Dag 13 & 14: Dhampus

Asia » Nepal » Annapurna
October 21st 2019
Published: October 21st 2019

Dag 13: Lichte trekking vanuit Dhampus:

vanochtend vertrokken we om 8u30 na het ontbijt weer de bergen in en na een goeie 3 uur rijden over wegen die eigenlijk enkel bedoeld zijn voor een 4x4, kwamen we aan bij ons hotel. We settelde ons in de ruime kamer, trokken onze wandelschoenen aan en vertrokken op een trektocht richting Australian Camp.

De Gids zag het eigenlijk helemaal niet meer zitten met ons aangezien we gisteren al kapot waren na de trappen van de grot (weliswaar opgehoopt tussen pelgrims en toeristen in die muffe, vochtige grot). Hij raadde ons dan ook enkele keren een andere wandelroute aan 😊

Maar dat was buiten ons gerekend. Wij zouden naar dat kamp gaan. Het was maar 1,5 uur de berg op wandelen, dus wij konden dat. Onderweg hadden we vele prachtige uitzichten over de vallei. Even terzijde: het is daar volop jungle en dus ook een dikke 25 graden en hoge vochtigheid.

Onze gids leidt ook trekkings van soms 16 dagen, dus hij is wel wat gewoon. Onderweg praatte ik met hem over van alles en nog wat. Zo vroeg ik op een bepaald moment of ze de global warming ook zo voelen, aangezien zij nog enorm afhankelijk zijn van het klimaat.

Hij zei dat Pokhara 15 jaar geleden gemiddeld 10 graden kouder was en dat er deze dagen dus dieren gespot worden die normaal enkel in het zuiden voorkomen (zoals Chitwan). Enkele dagen geleden was er namelijk een king cobra in het dorp gespot. Dat heeft natuurlijk ook zijn invloed op de boeren en de dieren. Luipaarden komen ook steeds dichter bij de dorpen omdat alle dieren die in de bergen leven ook afdalen.

Uiteindelijk kwamen we sneller dan verwacht aan en de gids gaf toe dat hij dit niet gedacht had. Hij was onder de indruk.

Het Australian Camp is een rustplek voor trekkers. Enkele simpele huisjes met enkel een bed en er zijn ook enkele kleine eetgelegenheden.

Van hieruit hadden we een prachtig zicht over de Annapurna Range. Helaas was het redelijk bewolkt. We amuseerden ons nog wat in het camp, dronken iets en gingen dan via een andere weg weer naar beneden. Best steil, maar zeker doenbaar.

Eenmaal terug aangekomen, kregen we onze lunch. Er was ook een grote groep Nederlanders in het hotel en in de kamer naast ons zaten Belgen uit Brasschaat. Die Nederlanders hadden uiteraard weer veel lawaai bij, maar de Belgen waar zeer fijn en aangenaam 😊

In de verdere namiddag speelden we spelletjes op ons balkon, met een geweldig zicht over de bergtoppen. Het wordt een gewoonte 😊

Toen ik even naar beneden ging, sprak iemand me aan en zei dat hij ons al overal gezien en gevolgd had en hij vertelde welke plekken allemaal. Logisch, want achteraf (toen ik echt achterdochtig werd) zei hij dat hij onze contactpersoon van FOX was. Grappig 😊 Een zeer joviale kerel. Ik vertelde hem hoe onze huwelijksreis tot hiertoe was en hij deed meteen enkele belletjes 😊 Hij had niet doorgekregen dat het onze huwelijksreis was.

Na het avondmaal, liet onze gids nog enkele foto's zien van trekkings in het Annapurnagebergte en van dorpen in het westen, waar wij niet passeerden. Wel indrukwekkend.

We gingen weer op tijd slapen, want morgen staan we om 5u40 op om de zonsopgang te zien. Hopelijk is het helder weer!

Dag 14: Van Dhampus terug naar Pokhara

5u40, de wekker. Voor 1 keer moest ik eens op Karen wachten (het is eens iets anders), want ik wilde echt de zonsopgang gaan zien. Ik zette op ons balkon een timelapse klaar en we gingen naar het punt met het beste uitzicht. We hadden geluk, het was zeer helder weer!

Verder zal ik over deze ochtend de foto's voor zich laten spreken 😊

Na een vreemd ontbijt (alles smaakt raar en niet in de positieve zin) vertrokken we terug richting Pokhara. Wel met onze stapschoenen aan, want onze gids was nog van plan om ons meer te late zien. We wandelden door een typisch bergdorpje. Allemaal zeer mooie huisjes gemaakt van de vele stenen die er te vinden zijn.

Daarna kwamen we op het laatste stuk wandeling. Blij dat we deze gedaan hebben, want het was er eentje door de rijstvelden. We hadden ze al veel gezien, maar nooit zo mooi en zo dichtbij. We namen vele foto's en toen we aan het einde waren, stond onze chauffeur klaar om ons op te pikken en verder te rijden.

Ze wilden ons nog 1 ding laten zien. Sarangkot. Een dorpje vanboven op een berg van waar immens veel paragliders vertrekken. Het was een kleine omweg, maar wel de moeite waard.

We kwamen goed op tijd aan in ons hotel en daar werden we door 2 dames naar onze kamer geleid. Toen we de deur opendeden, zagen we dat ons bed prachtig versierd was met massa's bloemblaadjes en ballonnen. echt prachtig. De FOX-medewerker had het doorgegeven. Ze feliciteerden ons en zeiden dat er zo meteen nog iets werd langs gebracht ook.

Nog geen kwartier later klopten ze op onze deur en kwamen ze binnen met een brownietaart, een mand fruit en enkele koekjes. GE-WEL-DIG!

We rustten eventjes uit en in de vroege middag wandelden we nog eventjes door de winkelstraat.

Karen ging daarna zwemmen en ik haalde de blogs in. 😊

Zo meteen gaan we eten en morgen rijden we om 8 uur al door naar Kathmandu. het wordt een lange rit van een hele dag om dan de dag erna de vlieger op te stappen richting Bhutan. Ons avontuur in Nepal zit er bijna op en dat betekent dat we dus bijna halverwege zijn op onze geweldige reis. 😊

Tot snel!

Groetjes!

Karen & Rick

Namaste.

22nd October 2019

hallo mannekes 't is alle dagen feest by julie bloemekes op 't bed taartjes speciciaal op de kamer voila het kan ni op da is genieten se en voor ons ook.Rickske en Karen komt myne 'commentaar' tot by julie?alvast de grtjs
22nd October 2019

Hey moemoe en greutva! Alles komt zeker aan ze! :) merci! Het is leuk om te lezen! Groetjes van ons!!!

Tot: 0.458s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 40; dbt: 0.2902s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb