Med en surfbrada under fotterna

Oceania » Australia » Queensland » Brisbane
May 19th 2007
Published: May 19th 2007

19 till 23 maj:
Vi anlande till Brisbane under tidig eftermiddag den 19 maj. Eftersom vi alltid vill titta pa rummen innan vi betalar, bokar vi aldrig upp oss pa boenden innan vi kommer till den nya staden. Tyvarr hade ingen berattat for oss att tvamiljonerstaden Brisbane hade alldeles for fa hotell/motell/hostel i forhallanden till efterfragan sa dessa var i regel fullbokade. Dagen vi anlande var det dessutom ett stort evenemang i staden vilket resulterade i att det inte gick att fa tag i ett enda rum i Brisbane. Eller rattare sagt, under tidig eftermiddag fanns ett rum for 179 dollar som vi tyckte var for dyrt. Att vi inte tog det angrade vi snart da de enda rummen som fanns att fa kostade 360 dollar/natt och uppat (ca 2160 sek) och minuter senare var aven de tagna. Efter att sjalva ha letat runt hela eftermiddagen och fatt samma svar fran ett flertal bokningskontor tvingades vi ta en taxi ut ur staden for att prova lyckan dar. Vi hittade till slut ett motell med overpriser som rakade ha ett rum kvar. Pa kvallen gick vi for att ata middag. Vi hittade en trevlig skaldjursrestaurang dar folk satt och at och drack vin. Det lustiga var bara att man inte kunde bestalla vin fran menyn. Nar Johan fragade en servitris sa hon som en sjalvklarhet: "- It's B Y O". Jaha, och vad ar det da, fragade Johan. Det betydde tydligen "Bring Your Own" sa vi traskade ivag till narmsta "Bottle shop" (som aven hade drive-in mojlighet) och kopte en flaska rott. Maten och vinet var utsokt. Dagen efter tog vi en Greyhound buss till Byron Bay fyra timmar soder om Brisbane. Sofie hade hort av ett gang australienskor hon mott i Indien (medan Johan lag matforgiftad pa hotellrummet) att det skulle vara bra surfning dar. Byron Bay var en mycket liten stad full med sota cafeer, surfbutiker, inrokta hippies och surfare. Solnedgangen bakom bergen var magisk och samlade hela befolkningen till stranden om kvallarna. I Australien var det vinter och vattnet var inte varmt. Men vi tog, iforda vatdrakter, anda en surflektion och Sofies drom om att sta pa surfbrada forverkligades antligen efter nagra misslyckade forsok. Det var en riktigt cool kansla att kunna komma upp pa bradan, halla balansen och verkligen surfa pa vagen!

Den 23 maj akte vi tillbaka till Brisbane for att utratta lite arenden och for att vara pa plats for morgondagens tidiga flyg. Brisbane var aterigen fullbokad, den har gangen pa grund av en fotbollsmatch. Vi blev tvugna att ta in pa hostel och denna gang dela rum med tva andra. Som tur var var de ute hela natten (tjejerna var fran England och satt pa en irlandsk pub och kollade pa en "viktig" fotbollsmatch som gick i England) och kom hem pa morgonen medans vi packade infor resan. Hostelet var fräscht och fint men ändå bjöd det på den första kackerlackan hittills under resan, och det med besked; Johan stod och duschade då han plötsligt kände något som snabbt sprang upp längs hans fot och ben. Stor var den dessutom.

23rd May 2007

Måste säga att min önskan om en surfbild gick i uppfyllelse väldigt snabbt, och vilken bild sen!! Riktigt häftigt, du ser ut som ett proffs Sofie. Skulle också vilja prova på någon gång. Massor av kramar till er båda.
25th May 2007

Åh va härligt det ser ut! Kram
29th May 2007

En riktig glidare
Härliga bilder duktigt av er att stå kvar,det ser riktigt häftigt ut. Puss o kram till 1000

Tot: 0.067s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0423s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb