Aconcagua!!

South America » Argentina » Mendoza » Aconcagua
January 21st 2008
Published: January 21st 2008

KirkegaardKirkegaardKirkegaard

Man skal jo ha litt respekt for fjellet foer man starter.
Hei igjen alle sammen!

Sorry guys: I'm not gonna write this in english. But it's a diary from the "expedition" to Cerro Aconcagua. I reached the summit by the way. But I think it's a lot of history in all the pictures so you can enjoy them. If you are wondering about something, just e-mail me and I will write to you!

Da har jeg kommet meg trygt ned fra fjellet og befinner meg for tiden i Santiago. Jeg vil komme naermere tilbake til Santiago senere og konsentrere meg om Aconcagua her og naa.

En del av bildene jeg har tatt ble ogsaa denne gangen for store til aa kunne lastes opp, desverre. Men det er over 60 bilder uta naa, saa det er jo litt dere kan kose dere med!

Fredag 28. desember
Jeg moette en spent gjeng paa flyplassen i Buenos Aires. Vi er 13 stk tilsammen inkl. reiseleder Oyvind. En kort flytur til Mendoza staar for tur, der vi skal moete de Argentinske guidene. Vi rakk en biffmiddag foer de fleste stupte i seng, utslitt etter den lange reisen fra Norge.

Lordag 29. desember
Her gikk det unna i svingene! Foerst var det park permiten som skulle betales, noe som ikke er enkelt i et overbyrokratisk land. Alle maatte foerst moete et sted for litt papirarbeid, saa gaa et annet sted for aa betale permiten hver og en, saa tilbake for aa fylle ut resten av papirene. Kjempelettvint! I tillegg hadde jeg ikke noe saerlig kontanter og bankene er jo stengt paa loerdager. I tillegg slo minibanken seg vrang og ville ikke gi meg mer enn 300 pesos pr. gang, og ikke mer enn tre ganger paa rad!! Lettvint_2 naar jeg trengte 1000 pesos til permiten pluss litt ekstra lommepenger!
Etterpaa bar det til en sportsbutikk for aa leie litt utstyr for de som ikke hadde alt i orden (deriblant undertegnede, som trengte sovepose pluss litt smaatterier)
Ja ja. etterhvert fikk vi stablet oss inn i to minibusser og satte kursen mot Penitentes, som er en ca 4 timer biltur. Penitentes er et vintersportsted, men hoeysesongen blir jo i vaare sommermaaneder.
Her ble det pakking av sekkene som skulle sendes med mulldyr til Confluencia (den foerste campen) og BC. En biffmiddag ble det selvsagt tid til i kveld ogsaa!

Sondag 30. desember
Vi kommer endelig i gang med turen, riktignok etter en liten stopp paa en kirkegaard for falne paa Aconcagua (man skal jo ha litt respekt for fjellet foer man drar opp!) og ved Punta del Inca hvor hoydepunktet er en naturlig bro over elva Las Cuevas (sjekk bildene).
Etter litt papirarbeid for Pablo (hovedguiden fra Argentina) ved gaten, satte vi kursen mot Confluencia. Dette er en relativt grei start med ca 4 timers gange i bedagelig tempo.
Confluencia ligger paa 3400 meters hoyde og skal bli vaart tilholdssted i tre netter. Det er viktig aa ikke oke hoyden for mye i starten, men tilvende kroppen sakte men sikkert hoydeforskjellene.

Mandag 31. desember
Hovedmaalet i dag er aa gaa en skikkelig akklimatiseringstur. Vi satte kursen mot Plaza Francia som blir brukt som BC for de som vil klatre den 3000 meter hoye soerveggen! Det skal visstnok vaere to amerikanere i gang her naa. Vanlig tid paa aa klatre veggen er ca 4-6 dager, men rekorden skal vaere paa 22 timer hvis jeg ikke husker helt feil.....!!
Noen kom seg opp mot ca 4000 meter, mens andre tok det mer med ro p.g.a. litt hodepine o.l. Man skal ikke presse paa hvis dette intreffer i denne hoyden... Vi var ute i ca 7 timer i dag.
Ellers ble det nyttaarsmiddag og feiring paa kvelden med det som hoerte til!!

Tirsdag 1. januar 2008!
I dag ble det aa komme seg etter festen i gaar.... nei, da. Vi gikk en rolig tur oppover mot samme sted som i gaar, men ikke fullt saa langt. I dag er det hvile som teller foer vi skal gaa opp til BC i morgen. Det blir en dag paa 8-9 timer og med en god del hoydemeter aa forsere, saa det er viktig aa ta det HELT med ro i dag!
Det har vaert litt hodepine, snufsing og hoyt blodtrykk de siste dagene, men det ser ut til at alle er klare til aa proeve seg opp til BC i morgen!

Onsdag 2. januar
Vi starter ferden mot BC, og rusler sakte men sikkert innover Horcones dalen, med "Finger mountain" i enden. Marsjen gaar langs et digert uttoerket elveleie og vi er omkranset av hoye fjell med masse fargekombinasjoner og flotte formasjoner. En god lunsjstopp en enden av sletta, foer vi begynner stigningen mot Plaza de Mulas paa 4250 m.o.h. Ivar har blitt hengende litt etter, da han sliter med forkjoelelse og hyrer etterhvert et mulldyr for resten av veien.
Vi var utrolig heldige aa fikk se en Condor svevende over oss. En mektig fugl med vingespenn paa opp mot 3 meter!
En sliten gjeng ankommer Refugio Plaza de Mulas og vi blir servert en bedre middag, samt muligheter for inntak av litt vin. Ikke gaernt i 4300 meters hoeyde!
Vi kommer til aa tilbringe de neste 4 nettene her for baade hvile og akklimatisering.

Torsdag 3. Januar
Ivar var ikke noe saerlig i form i gaar kveld, saa han ble fraktet ut med helikopter i dag tidlig for aa dra til Mendoza for naermere undersoekelser. Legene trodde han hadde faatt bronkitt, og det er ikke noe saerlig her oppe.
I dag er det hviledag. Men en liten tur bort til BC er det tid til. Nytt av aaret er obligatorisk legebesoek baade i Confluencia og BC, saa vi tar dette med en gang, saa alle har anledning til aa gjoere noe hvis det skulle dukke opp noe. Blodtrykket laa paa 120 over 70, saa jeg var i fin form... Oksygenmengden i blodet var ogsaa bedre i dag. Eivind sliter igjen med litt hodepine og kvalme, og tar det helt med ro.
Vi
En rast maa tilEn rast maa tilEn rast maa til

Det er viktig aa ta livet med ro i hoyden!
ruslet litt rundt for aa ikke faa helt mark i rompa, men ellers er det hvile som er hovedmaalet. I morgen skal vi baere opp litt mat til Camp Canada.

Fredag 4. Januar
Eivind er desverre ikke noe bedre. Han sliter med migrene og kvalme, og etter samraad med legen bestemte han seg i dag for aa avbryte turen og dra ned fra fjellet. Veldig synd for Eivind som har gledet seg stort i over ett aar. Men det er ikke noe saerlig aa vaere syk i denne hoeyden. Han vil dra videre ut mot kysten i Chile for aa samle krefter igjen.
Bjarne var ogsaa litt harkete i dag og valgte aa staa over dagens tur.
Resten fyllte sekkene med mat og satte kursen mot camp Canada, som er vaar neste leir. En bedagelig 4 timers gange brakte oss opp hit, hvor vi hadde lunch og avlessing av mat. En hoeydeforskjell paa 650 meter i dag, saa det skulle gjoere susen med aklimatiseringen. Ellers har det til naa vaert straalende vaer hele turen og vi nyter utsikten og landskapet rundt oss.

I kveld var det en flott solnedgang, som badet Aconcagua i flotte farger. (Se bildene)
Mange pauser underveisMange pauser underveisMange pauser underveis

Regel nr. 2 er aa drikke mye. Gode drikkepauser er derfor et must

Loerdag 5. Januar
Lite aa rapportere fra denne dagen. Vi har hatt hviledag foer det braker loes for fullt i morgen. De fleste er spente paa hvordan de neste dagene vil utarte seg. Bjarne er i form igjen og klar til dyst i morgen.

Soendag 6. Januar
Vi brukte 4, 5 timer paa marsjen opp til camp Canada (4900 m.o.h.) i dag. Her har vi slappet av og skuet utover Andesfjellene. Nok en flott solnedgang, men denne gangen fra en annen vinkel.

Mandag 7. Januar
Etter en natt i Canada satte vi kursen videre mot Camp Nido de Condores paa 5350 m.o.h. Vi brukte nesten 4 timer opp og de fleste begynner aa merke hoeyden i en eller annen form naa. Halvor har litt hodepine og Andre sliter litt med halsen samt hodepine. Naa er det ekstremt viktig at alt vi foretar oss foregaar i slow motion. Alle forhastelser foerer kjapt til skallebank.
Nido ligger paa et plataa med en fantastisk utsikt utover Andesfjellene. (Se bilder igjen) Og det er mulig aa skue Stillehavet i det fjerne. Mercidario (6700 m.o.h. ruver ogsaa i det fjerne)

Tirsdag 8. Januar
Jeg sov ganske daarlig i natt.... begynner nok aa
foer det baerer avgaarde igjenfoer det baerer avgaarde igjenfoer det baerer avgaarde igjen

med et panorama av fjell rundt oss
kjenne hoeyden for alvor jeg ogsaa. Har ligget og gulpet "tang" (en slags XL-drikk vi faar i matposen) og har hatt litt hodepine. Etter denne natta blir det ikke noe mer tang fremover i alle fall!
Men utover dagen i dag har formen kommet seg igjen og jeg foeler meg klar for neste etappe igjen.
Vi fikk med oss en 5000 meters topp i dag ogsaa! "Manzo" Vi maatte faktisk gaa ned paa toppen! Fin topptur!
Vaermeldingen for dagene fremover er ikke helt som vi har haapet paa.... Det er meldt en god del vind, men vi faar se hvordan det gaar.

Onsdag 9. Januar
I dag har vi forflyttet oss til Camp Berlin, men det har tappet de fleste for krefter. Vinden har blaast med opp til 50 km/t og det var surt aa gaa. Det var ogsaa vanskelig aa faa i seg nok drikke underveis, noe mange av oss merker. Marsjen opp tok ca 2,5 timer.
Berlin ligger paa 5950 m.o.h. og dette er 5 meter hoeyere enn Kilimanjaro! Saa det begynner aa bli serioest naa.
Vinden her oppe er saapass sterk at vi bare har satt opp to telt. Resten ligger i en liten "Refugio" hvor vi har trykket inn 8 stk. Det ble jo ganske sosialt og hyggelig : )
Jeg sliter litt med at jeg ikke har faatt i meg nok vaeske i dag og er litt hoven i ansiktet p.g.a vaeskeansamling. En tablett for aa drive bort vaesken vil forhaapentligvis gjoere susen! Og vi skal uansett ikke gjoere noe toppstoet i morgen, da det er spaadd temmelig mye vind.

Torsdag 10. Januar
Tablettene gjorde susen. Jeg har vaert paa do sikkert 8 ganger i natt, og drukket 2-3 liter vann i loepet av natten! Saa naa er vaesken der den skal vaere i kroppen og formen er mye bedre!
Vi ligger mer eller mindre vaerfaste her i dag. Det er vind opp mot 80 km/t. Men varselet for i morgen ser vesentlig bedre ut, saa vi haaper paa det beste.
Andre har ikke blitt noe bedre i halsen, og bestemte seg i dag for aa dra ned igjen.

Fredag 11. Januar
Jeg har vaert ute aa tisset et par ganger i natt og maa si at det ikke virker saerlig lovende... Det har vaert sterk vind og ned mot - 20 grader.
Men utrolig nok loeyet vinden i 4-5 tiden, saa ved start kl 6 var det stjerneklart og nesten ikke vind!
Bjarne har desverre ikke kommet seg helt heller og valgte aa bli i leiren. Hvis man foerst har paadratt seg noe i denne hoeyden er det veldig vanskelig aa blir frisk/restituert. Man sover daarlig og kroppen jobber hele tiden med hoeyere intenstitet enn i lavlandet. Hvilepulsen de siste dagene har nesten ikke vaert under 100!
Oyvind J snudde etter et par timer, da han slet med aa faa nok oksygen innabords.
Ved Independecia paa 6400 m.o.h. tok vi paa stegjern og gjorde oss klare til traversen. Traversen og Canaletaen er den siste virkelige proeven foer toppen er naadd. Og det ble noen sige timer opp dette stykket. Man merker virkelig at det er lite oksygen i lufta og hyppige pauser med gisping etter luft maatte til. Halvor og jeg fant en slags jevn rytme og hjalp hverandre opp til toppen. Man klarer ofte ikke mer enn 5 skritt av gangen foer man blir hengende over stavene og puste tungt! Det er en merkelig foelelse.
Svein B hang som en klegg paa hovedguiden Pablo og AAse, Svein L, Oyvind (turleder) og Kjetil var ikke langt etter. Sindre gjorde en fantastisk
Confluencia 3300 m.o.h.Confluencia 3300 m.o.h.Confluencia 3300 m.o.h.

Turens foerste maal var camp Confluencia. Her tilbrakte vi tre netter og feiret nyttaar.
innsats ved aa slite seg sakte men sikkert opp, alene, fra traversen til topps.
De foerste var faktisk alene paa toppen nesten en time foer det var noen andre som kom opp. Og det er ogsaa godt mulig at vi var de som var hoeyest i verden akkurat da. Aconcagua er den hoeyeste toppen utenfor Himalaya, og der er det ikke sesong naa......
Oyvind hadde faktisk jubileum i dag med 5 bestigninger av fjellet (paa 5 forsoek!) Artig! (Ikke for aa proeve aa bryte ned dette, men jeg maa nesten nevne at Pablo har i dag vaert der 33 ganger!!)
Det var uansett en lykkelig, men utslitt gjeng som stod paa toppen og kunne knipse lagbilder foer vi satte kursen nedover igjen.

Vi brukte mellom 8 og 9 timer opp og totalt ca 13 timer paa hele toppdagen.

De fleste av oss spiste litt suppe ved ankomst Berlin igjen, og stupte deretter i seng rundt kl sju.

Loerdag 12. Januar
Det ble en sen frokost og litt pakking foer vi satte kursen mot BC via Nido de Condores. Det er ikke alltid lettere aa gaa nedover, som man skulle tro. Etter saa mange dager paa tur, kjennes det i laar og knaer og man maa ta det rolig nedover ogsaa.
Etter ca 4 timer var vi nede i lavlandet paa 4300 meter! Og man merker kjapt at det er mer oksygen her nede. Bjarne begynner ogsaa aa bli i form igjen, men Oyvind sliter veldig med knaerne.
En god middag i hytta gjorde uansett susen, da det har blitt lite inntak av mat de siste dagene p.g.a. manglende matlyst og fordi noe ogsaa har kommet opp igjen hos flere.

Soendag 13. januar
En lang marsj fra BC og ut til gaten gjennom Horcones dalen. Etter aa ha gaatt oss varme ned de foerste bakken, satte Kjetil og jeg i gang et jevnt tempo ut resten av dalen. Deilig aa kjenne at kroppen fungerer mer som normalt igjen!
Kan ta med en liten rekord til i samme slengen: Den kjappeste bestigningen av fjellet fra Gaten, Opp paa toppen og ut igjen til gaten er paa 14 timer og 59 minutter!! Utrolig imponerende!
Vel nede i Penitentes var det tid for en skikkelig feiring, men en kraftig biffmiddag og tilhoerende mengder roedvin! Oyvind var i spandabelt humoer og det ble vanskelig aa takke for seg foer utpaa morgenkvisten : ) Men en hoeyst fortjent fest paa alle sammen!

Mandag 14. Januar
Vi satte oss noe slitne i bussen og rettet nesa mot Santiago i Chile. Etter en time paa grensa og kontroll av bagasjen, kunne vi stupe nedover dalen og etterlate skistedet Portillo, hvor det ble arrangert Ski-VM paa 50-tallet, bak oss.
I Santiago ble vi innlosjert paa et hotel som laa ganske sentralt til i byen, og Eivind kom ogsaa hit etterhvert.
De neste dagene ble brukt til sightseeing. Noen leide ogsaa bil og tok seg en tur ut mot kysten, mens andre noeyde seg med bussturer rundt i byen. Uansett ble det tid til noen utepils for aa rette opp vaeskebalansen og noen bedre middager her ogsaa.

Jeg tok farvel med gjengen torsdag 17. Januar og flyttet til La Casa Roja hvor jeg skal tilbringe den neste uka. Det var en vellykket og hyggelig tur, men jeg kjenner at jeg er klar for aa fortsette videre naa.

Det skulle vaere det meste fra Aconcagua turen. Haaper dere koser dere med bilder og lesing naa!

Vi snakkes

Popi i gang med et problemPopi i gang med et problem
Popi i gang med et problem

Nico, den tredje guiden paa turen fra INKA, spotter!

23rd January 2008

GRATULERER!
Hei Magnus, gratulerer med Aconcagua!! Flotte bilder og morsomt å lese om turen! Jeg følger med på turen din hver gang det dukker opp en ny mail ifm bloggen. Nyt fortsettelsen! Vi snakkes! Hilsen JØrgen
23rd January 2008

Hallo Jorgen!
Takk for det! Det var en bra tur! Artig at du foelger med. Naa tilbringer jeg 1 1/2 uke i Santiago, og har denne uka mitt foerste spansk-kurs! Er paa tide aa faa ryddet litt i det jeg har plukket opp til naa : ) Vi snakkes
29th November 2011
Kult?!

Great picture.

Tot: 0.165s; Tpl: 0.016s; cc: 15; qc: 24; dbt: 0.1322s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb