon vegetables" of "the palace explodes over the diced chicken"?

Vorig weekend ben ik met klasgenoten naar Changsha, de heimatregio van Mao Zedong die een driehonderd kilometer ten zuiden van Wuhan ligt, getrokken. De vrijdagavond had ik vernomen dat ik afgestudeerd ben met grote onderscheiding en een zeer mooie 17 voor mijn masterthesis! Dat moest gevierd worden en we trokken naar een lokale, ietwat chiquer ogende bar. Geen paspoortcontrole of check-up voor ons, voor buitenlanders wordt de rode loper uitgerold. We dronken er een paar en toen ik naar het toilet ging, raakte ik verdwaald en belandde ik de VIP-rooms waar de rijke Chinezen decadente privé feestjes geven. Ik raakte al gauw met een Chinees aan de praat en de rest van de avond brachten we door in decadent gezelschap. Chinese drankspelletjes, peperdure whisky die aangelengd wordt met groene thee( zonde!), Karaoke, een eindeloze voorraad aan hapjes en veel zatte Chinezen... De dag erop gaan sightseeen in de moderne stad waar de vele standbeelden van Mao waken over de filialen van de westerse multinationals die nu ook hun weg naar het binnenland van China gevonden hebbben. Verder zijn we ook naar het provinciaal museum en het Mao museum getrokken. Het mao museum was een tegenvaller, het ging enkel over de persoonlijke levenssfeer van Mao( dit is het bed van Mao,...) en bleef ver van het bewind van de Grote Roerganger. Overal waar we kwamen leidden we ongewild de aandacht weg van de tentoongestelde zaken en werden we zelf attractie nummer één. In
CIMG0031CIMG0031CIMG0031

de overheidscampagne tegen vals geld
Changsha zijn er bijna geen buitenlanders en het weekend daar was één lange fotoshoot van Chinezen die met ons op de foto wilden. Velen zeiden ons dat het hun eerste gesprek met een buitenlander was.

Begin oktober heb ik een week verlof en ik zou graag naar het westen van China trekken. Waar ik juist terecht zal komen, hangt af van de beschikbaarheid van vliegtuig -en treintickets en mijn budget( de wet van vraag en aanbod geldt ondertussen ook al in de Volksrepubliek). Ik hou jullie op de hoogte.

CIMG0046CIMG0046
CIMG0046

Changsha city
CIMG0060CIMG0060
CIMG0060

de revolutionaire raad, dat is pas goed!
CIMG0075CIMG0075

CIMG0129

2500-jarige mummy in het provinciaal museum
CIMG0139CIMG0139
CIMG0139

na viermaal weigeren, moest de buitenlander inbinden en de Chinese sigaretten proeven
CIMG0142CIMG0142
CIMG0142

Mao Mao en nogmaals Mao
CIMG0162CIMG0162
CIMG0162

hulde brengen aan de grote roerganger

19th September 2008

"the palace explodes over the diced chicken" :D:D:D En meer van die whiskey met groene thee-stuff! Ik heb nogal specifieke interesses in uw reis dus get yourself to learn those vegetables en kom thuis met duizenden recepten zodat ik je binnen een jaar (slik) kan "thuis" doen voelen met dergelijke exploderende kippenpaleizen! :)

Tot: 0.133s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0534s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb