Normandië - Arromanches - 04/07/2020

Published: July 4th 2020

Pegasus Bridge - troepenzweefvliegtuigPegasus Bridge - troepenzweefvliegtuigPegasus Bridge - troepenzweefvliegtuig

gereconstrueerd - vervoerde 30 luchtlandingstroepen in 1944
04/07/2020

Verplaatsing naar Arromanches, zowat het midden van de 5 geällieerde D-day landingsstranden in 1944. Tevens de plaats waar nog een reeks overblijvende caissons nog op een rij voor de kustlijn liggen die een korte tijd als ontschepingspier voor zwaar legermateriaal dienst deden.

Onderweg tussenstop aan de befaamde Pegagus-bridge die de nacht voor de eigenlijke landing door de bemanning van 3 Britse zweefvliegers veilig gesteld werd voor de voortgang van de invasietroepen.

Onderweg op de départemental, een flitsende ontmoeting met 4 overstekende everzwijnen. Een grote en 3 kleintjes, 50 m voor ons, uit het niets de weg over en terug het graanveld in. Wat zouden onze wolvenbeschermers hier niet van vinden.

Spijtig geen tijd om er een foto van te nemen.

Pegasus bridge - foto 1944Pegasus bridge - foto 1944
Pegasus bridge - foto 1944

Bemerk de gelande zwever dicht bij die brug. Die Duitsers moeten nogal verschoten zijn.
Britse HalftrackBritse Halftrack
Britse Halftrack

deden nog dienst in het Belgische leger. Ik moest er ook eens mee inzitten in 1963. Niet zo comfortabel.
Britse tank 1944Britse tank 1944
Britse tank 1944

Ik ben daar incognito !
Britse militaire jeep 1944Britse militaire jeep 1944
Britse militaire jeep 1944

plooifiets ging toen ook mee.
Arromanches-les-bainsArromanches-les-bains
Arromanches-les-bains

D-day strandje tussen 2 kliffen.
Sword beachSword beach
Sword beach

of is het Juno beach ? - In elk geval mooi, vredig strandje nu.
ArromanchesArromanches
Arromanches

Serieus kanon. Schoot 16 km ver volgens het plaatje.
Weerstandslidkaart gevonden in 1944Weerstandslidkaart gevonden in 1944
Weerstandslidkaart gevonden in 1944

van een mevrouw uit Denderleeuw ! Zou die geweten hebben dat ze die hier kon terugvinden.

5th July 2020
Weerstandslidkaart gevonden in 1944

Stranden
Edmond in de speeltuin..........kloppen de commentaren een beetje??
6th July 2020
Pegasus bridge - foto 1944

spectaculair en ongelooflijk verhaal van die landing bij Pegasus bridge!
6th July 2020

Vlaanderen groet Mon en Fran .
Hallo. Jullie zakken lekker door, nl. naar het zuiden. Ondertussen een blij weerzien met leuke plaatsen. Leraar geschiedenis Mon geeft ons gratis les over “den oorlog”. Blijvende herinneringen ! Die brug over de Seine lijkt wel een speciaal bouwwerk. En ook al gefietst ! Ook over die brug ? Hier waait de westenwind gierend om ons heen. Morgen naar den taxi. Dat wordt zeer hard duwen ! Succes met de volgende ritten .

Tot: 0.095s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 34; dbt: 0.0701s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb