En sliten 1800-talsparla

South America » Argentina » Buenos Aires
May 27th 2007
Published: May 27th 2007

27 till 30 maj
Vi lamnade Sydney pa eftermiddagen den 27 maj och var anda framme i Argentina och Buenos Aires pa eftermiddagen den 27 maj. Nar vi flog over datumgransen gick vi fran att klockan var 22.20 den 27 maj till att plotsligt bli 22.20 den 26 maj. Vi skrattade at att vi ganska snart skulle fa uppleva gardagen. Det var ett forvirrat dygn da vi fardades over hela Stilla havet. Vi anlande till Buenos Aires pa kvallen nar det hade blivit morkt. Det var patagligt blasigt och kallt, ca fem plusgrader. Vi hade hort mycket om kriminaliteten i sydamerika sa lite radda var vi allt nar vi gick och drog vara vaskor mellan olika hostel for att hitta ett med privat dubbelrum. Det vi till slut hittade var ett mycket vackert sekelskifteshus med fyra meter hogt i tak och inredning helt i var smak. Nattsomnen var valkommen eftersom vi varit vakna ca ett och ett halvt dygn. Dagen efter tog vi en guidad (pa knappt begriplig engelska) rundtur i staden i en buss och fick se La Boca dar vi besokte "Maradonas" fotbollsstadium och en souvernirbutik som var full med svenska flaggor vilka uppenbarligen aven begagnas av fotbollslaget Boca. Nar vi papekade detta anklagade personalen i butiken Sverige for att ha snott lagets flagga. Och sa maste det forstas vara. Vi besokte aven Plaza de Mayo och hamnkvarteren dar vi informerades om att floden som flot genom staden var en av varldens absolut mest fororenade eftersom alla fabriker langs floden hade fritt fram att dumpa alla gifter de ville gora sig av med. Buenos Aires hade otroligt vackra hus fran 1800-talets borjan som dominerade gatorna. Staden kunde liknas vid de aldsta och maffigaste delarna av ostermalm fast i total avsaknad av underhall de senaste 70 aren. Argentinarna verkade anda se vardet i det gamla och akta sa de fa hus som fixats upp, varat hostel var ett av dem, hade renoverats mycket forsiktigt och smakfullt sa att alla gamla detaljer, takrosetter, beslag, dorrspeglar, nischer, fargsattning, mm bibehallts. Vi fick ocksa veta att de, i likhet med Sverige, har en slags K-markning av husen. En stor skillnad var att man antagligen skulle kunna kopa sig en hel 1800-tals fastighet i Buenos Aires for samma pris som en enda tvaa i ett motsvarande hus i centrala Stockholm. Faktiskt ganska lockande med tanke pa vad den fastigheten kan komma att vara vard nar den argentinska ekonomin aterhamtat sig. Argentina har ju tidvis varit ett av varldens rikaste lander.

Buenos Aires var en enormt stor stad och trots att vi bodde mycket centralt var det omojligt att ta sig runt till fots till alla olika stadsdelar. Staden var anda mycket latt att hitta i eftersom den byggts som ett rutnat av EXTREMT langa gator dar de forsta siffrorna i gatnumren angav vilket kvarter det gallde. Exempelvis innebar 2853 att man skulle hitta port nummer 53 i det 28:e kvarteret langs den angivna gatan. Mycket smidigt for den som har karta! En dag tog vi tunnelbanan till stadsdelen Palermo. Dar fanns uteslutande sekelskifteshus som var i nagot battre skick an de i de centrala delarna. Husen var ocksa betydligt lagre och rymde ett oandligt antal vackra restauranger, kafeer och butiker. Vi hade aldrig tidigare satt en mer kafetat stad och argentinarna tycktes fullkomligen bo pa sina kafeer, drickandes espresso och alla andra kaffedrinkar ur miniatyrkoppar tillsammans med pyttesma croissanter till sina livliga diskussioner. En stor latte i Buenos Aires innebar ca en munfull.

Vi tyckte att nattlivet i Buenos Aires var fenomenalt. Kafeer och restauranger hade oppet till sent in pa natten och vinet var mycket billigt. Fran det att vi anlande Argentina andrades vara dryckesvanor till en mer "kontinental" stil vilket for oss innebar minst ett glas vin om dagen. Och vilket gott vin sen! Vi sag tyvarr aven en annan sida av staden med utslagna manniskor och limsniffande barn pa gatorna. Argentinarna uppfattade vi som ett valdigt stolt folk som helst inte pratar engelska och klar sig mycket propert. Deras kultur skulle kanske kunna liknas vid italienarnas.

11th June 2007

Värmebölja
Hej på er! Här hemma i Svedala är det nu tokvarmt. Igår mätte temperaturen på vår balkong 36 grader i solen, puh. Stackars Björn fick springa sitt första marathon i tokvärme, men det gick bra ändå. Tro det eller ej, men min uppsats är faktiskt färdig, kors i taket. Kul att höra ifrån er, det var så länge sen sist, men ni har väl roligare saker för er än att sitta framför en dator, kan jag tänka mig. Kramar

Tot: 0.102s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 31; dbt: 0.0195s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb