Nuttede pandaer 'live'

China's flag
Asia » China » Sichuan » Chengdu
July 21st 2007
Published: August 6th 2007

Jeg oensker mig hermed en panda....

Pandaer er nuttede, soede og dejlige, specielt pandaungerne der legede sammen. Vi stod klokken 0630 for at vaere i panda opdraert- og forskningscenter klokken otte, da vi har hoert/laest at pandaer kun er aktive fra otte til ti. Vi fandt selv derud med en taxi og da vi ankom var alle tour-grupperne endnu ikke ankommet. (bl.a. dem fra vores eget hostel).

Vi startede med 'kindergarden' i deres 'nursery'-sektion. Her var seks unger i gang med at lege og der var naesten ingen turister, vil tro at vi var omkring seks turister. Pandaerne var heeeelt vildt soede. Derefter gik vi ned til deres panda 'voksen' og 'naesten voksen' afdeling. Her var de ikke helt vaegne endnu, men da vi noede til en af de sidste sektioner begyndte de at faa mad (en voksen panda spiser 20 kg bambus om dagen). De voksne pandaer sad bare og gumlede (de var en til to panda i et omraade).

Generelt er pandaer lidt klompedumped specielt naar de gaar. Men paa trods af det formaar de stadigvaak at loebe rimelig hurtigt, og klatre rimelig godt.

Efter at have set paa de foerste voksne pandaer faa mad, gik vi rundt og saa paa resten, eller dem som kom frem. Derefter tilbage til 'nursery' hvor der nu var fyldt med turister. Men pandaerne var stadigvaak soede. Vi kom ogsaa ind og saa en lille en som laa i kurvoese.

Lidt om deres forhold: Parken var rimelig stor og hver indhegning saa baade stor ud samt bygget op godt... i det hele taget gode omgivelser/faciliteter for dem. Et enklet omraade var lukket af pga. gravid panda - fint tiltag.
Dertil kom at de smaa pandaer havde legetoej, og her snakker jeg bl.a. om plastik gyngeheste! der kom ogsaa to mennesker ud og legede med dem. Her var det lidt svaert at sige om det var for turisterne eller for pandaerne velbefindende... de proever jo at faa dem sat ud i naturen bag efter. I omraadet hvor kuvoesen laa inde bag et glas stod der at man skulle vaere stille, men det var folk i hvert fald ikke (maaske i forhold til kinesere:o)), og der blev ikke sagt noget fra vagterne. Man kunne ogsaa blive fotograferet med en panda - altsaa holde om den og det hele. Det ved vi heller ikkelige om vi broed os om. Kan selvfoelgelig godt se at stedet skal finanseres og jo flere penge jo bedre muligheder for pandaerne.
Vi kender ikke til Pandaers behov saa kan ikke sige om det alt sammen er rigtig godt, eller om det kun er noget af parken der er godt for dem.

Klokken 11 tog vi tilbage til hostlet og sov lidt (og droemte om pandaer)

Vi er ogsaa blevet klippet i dag. 20Y/pers (15dkr/pers) inkl mindre hovedmassage ved vaskningen.
Leise vil ogsaa have massage i morgen. Det koster 20Y for en body massage i 60 min og 38Y hvis man ogsaa vil have en fodmassage oveni.

23rd July 2007

Hilsen fra Greve
Hej begge to, Nååååår - hvor er de søde. Sikken en oplevelse, og hvor er det godt, at der er nogen der passer på disse volsomt truede dyr. At I betaler entré er deres eneste mulighed for at få penge - både fra stat og turister. Jeg er helt sikker på at de Kinesiske myndigheder ikke ville være lige så opmærksomme på problemet, hvis ikke turismen fokuserede på problemet og støttede op. Turen til dæmningen lyder super flot og dejlig, og det er dejligt at høre, at I også slapper af ind i mellem. Nyd det fortsat - vi glaeder os til at høre mere. Vi tænker på jer.

Tot: 0.144s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0724s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb