In de lappenmand

Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso
August 1st 2007
Published: August 8th 2007

Burkina Faso letterlijk vertaalt uit het Moré, een van de twee belangrijkste talen gesproken in Burkina Faso , betekend Burkina, eerlijk of oprecht, Faso betekend, huis van de vader, vertaalt uit Dioula de tweede taal. Vrijvertaald betekend Burkina Faso iets als, Land van de eerlijke mensen.
Vanaf Mopti vertrekken we in een keer naar Ouagadougou, de hoofdstad. In Mopti had ik al een wat roodachtig bultje op mijn been, als ik na een dag reizen in Ouagadougou aankom is ie uit gegrooeid tot een halve walnoot.
De volgende dag maar even naar het dokter, gelukkig heeeft de Franse ambasadde een medische kliniek, met een Franse arts. De bult wordt opengeneden en ik krijg antibiotica, lekker is dat lijken we Islamitische landen een beetje achter ons te laten, Ouaga ziet er gezellig uit met een hoop barretjes en zelfs hier een daar een terrasje, kan ik niet drinken. Het kost me bijna twee weken, waarin ik niet veel kan, behalve een beetje met mijn been ophoog zitten en af en toe wat door de stad slenteren. Om de dag moet ik terug komen bij de dokter, dus uitstapjes zitten er ook niet in.
S 'Avonds eet ik bij Mati, mijn homofiele Burkinabé surrogaat moeder, hij heeft een klein eetstalletje in de buurt van het gasthouse waar ik verblijf. Het eten in Afrika in het algemeen op de straat, bestaat uit rijst en saus, je zegt voor hoeveel je wilt en er wordt uit een gigantische schaal rijst op een bordje geschept en je krijgt er wat saus bij. Als je geluk hebt krijg je een lepel en anders mag je lekker met je handen eten, sorry mam. De setting is over het algemeen vrij gelijk een gamelle houten tafel al dan niet met groezelig kleedje, met een paar grote bakken met rijst en saus. Rond de tafel aan drie kanten wat gammelle houten bankjes, die allemaal zonder uitzondering zo gemaakt zijn dat ze omwippen als je op het uit einde gaat zitten, of als de gene aan de andere kant opstaat. Aan de vierde kant van de tafel zit dan meestal een wel doorvoed Afrikaanse dame, zij verkoopt het eten.
In dit geval is de dame dus geen dame maar Mati. Mati houd van koken en kan het ook, meetal eet ik gewoon ‘’wat de pot schaft’’, maar een enkele keer heeft hij speciaal gekookt, een paar keer de lokale specialiteit To, een plakkerige bal van mais meel gegeten met een saus. En zelfs een keer een gebraden kip op westerse wijze bereid, op een een bedje van gebakken aardappels, tuinbonen en doperwten en gevuld met gekookte eieren.
Na twee weken is het zover genezen dat ik zelf het verband kan verwissellen, we vertrekken gelijk naar Bobo-Dioulasso, Burkina's tweede stad, we willen wigenlij niet te lang meer in Burkina blijven en door gaan naar Ghana, maar goed om toch nog wat van het land te zien dus maar Bobo.
's Middags komen we aan en we worden van het station op gepikt door Dré, een couchsurfer. 's Avonds na het eten begint mijn buik wat te rommellen en de nacht breng ik bij helemaal door boven het gat dat de WC is. De volgende morgen ben ik nog niet lekker en vooral moe, heb amper geslapen, ik slaap de hele dag. De volgende dag gaat het wat beter we gaan terug naar Ouaga, blijven nog een dagje extra omdat mijn buik nog wat na rommelt en vertrekken ricthing Ghana.
Dat waren twee en een halve week lappen mand in Burkina Faso, is Burkina de moeite waard? Geen flauw idee ik heb er niks van gezien.

12th August 2007

B B Q
ik hoop dat je maag het inmiddels kan verdragen maar wij hadden gisteren De Mulder B B Q hier. Was erg gezellig en mooi weer ervoor, zo'n 24 graden. Susan was er ook niet die ging die dag ook naar de andere kant van de wereld. Jullie maken heel wat mee. Leuk. Groetjes van Hans, Lies en Elly Snel. Veel succes met je reis verder!!

Tot: 0.139s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 58; dbt: 0.072s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb