Dag 1: Santiago, Chili

Chile's flag
South America » Chile » Santiago Region » Santiago
August 18th 2008
Published: August 19th 2008

Het is eindelijk zover!
Onze 5 weekse rondreis Chili, en hier is onze eerste dag:
Gisteravond, 17 augustus 2008, rond half 8 vertrokken voor deze 'wereld'reis door Chili. We zijn via een tussenstop op Bogota, rond 4 uur in de ochtend geland op Santiago International. De vliegreis is voorspoedig verlopen en beide vluchten hadden we 3 stoelen voor ons 2-en. Dat reist een stuk lekkerder!
Vandaag, maandag 18 augustus, hebben we gelukkig een paar uurtjes kunnen slapen in ons hotel Del Patio HotelDelPatio (ook al was het eigenlijk 's ochtends vroeg op de dag) en rond 11 uur in de ochtend zijn we weer 'fris en fruitig' aan de wandel gegaan. Eerst op zoek naar een bank om Chileense pesos te halen (koers is ongeveer 1 USdollar = 550 Chileense pesos). Rondlopen op de Avenida Providencia totdat we een lokaal barretje zagen waar we een empanada hebben gegeten als lunch. Deze bar is gelegen aan een groot, langgerekt park met uitzicht op Parque Metropolitano. Helaas is het een beetje te 'mistig' om de heuvel vandaag op te gaan (Santiago ligt op 540m hoogte) , maar op deze heuvel staat een beeld met uitzicht op de stad (omringd door tientallen radio- en tv-antennes).
Verder vandaag niet veel gedaan, beetje winkelen en natuurlijk op een terras zitten (terras van Phone Box Cafe) en een biertje en wijntje drinken. Met de metro terug naar het hotel want achter het hotel is een patio met allemaal winkeltjes en barretjes... dus een lekkere GUINNESS (Jamie !!) en wijn gedronken met als tapas empanadas.
Na zo'n vlucht vannacht en eigenlijk toch wel een dag met veel lopen: lekker op tijd ons nestje in (hotel Del Patio, Pio Nono in Barrio Bellavista) om morgen weer vroeg uit de veren te zijn voor onze excursie.
Ok dit is onze 1e dag, er zullen er nog een 'aantal' volgen;
tot volgende keer
Groetjes Dirk & Silvia

ps1: het is zo'n 15 graden Celsius overdag....

ps2. LOOK, Jamie, behind our hotel there's a small pub with GUINNESS !!

ps3: onze eerste indrukken van Santiago (ok, gisteren waren we toch wel een beetje moe van de reis enzo):
-hele grote stad op zo'n 500 meter boven zeeniveau;
-wij zitten in het studentendistrict, dus ook in het uitgaansdistrict;
-de metro van Santiago werkt snel en er maken gemiddeld zo'n 1 miljoen mensen per dag gebruik van (metro lijkt op die van Londen -> mind the gap);
-omdat er zoveel mensen in Santiago wonen en werken, 4 miljoen, is er ontzettend veel verkeer (bussen, auto's, taxi's en een verdwaalde fietser);
-ook al is Santiago een grote stad (of misschien wel juist daardoor...) er lopen hier heel wat straathonden rond, zelfs enkele met een 'jasje' aan (ok misschien dan geen straathond maar hij liep wel alleen over straat)

Lonely planet:

Santiago: population: 4,671,500 / elevation: 543m
Greater Santiago is a huge city wedged between the Andes and the coastal cordillera, consisting of 32 different comunas (districts), with the most affluent lying near the Andes, northeast of the center. The main axis is the east-west thoroughfare Av O’Higgins (better known as the Alameda), which is the east becomes Av Providencia and than Av Apoquindo. The metro’s Linea 1, although shorter, also runs along this axis.
Largely flat until the rise to the mountains, central Santiago is pimpled by two hills: Cerro San Cristobal, a major recreational park, and the smaller Cerro Santa Lucia.
The main airport is west of the city with efficient and regular bus connections from downtown, while the main bus stations lie on Linea 1 of the metro.
Polluted and fast-flowing, the Rio Mapocho snakes down from the east, effectively acting as the border between downtown and the northern suburbs.

Barrio Bellavista:
One of Santiago’s liveliest neighborhoods by night, Bellavista is heaven for epicureans. For dancing or dining, this is where it’s at. Parts have been tainted by trashier elements, particularly on the main Pio Nono stretch, which has a definite edge to it at night. But the neighborhood’s bohemian, hedonistic heart still beats strongly, fitting for the area where Pablo Neruda had his Santiago home. It is at its most appealing in the quieter backstreets, where half-heard riffs of folk and rock music drift through shutters as you work out which superb restaurant, bar or nightclub to sample next.

19th August 2008

Ziet er goed uit ...
alleen beetje koud (brr, maar 15 graden, terwijl het in dit kikkerlandje warmer is haha). Just kidding ... nogmaals: heel veel plezier, geniet ervan, lekker al die weken op vakantie, SUPER!!! Dikke kus van ons 3-en xxx

Tot: 0.156s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 61; dbt: 0.0868s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb