Hamam? Tamam!

Turkey's flag
Middle East » Turkey
March 23rd 2007
Published: March 23rd 2007

Kuppelhode for begynnereKuppelhode for begynnereKuppelhode for begynnere

Hamamen og dens mange kupler.
23. mars

Etter tre uker i Tyrkia var det på tide å myke opp møre sykkelmuskler med stil, slik det bare kan gjøres her. På deLillo'sk vis tok vi med med en pose med et håndkle i og banket på hos nærmeste tyrkiske bad. Dette er en tradisjonsrik måte å bli gjenfødt på som har eksistert i et par tusen år og tilsynelatende ventet på at sykkelen - og dermed også sykkelturisten - skulle bli oppfunnet slik at noen virkelig skal sette pris på den!

Bygningene kjennetegnes fra utsiden ved at takene over de fleste rommene har kupler. İ hamamet i Safranbolu kommer du først inn i rommet under den største kuppelen, der en av de ansatte viser deg til et lite avlukke der du skifter til et tørkle og låser inn sakene dine. Deretter blir du vist inn i hovedavdelingen. Dette er gjerne et kvadratisk rom med kuppeltak, med mindre, litt opphøyde avdelinger rundt. Varmen og luftfuktigheten er påtagelig, uten å være på virkelig saunanivå. Midt i rommet er en åttekantet, marmorkledd forhøyning, der det gjerne ligger et par karer henslengt. Vi fant ut at som nordboere var det passende at vi oppsøkte sauna-avlukket for en enda mer dampende opplevelse.

Etter kokingen har man to valg, enten å vaske seg selv i et av avlukkene, eller gå for full pakke. Og skal man først skjemme seg bort, er valget lett. Vår mann stakk hodet inn i avlukket, og ga oss tegn til å komme ut. Neste post er så å undertrykke sine homofobiske tendenser, la seg skrubbe med bastvott (utrolig hvor mye døde hudceller man vanligvis bærer på) og deretter oversplæsjes med vann. Så er det å legge seg på marmorplata og bli vasket og massert før en siste skylling.

Etter knaingen er det ut i resepsjonen hvor Elte-Petter pakker deg inn i håndklær og (selvfølgelig) byr deg et glass te mens du kommer til hektene og kan gå ut som et nytt og bedre menneske...

25th March 2007

Forlokkende
Så bra at degge er på to hjul igjen! Jeg er veldig misunnelig på Hamam-besøket. Slik badekultur skulle vi hatt i Norge også ;)
26th March 2007

Kuppel?
Glimrende rekreasjonssted for kuppelløse?
22nd May 2007

Dette høres godt og velfortjent ut! Har opplevd noe av det samme i det tyrkiske badet i Budapest, men tok ikke dengang sjansen på å involvere meg med Elte-Petter

Tot: 0.123s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 51; dbt: 0.0608s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb