Langmusi

Asia » China » Gansu » Langmusi
October 26th 2007
Published: October 27th 2007

Dag allemaal,

We hebben niet veel tijd doorgebracht in Lanzhou, wat maar een tussenstop was om tot in Langmusi te geraken. Na een luxueuze nacht in een kamer met badkamer(en bad!) hebben we 's morgens vroeg de minibus genomen richting Langmusi. De rit zou 10 uur duren maar dankzij de Chinese ijver is er een nieuwe weg aangelegd en werden we na 7 uur rijden opeens pardoes uit de minibus gezet. Groot was onze verbazing toen we daar gepakt en gezakt langs de kant van de weg stonden, omringd door besneeuwde bergen in the middle of nowhere. We zijn dan maar beginnen wandelen en na een klein uurtje hebben we het dorp bereikt. Langmusi is een klein gezellig Tibetaans dorpje van welgeteld 1 straat, de aardewegjes errond leiden allemaal wel naar een of andere tempel, klooster of kora (pelgrimspad). Overal lopen monniken en nieuwsgierige Tibetanen rond, van de moslimminderheid zie je amper iemand op straat. Na onze aankomst hebben we meteen wat rondgewandeld tot het donker werd. 's Anderendaags zijn we 's morgens op tijd opgestaan om naar de ceremonies te gaan kijken. Indrukwekkend hoe de Tibetanen kleine papiertjes de lucht in smijten, vaak vergezeld van een oerkreet. Al die papiertjes dwarrelen als sneeuw door de lucht die naar wierook ruikt. Andere Tibetanen lopen prevelend rond de tempel, nog anderen leggen de tocht af terwijl ze zich om de twee stappen languit op de grond leggen. We hebben uren doorgebracht met naar dit spektakel te kijken. In de namiddag kregen we het in ons hoofd om op zoek te gaan naar de Sky Burial site. Daar worden overleden Tibetanen naartoe gebracht, in stukken gesneden en aan de gieren gevoerd. Na een immense klim waren we eigenlijk nog nergens en toen het begon te sneeuwen hebben we maar besloten om terug te keren. Op onze terugweg zijn we nog door drie oude vrouwtjes uitgenodigd om met hen een kora te wandelen (pelgrimstocht rond het hele kloosterdomein) wat we dan ook gedaan hebben.

Omdat we niet konden gaan paardrijden of een tour naar de grasslands doen (minimum vier personen en vind maar eens andere toeristen in dit seizoen, een luxeprobleem...) hebben we maar besloten om naar Xiahe door te trekken.

Groetjes!

De KoraDe Kora
De Kora

pelgrimstocht die de Tibetanen afleggen

28th October 2007

Dag zus en Yves, Eindelijk nog eens een publieke reactie van mij! Wat een prachtige foto's!! 't Is daar blijkbaar echt wel de moeite. Geniet ervan! Dikke kus van kleine zus.

Tot: 0.058s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 27; dbt: 0.0278s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb