Inledning

Africa » Egypt » Lower Egypt » Cairo
July 9th 2005
Published: July 9th 2005

TestfotoTestfotoTestfoto

Måste ladda upp ett foto också, för att se om det funkar. Det blev det fantastiska fotot från sist jag var i Prag, på resan dit. Vi var tre passagerare i hela planet. Otroligt. Såhär såg det ut.

Imorgon bär det iväg!

Jaha, då var det dags. för första gången ska jag utanför Europa. Väskan är banne mig den lättaste jag haft någonsin, men det beror ju dels på att jag inte behöver ha med varma tröjor, dels på att jag inte har resestrykjärn med och inga böcker (dem har Klas :-) ).
Vaccinerad mot gulsot, vi har vattenreningstabletter och alcogel mot bakterier på händerna med. Pengarna är inte växlade, men beställda och ligger på Arlanda för avhämtning imorgon.
Pappas gamla första förbands-förpackning (en ihopvikbar plastbehållare med olika fickor, typ) är uppdaterad och fräsch och solkrämerna är med, två tuber SPF 25, en halvfull tub SPF 15 och kanske det var ngt mer.
Imorgon går bussen från Rimbo 13.35, flyget 15.45. Vi flyger via Prag, och har flera timmars väntan, så vi åker in till sta'n istället för att hänga på flygplatsen. Jag köpte t.o.m. bussbiljetter sist jag var i Prag (slutet av maj) för de höjde priserna första juli :-)
Där ska vi faktiskt träffa en kompis från förr, en som helt oförhappandes skickade e-post för typ en vecka sedan, första livstecknet sedan ... tja ... 1993? Otroligt. Ska bli kul. En fotografkille, vars mor är talpedagog och jag minns en nattbussresa när vi konstaterade att även i Tjeckien använde man principen att träna ungar att säga t och d efter varandra för att långsamt få fram bokstaven -r-. Säg "tdaktor" med väluttalat t och d i början, och säg det massa gånger, snabbt, så får du se... förlåt, höra.

Nå, om allt går som det ska, så kommer detta uppföljas om någåra dagar, på plats i Kairo! Vi bor på Meramees hotel, ett vandrarhem som har så bra service att de kommer och hämtar oss på flygplatsen kl 02 på natten ...

9th July 2005

Resa!
*noterar "dem har Klas"* -- grammatiskt hade det blivit skojigt och knasigt med ett "de"! ;) (Kul med en språknörderikompis, hihihihi...) Häftigt, härligt, underbart, otroligt skönt låter det att resa iväg! :) Hoppas det blir skitkul. Vilket sammanträffande med den gamla kompisen, gud, vad kul! :) Tdaktor, va!! Hade jag aldrig hört talas om, det var ju coolt ju! Ha det underbart nu, kram, kram!
10th July 2005

Tdaktor funkar ju fan. Coolt. Nu är vi ju dagboksgrannar och allt, så jag får väl försöka hålla koll på att du skriver lite då och då. Tro mig, det är sjukt roligt att kunna läsa efteråt! :)
11th July 2005

För oss som kommer sen!
Alltid trevligt när släkten berättar lite om sina göranden och låtanden, särskilt när släkten är liten(men naggande god.) En resa utanför svedala kan nog vara både givande och lagom farofylld, så genom denna dagbok hoppas jag att vi hemma i hålet ska få en inblick i mellanösterns mystik och vägspärrar. Dessutom kanske kan en souvenir från det heliga landet till en rödhårig släkting vara på sin plats. Jag har alltid önskat mig den heliga Graalen alt. ett fint vykort med en kamel på till min födelsedag. Lycklig resa, Kusin! PS. Ordet sen i titeltexten är talspråk och skrivs korrekt sedan, men det vet väl ni, språknördar! ; )
12th July 2005

El Cairo
"El Cairo" - varför på spanska? :-)) Skojig undersättning av arabiskans "al-Qahirah". Reste själv till London på bombdagen, hoppas ni får en lugnare resa! O trevlig oxå!! /A

Tot: 0.31s; Tpl: 0.013s; cc: 22; qc: 131; dbt: 0.152s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb