FERIE!

Ukraine's flag
Europe » Ukraine
April 20th 2007
Published: April 20th 2007

Slike kirker har vi ikke mange av hjemme!Slike kirker har vi ikke mange av hjemme!Slike kirker har vi ikke mange av hjemme!

"Kremtopp"/"løk" i Sevastopol.
Etter å ha vært på jobb i ca seks uker var det på tide med en ferie for de to pedalofile nordmennene. Derfor "la vi til kai" i Odessa torsdag 19. april og tok oss en drøy ukes ferie.

Lørdag 21. april kom pedalenken Monica (Sten Eriks kjærste) til Odessa med fly, og dette var noe både Svine og Kvine hadde gledet seg lenge til - spesielt Kvine! Gjensynsgleden var svært stor da Monica, kosekua Daisy og en kjempestor gul koffert dukket opp på flyplassen!!

Planen var å "gjøre Krim" sammen med Monica. Ettersom Monica skulle fly tilbake til Norge igjen allerede neste fredag, stod det bare fem dager til rådighet. På grunn av den begrensa tida og siden Monica ikke hadde med seg sykkel nedover, ble det bestemt at tog og buss var de mest passende framkomstmidlene. (Som alternativ årsaksforklaring kan det nevnes at det i stor grad er ganske bratt på Krim, og at de to syklistene derfor ønsket seg en unnskyldning for å slippe å sykle området med bagasje og passasjer).

Monica fikk et forholdsvis hektisk første døgn i Ukraina. Snaue 4-5 timer etter at hun gikk av flyet, inntok hun, Daisy, to pedalofile
Monica og kua DaisyMonica og kua DaisyMonica og kua Daisy

hadde med påskemarsipan i store mengder til den marsipanavhengige fraksjonen av sykkelduoen.
og en gul koffert nattoget fra Odessa til Simferopol. Toget hadde avgang fra Odessa klokka 18 og var framme i Simferopol klokka halv sju. Det er ingen direkte selvfølge at man klarer å sove ombord på et ukrainsk nattog. Derfor var det først etter et par kilometers gåing til et hotell som var for dyrt, med en påfølgende drosjetur til et hotell som var "passe", at pedalenkens øyne kunne få en velfortjent god blund på seg for første gang etter avreise fra Norge.

Etter en dag i Simferopol, hoppet reisefølget på det som etter sigende skal være verdens lengste (og langsomste) trolleybussrute som brukte to og en halv time på å frakte oss de 85 kilometrene fra Simferopol til Jalta. Jalta var i Sovjet-tida mye brukt som feriested for velstående russere, noe den litt kunstige oppbygningen av by og strandpromenade fortsatt bar preg av.

Etter en dag i Jalta ble det minibuss til Sevastopol. Byen ligger ved en seks kilometer lang, trang fjordarm. Siden slike egner seg glimrende til hemmelighetsfulle havner som lett lar seg forsvare, var Sevastopol i Sovjetunionens dager hovedbasen for Sovjets svartehavsflåte, og en by lukka for utlendinger. Russland har avtale med Ukraina om å
LeninLeninLenin

Som de fleste andre ukrainske byer, kan også Jalta skilte med en massiv Leninstatue
fortsatt få ha svartehavsflåten sin i Sevastopol fram til og med 2019, noe som gjorde at bybildet fortsatt bar preg av russisktalende menn forkledt som Donald Duck.

Etter en dag i Sevastopol tok vi lokaltog tilbake til Simferopol, og derfra bar det rett på nattoget tilbake til Odessa. Med ankomst i Odessa 05.30 (!) neste dag, var det tre døsige nordmenn som slepte seg selv og en gul koffert inn på hotell Tsentralnija i sekstida. Etter litt avslapning ble det utforsket trappetrinn - 192 av dem.

Pål Bang-Hansen og andre filmoholikere kjenner til at Odessa kan skilte med filmhistoriens mest berømte trapp, kjent fra filmen panserkrysseren Potempkin. Trappa måtte prøvegåes for å se om den levde opp til forventningene. Den norske delegasjonen kunne slå fast at arkitektene bak byggverket kunne sin monumentalhygiene. Og til dere som har sett filmen: Vi så ingen barnevogner i området...

Fredag ble så Odessa en pedalenke, en gul koffert og fem tøykuer fattigere (Daisy hadde fått søsken i løpet av turen), og de to pedalofile ble atter overlatt til seg selv og sitt illeluktende sykkeltøy...

In the navyIn the navy
In the navy

Den russiske marine er fortsatt svært tilstedeværende i Jaltas skjærgård.
KvineKvine
Kvine

får sin svært etterlengtede påskemarsipan!
Svine tar hotellets detaljer i brukSvine tar hotellets detaljer i bruk
Svine tar hotellets detaljer i bruk

på hotell Tavrija i Simferopol
StripaStripa
Stripa

i Jalta.
ScrabbleScrabble
Scrabble

Kveldene i ferieuka var preget av intens scrabbling. Slik kan en scrabbledeltaker se ut når han ikke får godkjent ordet "CDhyllebærvin" og dermed går glipp av to triple ordpoeng...
HVALimportHVALimport
HVALimport

Monica og Daisy hadde med seg mengder av edel Hvalsjokolade, noe som skapte relativt høy sukkerrus utover kveldene...
UtsiktUtsikt
Utsikt

fra hotell Ukraina i Sevastopol.

2nd May 2007

Negldypping i Svartehavet
Husk at vi også bada (fingrene) i Svartehavet i Sevastapol ved de eldgamle ruinene! Og det til og med i solnedgangen! *brrrrrr* ;o) Steinen fra Svartehavet har forresten fått sin plass sammen med de andre steinene i samlingen min. Takk for en kjempefin uke gutter, deres språk- og kartleseregenskaper imponerer! :o) Klem

Tot: 0.054s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 26; dbt: 0.0352s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb