Tenerife

Europe » Spain » Canary Islands » Tenerife
January 7th 2007
Published: August 6th 2007

Hallo allemaal!

Op woensdag 27 december vloog ik samen met Aafke naar Tenerife! Na aankomst een bonocard voor de bus geregeld en de bus naar Santa Cruz genomen. Daar misten we net de bus naar La Orotava, maar daardoor belandden we wel gezellig in een bus met twee duitse toeristen en een Griek (Dimitri), die Duits sprak en al een paar jaar in La Orotava woonde. Hij hielp ons mooi op weg en leverde ons af bij het hostel, wat we gereserveerd hadden. (hij woonde in dezelfde straat..)
Daar maakten we kennis met de Oostenrijkse eigenaar, die ook nog eens gids is op het eiland. (wandelingen)
's Avonds zochten we een eettentje in de buurt en belandden in een gezellige comedor waar we heerlijk gegeten hebben en een erg zoet dessertdrankje cadeau kregen.

Donderdag besloten we de vallei uit naar boven te lopen richting het bos met Los Organos. (soort vulkanische orgelpijpen) De wandeling de vallei uit bleek wat langer dan verwacht, maar was wel mooi. Langs allemaal gekleurde huisjes. Bij het bos aangekomen een smal paadje naar boven genomen, totdat we Los Organos zagen en op een mooie richel wat gegeten en gedronken hebben. De terugweg wilden we wat anders lopen, maar het pad hield een beetje op, dus gingen we dwars door de bush bush..
Bij de bushalte in Aguamansa aangekomen, hebben we de bus terug naar La Orotava genomen. Toen pas hadden we door hoe groot deze vallei eigenlijk wel niet was!

Vrijdag namen we de bus naar El Parador in het nationaal park El Teide. Onze duitse 'vrienden' van de eerste dag, kwamen we hier ook weer tegen. Vanaf de Parador wilden we een wandeling maken, waarvan we dachten, dat het een wandeling van twee en een half uur zou zijn, maar we hadden deze informatie aan een verkeerde wandelroute op de kaart gekoppeld. We begonnen na de lunch met een flinke klim over een zigzagpad naar een soort zadel, waar vandaan we uitzicht hadden op het oosten van Tenerife. We kwamen een fransman tegen, met wie we in gepsrek raakten en er achter kwamen, dat dit wandelavontuur wel eens langer zou kunnen duren. Het was nog zo'n half uur naar de top met prachtig uitzicht op El Teide, Roque de Garcia en de windmolens in het oosten. We bleken op de hoogste top van de oude kraterrand te staan!! (er was ooit lang geleden een nog grotere vulkaan op Tenerife van 6000 meter hoog en die is geimplodeerd) Nu begon de afdaling, half glijdend naar beneden naar een breder pad. Dat pad moesten we nog een zo'n 3 km over wandelen en de bus ging binnen een half uur...dat werd flink doorstappen en toen we net op de grote weg stonden, reed zo'n honderd meter voor ons de groene bus weg...enne..er gaat hier maar 1 bus per dag. Dat werd dus bedelen om een lift. Uiteindelijk belandden we in de auto bij twee duitse dames, moeder en dochter. Erg leuk stel, dus dat was best gezellig en bovendien draaiden ze mooie muziek: Loreena McKennitt!

Zaterdag zijn we weer met die ene bus naar het nationaal park gegaan, maar nu naar El Teleferico, voor de kabelbaan de Teide op. Eerst wilden we die berg beklimmen, maar we dachten dat dat niet haalbaar zou zijn vanwege de bus terug....heel slim van ons...het alternatief bleek ook niet haalbaar.. Dat was namelijk een wandeltocht naar de Pico Viejo, een tweede krater. (en dan weer terug natuurlijk)
Eerst maar met die kabelbaan naar boven en vanaf daar naar de twee uitzichtpunten gelopen. Eerst met prachtig uitzicht richting de Orotava vallei en het Anagagebergte. En in de verte Gran Canaria. Het tweede uitzichtpunt keek uit op de eilanden La Palma en La Gomera. Verder zag je het Tenogebergte en de enorme krater van de Pico Viejo. Dat was ons doel, dus we gingen op weg! Het bleek een lastige route over enorme grote stenen te zijn. Vanwege de scherpe punten kwamen de handschoenen er aan te pas. Na zo'n anderhalf uur geploeter kwamen we (of ik in ieder geval) tot de conclusie dat we geen zin hadden in nog weer zo'n stuk ook terug en dat we dan ook nu wel terug moesten om de bus nog te gaan halen. Dus besloten we door te lopen en te kijken of we de Pico Viejo dan konden afdalen naar de weg.
De route tussen El Teide en de Pico Viejo vond ik echt supermooi! Mooie kleuren stenen en prachtig uitzicht. Aangekomen in de buurt bij de kraterrand, besloten we na veel overpeinzingen af te dalen in de richting van de Roque de Garcia. Het eerste stuk was een soort van skieen door het vulkaangruis en daarna veel klautersessies over rotsen en tussen de wolfsmelken door. Elke keer dachten we dat we alweer een heel end waren, verscheen er weer een nieuwe kloof. Dat we de bus niet meer zouden gaan halen, was al duidelijk, maar we hoopten daarnaast ook, dat we voor het donker beneden zouden zijn. En maar hopen, dat onze concentratie niet zou opraken en daardoor vervelende misstappen zouden maken. Echt van een pad kon je ook niet meer spreken...
Na een paar uur kwamen dan de Roque de Garcia echt dichtbij, gelukkig! Er verscheen zelfs weer een soort van wandelpad! Deze rotsformaties zijn echt bizar en waren helemaal mooi in het licht zo vlak voor de zonsondergang. Gelukkig waren er ook een hoop andere toeristen, die dit lichtschouwspel kwamen bekijken en lukte het ons (weer) om een lift terug naar La Orotava te bemachtigen!!

Zondag, oudejaarsdag, kon het niet misgaan met de wandelplannen, want we gingen op pad met Manfred van het hostel, samen met nog twee anderen uit het hostel. (Maikel uit Polen en Annika uit Bilbao) We reden langs de noordkust naar het Tenogebergte, naar Masca. Daar aangekomen dronken we wat en begonnen we met onze afdaling door de kloof richting zee. Manfred vertelde het een en ander over de planten en het gesteente. Erg leuk om op die manier ook eens een wandeling te maken. Het smalle paadje kronkelde langs mooie rotsen uiteindelijk richting zee. Daar aangekomen even wezen pootje baden en daarna best lang gewacht op de boot naar Los Gigantes, waarvan we dachten, dat het gewoon even een kort tochtje zou zijn. Bleken we dus op zo'n dolfijnenboot te zitten...tja wel dolfijnen gezien, maar echt spannend is dat niet, als je ze van alle kanten met 3 boten tegelijk benaderd...
Vanuit Los Gigantes zijn we via een uitzichtpunt op Garachico (ooit bedolven onder lava) terug gereden naar La Orotava.
We hebben die avond gegeten in een Chinees Restaurant, omdat er niks anders open was en daarna oud en nieuw gevierd op het dakterras van het hostel. Je kon mooi het vuurwerk in de hele vallei zien en wat echt grappig was, dat mensen met potten en pannen stonden te rammelen op de daken. En op toeters blazen! 2007 was begonnen!

Maandag deden we het rustig aan. We namen de bus naar Aguamansa, waar we nu wat dichterbij naar Los Organos liepen en een mooi smal paadje omhoog door de laurierbossen ontdekten. Daar een tijdje gezeten en dezelfde route weer terug gelopen. We hebben daarna typisch Canarisch gegeten in een restaurantje in Aguamansa. De groente was een beetje zacht geworden, maar alles smaakte verder prima.

Dinsdag hebben we de bus naar La Laguna genomen. Daar op het centrale plein gezeten en de fruitmarkt bezocht. Om en om zijn we de bezienswaardigheden van de stad langs gelopen, omdat we onze tassen nergens kwijt konden. Wat kloosters, een kathedraal enzo gezien, maar echt heel veel was er nou ook weer niet te zien.
's Avonds pakten we de bus naar El Bailadero in het Anaga-gebergte, naar een hostel op aanraden van Manfred.
Halverwege kregen we nog gezelschap van een man en vrouw uit Berlijn met een dochter van een jaar of drie.
Het hostel lag nog iets verder dan het eindpunt van de bus en het was er helemaal uitgestorven! Samen met die duitsers waren we de enige bezoekers!
We konden wel meteen genieten van een prachtige zonsondergang!

Woensdag hebben we een grote wandeling gemaakt in het Anaga-gebergte en het fijne was: we waren niet afhankelijk van bussen!!
Eerst een stukje langs de weg en daarna al snel over prachtige smalle paadjes door het laurierbos met varens en soms nog wat nevel! Echt een sprookjesbos! Nadat we snel een grote groep wandelaars wilden inhalen, bleken we aan een uitzichtpunt voorbij gedenderd te zijn, maar het volgende uitzichtpunt diende zich alweer aan! Heel mooi uitzicht over het Anaga-gebergte met in de verte de Teide! We daalden verder af door het bos, dat langzaamaan overging in struikachtig gebied met cactussen en wolfsmelken. Aan het einde van dit paadje stond een drakenbloedboom! Vanaf daar liepen we over een breed pad langs de rotsen en de zee! Na een lunchstop vlakbij zee, een stuk over een strand gelopen en daarna weer omhoog! De wandeling omhoog was nog even zoeken, waar het paadje nou steeds liep, maar we bereikten vrij snel alweer de asfaltweg. Vanaf daar nog weer over een ander smal paadje het laatste stukje, met nog wat gezelschap van geiten. Aangekomen in El Bailadero wat gedronken in de plaatselijke kroeg en afgesproken, dat we 's avonds terug kwamen om te eten. (we hoefden niet eens te betalen, want dat kwam dan vanavond wel!)
Snel gedouched en terug voor het avondeten: een bord vol kikkererwten! Nog de huiswijn erbij gedronken en deze meneer was weer helemaal blij met zijn bezoekers, maar wilde nu wel gaan sluiten.

Donderdag namen we de bus naar Santa Cruz en vanaf daar naar Guimar. In Guimar bezochten we de piramides. Een klein museum en wat piramides en een replica van de Ra 2, de boot van Thor Heyerdahl. Deze meneer zocht uit wat de verbanden zijn tussen de piramides op o.a. Tenerife en die van Egypte en Midden-Amerika.
Na deze culturele activiteit de bus naar Los Galletas genomen. Deze kwam anderhalf uur later dan verwacht! Dat kon dus ook op Tenerife, waar de bussen zo stipt rijden.
We kwamen in het donker aan en moesten nog naar de camping lopen. Die vonden we natuurlijk niet in 1 keer, waardoor het een wandeltocht in het donker van een uur werd, wat ook maar twintig minuten hadden kunnen zijn. En om het nog spannender te maken, liepen we ook langs een drukke autoweg, net aan in de smalle berm met hoofdlampje op...
Maar ja, de camping gevonden en daar konden we ook nog eten. Alleen de friet was niet te eten..

Vrijdag was de dag voor een duik in de oceaan, want je kan toch niet naar een eiland, zonder een duik in de zee te hebben genomen! Het vinden van het strand ging natuurlijk weer eens niet helemaal vanzelf, maar toch vonden we vrij snel een mooi strandje. Bikini aan en de zee in. Het was kkkkoud, maar toch allebei kopje onder geweest! Nog even wat gedobberd en ons daarna weer omgekleed. Een mooi einde van deze avontuurlijke vakantie!!
En de busrit ging veel te soepel, dus er moest nog wel iets misgaan...en ja hoor..vliegtuig zo'n twee uur vertraagd.

Dus zo zat ik om half vijf 's nachts gezellig op het perron van Schiphol om te wachten op mijn nachttrein naar huis!

18th June 2007

Tenerife
Fraukje13 Jan 2007 09:19 uurHei, hei, Altijd leuk om je verslagen te lezen, beleef je het ook een beetje mee. Vooral leuk dat je Thor daar tegen kwam!! Norsk!! ha det bra! Marie-José13 Jan 2007 15:48 uurDat klinkt allemaal weer fantastisch en ik hoop dat je er weer een beetje extra energie van hebt gekregen. Ben stiekem ook wel een beetje jaloers op je vakantie. gr anneke en rijk17 Jan 2007 21:43 uurWe hebben weer genoten van je uitgebreide verhaal en zijn blij, dat je weer bent teruggekomen in een heel nieuwjaar. Inge26 Jan 2007 15:00 uurIk heb je verslag nu pas gelezen, maar het was zeker weer de moeite waard. Bij het lezen van je verhaal bedacht ik vaak wat ik aan het doen was tijdens jullie activiteiten. Ik kwam tot de conclusie dat ik over het algemeen voornamelijk op mijn luie reet heb gezeten. Wat een verschil met jullie. Ik ben benieuwd waar je volgende verslag over zal gaan Marry16 Apr 2007 19:56 uurDit is echt heel grappig, kleine wereld hoor! Ik werkte op Tenerife toen jullie er waren en toen jullie aan het inchecken waren zei ik dat Aafke me zo bekend voor kwam! (ik werkte voor evenenmentsreizen en stond daar in mn oranje blousje). het klopte dus ook dat ze me bekend voorkwam want ik heb met haar op de middelbare school gezeten! Nu zag ik net dat je info zocht voor een trektocht in Marokko dus uit interesse even op je site gekeken en nu blijk ik jou en Aafke dus gezien te hebben op Tenerife. Wie weet kom ik je dan ook in het Atlasgebergte tegen want ik ga wonen en werken in Marokko en ook voor sawadee daar de wandelreis begeleiden!

Tot: 0.313s; Tpl: 0.015s; cc: 19; qc: 70; dbt: 0.0713s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb