laolaos

Asia » Laos » West » Vang Vieng
December 15th 2006
Published: December 15th 2006

sabaydee!!!
na china is nu laos aan de beurt op onze nietsontziende spirituele ontdekkingsreis.
We zijn hier nu ongeveer een dikke week denken we, en hebben ons al vollop verveeld!!
Niet dus.
Een groot verschil met china is hier de rust: er zijn immers minder dan een miljard laotianen, en dat verschil voelt ge. Het is hier veel rustiger, en de mensen zijn hier ook supervriendelijk (vooral als we betalen).
We zijn over land de grens overgestoken, en hebben dan eerst in muan sing een drie-daagse trektocht gedaan naar wat afgelegen dorpjes. In die dorpjes was er geen electriciteit, water, verharde wegen, enkel houten hutjes (waarin we ook sliepen) en alle dieren die ertussen doorlopen, en natuurlijk ook lieve mensen. Het eerste dorpje lag prachtig op een heuveltop, na een stevige zweetwandeling bereikten we het. De volgende dag was er toevallig een soort feest ofzo, en ter ere daarvan werd een waterbuffel gedood.
toen we 'smorgens opstonden waren we dus direct getuige van hoe een buffel werd neergeschoten op het dorpsplein, en vervolgens binnen het uur aan stukken gesneden en verdeeld over het dorpje. Het is eens wat anders dan de krant lezen voor het ontbijt.
We zijn dan voortgestapt doorheen de heuvels/bergen, en nog verschillende andere dorpjes bezocht. Het was een stevige ervaring om te zien met hoe weinig en in wat voor omstandigheden mensen kunnen leven.
Detail: naar het toilet gaan was ook zeer, euhm, apart. We dachten dat we al redelijk stevige toiletervaringen in china hadden opgedaan, maar dit was nog een stapje verder. Het toilet was eigenlijk het bosje achter het dorp. Vanaf ge u in dat bosje begaf, werd ge op de voet gezeten door een 5 a 10-tal grote zwarte zwijnen (en/of honden). Terwijl ge al hurkend uw sluitspier probeerde te ontspannen, moest ge die dan zo'n beetje van u afslaan, en als ge gedaan had, stortten ze zich op wat er overbleef van uw lunch van de avond ervoor. Het is eens wat anders. Maar geloof ons, ook dat went.
Enfin, we zijn dan doorgereisd naar luang prabang, en hebben daar oa een soort olifant tweedaagse gedaan, waarin ge eigenlijk alles samen met de olifanten doet zoals eten, baden etc... Dat was heel plezant, vooral omdat ge heel goed begeleid werd en veel uitleg kreeg over de olifanten, en er dus vanalles mee deed.
Voor de moment zitten we in Vang Vieng, een typisch
waterbuffelwaterbuffelwaterbuffel

of wat ervan overblijft
backpacker-oord, waar de lokale activiteit eruit bestaat u op een opgeblazen tractorband over de rivier te laten dobberen en af en toe uit het water gevist te worden om iets te komen drinken in een barretje. Zeeeer inspannend allemaal.
Et voila, binnenkort gaan we naar vientane, de hoofdstad, en daarna zien we wel!
groetjes!
peter & eva

gezellig met z'n alen rond het kampvuurgezellig met z'n alen rond het kampvuur
gezellig met z'n alen rond het kampvuur

als de buffel het toestond tenminste
luang prabangluang prabang
luang prabang

boeddhistische moniken op hun ochtendronde waarop ze eten krijgen van de bevolking
olifantenwasjeolifantenwasje
olifantenwasje

olifanten nemen een bad (en wij ook)
zo'n 2u geledenzo'n 2u geleden
zo'n 2u geleden

zonsondergang in vang vieng

15th December 2006

allé
Allez, wat moet ge daar op zeggen. Zo'n ervaring opdoen. Ik heb elke keer weer goesting om te zeggen : waauw, zalig, ongelooflijk. Maar ik kan jullie toch niet elke keer hetzelfde mailen. Echt wel tof dat we zo regelmatig reisverslag krijgen. Dat is echt wel anders reizen seg. Ietwat anders dan een Holliday Inn met bingo-avonden. Hier is Sinterklaas ondertussen geweest. Groot avontuur en plezier. Lena begint al flink te spelen en oefent met eerste woordjes. Ze is echt groot aan het worden. Verwonderde groetjes, Kiki
16th December 2006

Hèhè
Yo P&E, ben eindelijk ingeschreven op jullie blog en net al jullie berichtjes in één ruk achter mekaar gelezen: super, ik kijk er al naar uit om terug naar China te gaan, nog veel te zien blijkbaar (China is blijkbaar dan toch echt groot). Knappe foto's trouwens (Doe zo voort). Anyway, ik kijk er al uit naar de rest van jullie avonturen te lezen. Hier in België niks biezonders, behalve dan misschien de onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen en de vlucht van de koninklijke familie. Enjoy!

Tot: 0.04s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 25; dbt: 0.0205s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb