Groeten uit Banská Štiavnica

Europe » Slovakia
July 4th 2008
Published: July 4th 2008

Olomouc - B.S.

Groeten uit Banská Štiavnica!

Ik zit te typen op een Tsjechisch toetsenbord nu (of zou het Slowaaks zijn?) en dat valt niet mee...

In ieder geval, ik ben inmiddels in Slowakije aangekomen! Zo op het eerste gezicht lijken de landen wel wat op elkaar (zijn natuurlijk ook lang samen een land geweest). Een van de verschillen die ik tot nu toe heb ontdekt is de meeste restaurants een pizzeria zijn, dus dat je wat moet zoeken om iets anders te kunnen eten.

Ik bedacht me dat ik nog helemaal niet verteld had over de mensen in de nachttrein bij me in de coupe. Eerst kwam er een man binnen van ergens in de 50 die iets deed met financien voor de hulpverlening, hij had ook in het buitenland gewerkt, een aantal jaren in Tanzania gewoond. En hij was geinteresseerd in muziek, dus ik heb hem het adres van Clarinets Unlimited gegeven 😊

Een tijd later kwam er een oudere vrouw bij; de volgende ochtend veel met haar gepraat, ze is 84 (ongeveer net zo oud als mijn oma!) en was op weg naar familie in Usti nad Labem, in Tsjechie. Ze zei dat ze in 1936 al in Dresden kwam, ze had de Frauenkirche dus gezien voordat die verwoest (en herbouwd) werd...

Anyway, afgelopen woensdag ben ik vanuit Olomouc naar Slowakije gereisd, met de trein via Púchov naar Trenčín. (Werken die accenten op de letters trouwens? Er zou een accent naar rechts op de u van Puchov moeten staan, en een omgekeerde accent circonflex op de c, en een accent naar rechts op de i, van Trencin.)

In Trenčín o.a. het kasteel op een heuvel boven de stad bekeken; het was erg warm, 30 graden of zo. Mooie uitzichten maar je moet er wel een eind voor klimmen met die warmte... Verder lekker gegeten, lunch is kip met o.a. tomaat, courgette en olijven; avondeten knoflooksoep en daarna entrecote met ham/kaas/ananas. Jummie 😊

Gisteren met de bus door naar Banská Bystrica, een relatief grote stad (80.000 volgens mijn reisgids). Warm, en het duurde even voor ik een hotel gevonden had dus toen zweette ik wel... prima hotel in ieder geval. In deze stad hebben ze het meest advanced (volgens de LP) museum van heel het land, en dat ging over Slowakije in de Tweede Wereldoorlog. Interessant, zo wist ik bijv. niet dat de Slowaken aan Duitse zijde hebben meegevochten, en dat in Banská Bystrica later een opstand is begonnen. Dit museum is ook een monument voor die opstand. Die avond in mijn hotel gegeten, forel.

Vandaag alweer verder, met een bus in ruim een uur naar Banská Štiavnica. Banská betekent mijn, zowel B.B. als B.S. is een oude mijnbouwstad. Hier wil ik 2 nachten blijven, maar het hotel waar ik blijf zit morgen vol dus dan verhuis ik naar een ander. Leuke kamer heb ik trouwens, met eerst een badkamer, dan een soort halletje met een trap omhoog naar de slaapkamer die dus een verdieping hoger ligt. Het weer is inmiddels trouwens omgeslagen, vannacht regen en vandaag ook buien, gelukkig niet de hele dag door. Vandaag het Old Castle bekeken, er is ook een New Castle maar dat is voor morgen. Verder uitgezocht hoe ik zondag het beste door kan reizen, wat boodschappen gedaan, e.d. Moet ook gebeuren! 😊

Mijn plan is om morgen hier dus nog rond te kijken (er is nog van alles te zien, o.a. nog een mijnbouwmuseum) en dan zondag door richting het oosten, wellicht eerst naar Kosiče, de 2e stad van Slowakije, om vanuit daar andere plaatsen te bekijken.

Groeten uit een inmiddels niet meer heel warm Slowakije,
Alard.

PS. Volgende keer hopelijk foto's, deze PC snapt mijn camera niet (komt vast omdat iemand Windows op die PC heeft gezet ;-)

5th July 2008

leuk
Hoi Alard, accenten werken. Mooi stuk heb je nu gezien. Leuk, dat je nog wat geschiedenis mee krijgt. Erg interessante periode. Merk je nu nog iets van tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen? Hier nu nog warm maar van de week flinke buien gehad. Reis maar lekker door. Op de eilanden zaten ook al veel italianen. Nou ja, best lekker toch. Hou je goed, groetjes Liesbeth.

Tot: 0.267s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 52; dbt: 0.0535s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb