Avignon

France's flag
Europe » France » Provence-Alpes-Côte d'Azur » Avignon
August 31st 2021
Published: August 31st 2021

Palais des Papes 14e eeuwPalais des Papes 14e eeuwPalais des Papes 14e eeuw

grootste paleis ooit gebouwd in de Middeleeuwen
Dinsdag 31/8/2021 Avignon.

Het ging al wat beter met de kwetsuren van F en gisteren verhuisden we dan naar Avignon na onze rustpauze in Chateauneuf-du-Pape. Korte rit van 20km.

De lichtste schaafwonden aan de bewegende delen van F zijn al genezen. Aan één elleboog en één knie is nog wat werk. Vooral het nog gezwollen kniegewricht is nog hinderlijk bij stappen. Maar manklopen is voorbij. Fietsen kan al tegen 10km/u. We gaan het rustig houden.

Alhoewel, de inspanning van vandaag kan al tellen. Bezoek aan het Palais des Papes. Te voet. Van aan de camping, de Rhone overgestoken met de gratis navette naar de Remparts. Dan veel trappen op en af naar de binnenstad en dan in dat enorme gebouw. Zonder liften, gebouwd in de 14e eeuw. Ik was pomp-af, en blij terug te kunnen bekomen in de schaduw van onze MH plek. .

residentie van 7 pausenresidentie van 7 pausen
residentie van 7 pausen

van 1305 tot 1377 op aandringen van de Franse koning Philippe IV,, (die van onze Guldensporenslog in 1302)
Palais des Papes in AvignonPalais des Papes in Avignon
Palais des Papes in Avignon

eigenlijk verloren kosten, want in Rome bleven die andere Pausen ook actief.
Palais des Papes van AvignonPalais des Papes van Avignon
Palais des Papes van Avignon

ook overbodig voor de 'lage landen', want die bleven die van Rome volgen. Politiek tegen die Franse koning samen met de Engelsen.
Individuele Audio-guide met mondkapjeIndividuele Audio-guide met mondkapje
Individuele Audio-guide met mondkapje

en een tablet waarvan de bediening ons op het einde min of meer duidelijk werd.
binnenpleintjebinnenpleintje
binnenpleintje

in de zalen verboden foto's te maken.
ZijingangZijingang
Zijingang

naar de binnentuin.
einde van de rondgangeinde van de rondgang
einde van de rondgang

de souveniersshop.
Zicht op de overkantZicht op de overkant
Zicht op de overkant

Fort St André en Tour Fhilippe le Bel. (ja die 1302)
Navette over de RhoneNavette over de Rhone
Navette over de Rhone

met mondkapje en Sahara-petje. Het was warm.
Avignon Camping plekAvignon Camping plek
Avignon Camping plek

Oef toch wat schaduw

1st September 2021
Avignon Camping plek

al goed gelezen precies: boek is al bijna uit! Gelukkig ook genoeg schaduw daar
1st September 2021

MH trippers
Vooreerst veel beterschap en snel terug top voor Francisca. Rome of Avignon, ze hebbende wel altijd 'groot' gezien ! Hou het koel ginder en tot ziens of hoors terug in ons landje. Gr Edgard & Mady
6th September 2021

Late reactie .
Maar Mon toch. Je belandde enkele dagen geleden in onze reclamebox tussen de bitcoins .Misschien omdat je Chateauneuf-du-Pape vermeld had ? En al geproefd ? Goed nieuws dat Fran haar bewegende delen weer ok zijn. Dus bijna klaar om de fiets weer van stal te halen voor een langere rit. En genieten, zoals Mon zich laat overzetten en Fran een nieuw boek op de geteisterde knietjes koestert. Nog veel reisplezier.

Tot: 0.289s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 43; dbt: 0.0786s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb