Klättring och vandring i Yosemite

Published: October 30th 2017

På väg in i YosemitePå väg in i YosemitePå väg in i Yosemite

Vi stannade vid en utsiktsplats när vi körde in i Yosemite. Half Dome syns i bakgrunden.
Nu har vi spenderat fem härliga dagar i Yosemite national park.

Vi kom fram till Yosemite i tisdags, som tur var innan det blev mörkt, eftersom det annars hade varit svårt att hitta till vår tältstuga som låg allra längst bort på området. Med skogen som granne blev vi lite extra nojiga att få besök av björnar, så vi följde noggrant alla direktiv kring förvaring av mat och saker som doftar. Vi lade allt sådant i ett björn-säkert skåp utanför tältet.

Första natten frös vi mycket, inte så konstigt med tanke på att det var typ fem grader. Vi rustade oss bättre inför andra natten med två extra ullfiltar och tredje natten fick vi ett tjockt täcke av en vänlig engelsman som vi träffade när vi klättrade. Så efter det sov vi gott trots kylan.

Trots lite sämre sömn första natten var vi pigga och taggade för klättring. Vi hade bokat klättringen hemifrån och det var perfekt att Yosemite Mountaineering School låg på vårt område Half Dome Village. Där träffade vi vår guide Marc och de fyra övriga i gruppen, en engelsman och hans son och ett holländskt par i vår ålder, Sara och Tom. Vi hade en mycket bra dag med lagom nivå på klättringen. Bra uppvärmning för dag två! Det var också väldigt trevligt att träffa lite folk att socialisera sig med. Sara och Tom träffade vi sedan två kvällar till. Det var roligt att dricka lite öl och spela kort tillsammans med dem.

Då Marc skulle vara vår guide även dag två kunde vi bestämma upplägget redan innan. Vi berättade att vi gärna ville göra en multipitch, vilket betyder att man klättrar flera replängder uppåt. Eftersom han sett oss klättra och hört våra önskemål föreslog han att vi skulle klättra Royal Arches, en klippa med 15 pitcher på ca 400 meter! Han tyckte att vi skulle träffas redan 06.30 för att vara först på klippan och för att inte komma tillbaka för sent. Det skulle ta 8-10 timmar! Vi tolkade hans förslag som att vi fick ett bra betyg på våra klätter-skills, så taggade till tusen infann vi oss på bestämd mötesplats klockan 06.30 dagen efter.

Redan första klättringen var rätt ansträngande, en klätterled i form av en "skorsten" där man fick häva sig upp. Vi båda kom upp och om vi tyckte den första klättringen var jobbig, så var det inget mot vad som väntade oss. Det var mycket klättring i sprickor som krävde en teknik som vi som tur var fick öva på dagen innan. Det var väldigt rolig klättring och verkligen utmanande! Trots att vi var topprepssäkrade hela tiden var det ändå rätt läskigt på vissa ställen då det var svårt att kommunicera med guiden som var nånstans 40 meter upp. Just när det var som svårast kom det ett gäng friklättrare och sprang förbi oss utan minsta tecken på ansträngning. Så till alla er som tycker att vi är våghalsiga som ägnar oss åt klättring så kan ni veta att det finns rätt många som alltså klättrar helt utan säkringar! Idioter enligt oss!

Vi klättrade på och höll oss inom ramarna för hur lång tid det skulle ta. Det var verkligen en häftig upplevelse och vi var så stolta över oss själva och varandra som klarade det till toppen! Väl uppe trodde vi att vi äntligen skulle få vår efterlängtade lunchpaus, då vi bara haft korta pauser med vatten och lite snacks på vägen upp. Men när vi pustande klättrade sista biten upp hade Marc redan förberett för repelleringen ner. Så det var bara att ställa om och glatt börja repellera, vilket tog några timmar. Väl nere igen vid ca 15.30 tackade vi Marc för två fantastiska dagar med klättring och sen äntligen tog vi vår välförtjänta lunchpaus.

Det var lagom med två dagar klättring och efter den tuffa multipitchen bestämde vi oss för att ta det lite lugnare dagen efter. Vi gick en liten vandring upp mot Yosemite falls, ett av världens högsta vattenfall. Där var åtminstone lite vatten och man kan tänka sig hur mäktigt det är på våren när det är rikt på vatten.

Dagen efter var vi laddade för en tuff hike upp till Glacier point. Vandringsleden som vi gick heter Four mile trailhead. Fram och tillbaka är det 15 km med 1000 meter i stigning. Det var tufft att gå upp, men vi båda kände oss på topp så efter 2 h och 15 min var vi uppe. På toppen fick vi en mäktig utsikt över Yosemite valley och vi såg bland annat Yosemite falls, Half Dome och Royal Arches, klippan som vi klättrade uppför. Vi hittade en mysig plats där vi åt lunch. När vi slappat i några timmar vandrade vi hela vägen ner igen. Fötterna var väldigt möra efter den vandringen!

Sista kvällen i Yosemite avslutades med välförtjänt pizza och kortspel med Sara och Tom, mycket trevligt!

Sammanfattningsvis: Yosemite är riktigt nice!

El CapitanEl Capitan
El Capitan

På väg upp till Glacier point fick man denna utsikt över El Capitan. En mäktig klippa på ca 1000 meter som många klättrare tar sig an och spenderar då ca fyra dagar på klippan.
Glacier pointGlacier point
Glacier point

Med den här utsikten tog vi en lång paus.
Glacier pointGlacier point
Glacier point

Härifrån ser man Royal Arches, klippan som vi klättrade.
Närbild på El CapitanNärbild på El Capitan
Närbild på El Capitan

Innan vi körde vidare till San Francisco stannade vi vid El Capitan för att se klippan lite närmre. Det är roligt att titta efter klättrare och kollar man riktigt nära kan man se några på den här bilden!

30th October 2017
Närbild på El Capitan

Jag är glad att klättringen är över! Var rädda om er! Kram från Farmor

Tot: 0.075s; Tpl: 0.016s; cc: 7; qc: 47; dbt: 0.0425s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb