Dag 5 en 6: Bigi Pan


Advertisement
Suriname's flag
South America » Suriname
December 3rd 2015
Published: December 5th 2015
Edit Blog Post

Dag 5:

Vandaag en morgen staat er een trip naar Bigi Pan op de menu. Karen doet nog 2 dagen stage, dus ging ik alleen mee met een groep. Mijn dag begon met een ontbijt in het hotel met nog een slaperige kop van de drukke dag gisteren. Mijn rugzak had ik gisterenavond gemaakt, dus kon ik meteen vertrekken. Ik nam om half 9 een taxi naar het kantoor van Su4you, de touroperator waar ik mee ging, want we gingen om 9u vertrekken. We wachtten nog op 4 mensen, maar toen het kwart over 9 was, zag iemand in het kantoor dat hij de mensen ergens anders ging laten opstappen. Typisch Suriname … J We vertrokken dus een beetje later en pikten nog 9 andere mensen op. We waren dus een groep van 10 met gids en chauffeur. Het busje was niet heel erg comfortabel, want ik zat met mijn benen tegen de stoel voor me. Zo moest er 250 km afgelegd worden. En aangezien er geen autostrades zijn in Suriname, deden we hier dan ook 4u over. Af en toe eventjes stoppen om ons ‘sanitair te ontspannen’ en wat uitleg te krijgen over de omgeving. Ik was ook nog op mijn zonnebril gaan zitten die in mijn broekzak zat en mijn reserve lag nog op het hotel. Gelukkig kon ik onderweg in een soort van supermarktje een ‘echte’ Rayban kopen voor maar 15 SRD (zo een 3-4 euro). Nu kon ik met een gerust hart weer verder. We passeerden onder andere een bananenplantage die gerund wordt door een Belgisch bedrijf en stopten we in Groningen, een stad genoemd naar die in Nederland, waar veel monumenten stonden (een belangrijk iets blijkbaar in Suriname). Er was het monument voor de stopzetting van de slavernij, de onafhankelijkheid van Suriname (nog maar 40 jaar) en een monument ter herdenking van de invoer van Javanen. Door de stopzetting van de slavernij, moesten er natuurlijk nieuwe werkkrachten komen en die kwamen onder andere vanuit Indië.

We kregen een versnapering in de vorm van bananenchips en cassave-chips (chips van een zoete, lokale aardappel) en dat was best lekker.

We bezochten ook het vissersdorpje Roskam, waar we konden zien hoe vissen gerookt werden en gekuist. Ze ontlaadden net een boot vol zakken die allemaal gevuld waren met krabben. Verder zagen we enorm veel gigantische rijstvelden en leerden we dat Suriname na Indië de grootste uitvoer van rijst heeft.

Na deze lange rit, konden we eindelijk de benen strekken en de boot op (het was toen half 4 en hadden nog steeds niet geluncht). De rit naar Bigi Pan was prachtig, we kwamen met de boot door een rivier waar het vol zat met vogels. We zagen er ook enkele aapjes, maar die waren moeilijk te fotograferen.

De rivier mondde uit op een gigantisch meer en we zagen enkele hutten op palen in het midden van het meer staan. Daar zouden we overnachten. Het was prachtig! De naam Bigi Pan betekent ook letterlijk vertaald uit het Sranam (de lokale taal van Suriname) ‘groot meer’. We meerden aan bij een lodge en daar kregen we eindelijk (het was net geen 17u) middageten. Dat smaakte dan ook echt goed!

Na het eten gingen we terug de boot op om de terugkeer van de vogels te zien. Het was ongelooflijk mooi! Honderden vogels landden er en zochten een slaapplek De foto’s spreken voor zich, maar nog kunnen noch foto’s, noch filmpjes (want die heb ik ook, maar upload ik niet) deze gebeurtenis vastleggen. Onbeschrijflijk was het. Vuurrode en sneeuwwitte vogels kleurden de bomen. Toen de zon bijna volledig onder was, keerden we terug voor het avondmaal. Ook dit was weer heerlijk klaargemaakt.

Na het avondmaal en na even relaxt te hebben, weer de boot op om in het donker te gaan kaaiman spotten. We zagen onderweg ook een slang in de bomen hangen. Toen we uiteindelijk een kaaiman gevonden hadden, sprong de gids in het water en greep hem met beide handen vast om zijn bek af te binden. Kaaiman mee op de boot om er in de lodge foto’s mee te nemen en wat biologie te leren J

Nadat we hem terug vrijlieten, relaxten we nog wat in de hangmatten met het geluid van water op de achtergrond en gingen we slapen.



Dag 6:

We stonden om half 6 op om de zonsopgang te gaan zien en het vertrek van de vogels. Met een halve slaapkop de boot op en wachten op het vertrek van de vogels en de komst van de zon. Dit was wederom magnifiek! Ook dit was onmogelijk volledig vast te leggen op de gevoelige plaat. Maar ik heb toch mijn best gedaan. J

Plots kwam er een grote zwerm grotere vogels aan en die landden recht in ons gezichtsveld. Het waren flamingo’s verdorie! een dikke honderd als ik moet schatten. De combinatie van de opkomende zon en de flamingo’s was fantastisch! Genieten!



Terug in de lodge kregen we ontbijt omdaarna weer te vertrekken naar de kust. We passeerden met de boot langs een gebied waar het leek alsof er een bos was ondergelopen (het meer is op zijn diepste punt misschien maar 1 a 1,5 m) een paradijs voor vogels en iets minder voor bootsmannen (zij moesten alle obstakels ontwijken. Na een rit van ongeveer 3 kwartier kwamen we aan de kust waar je een modderbad kon nemen. Ik paste daarvoor, want ik heb een open wonde op mijn voet, maar het was grappig om de enkelingen die het deden te zien. Op de heenweg hadden de bootsmannen een net uitgehangen en toen we terugkeerden zat het vol vis. Die vis werd gebakken en konden we eten tijdens het middagmaal. Hierna was het tijd om terug richting Paramaribo te gaan. We hadden nog een lange weg voor de boeg (diezelfde 250 km) Ook hier stopten we nog aan een hindoetempel om deze eens te bezichtigen. Echt mooi! We zagen de kustlijn van Frans-Guyana en zagen illegalen met de boot aanmeren J Op de terugweg zagen we nog een verlaten fabriek en tegen 20u kwam ik weer aan in het hotel waar Karen op me wachtte. We aten in de Zus & Zo en gingen slapen. Het was een lange 2 dagen en morgen ben ik toe aan relaxen.


Additional photos below
Photos: 35, Displayed: 26


Advertisement



5th December 2015

amai Rick da zag er fantastisch uit en nu maar stoefen dat ge een echte kaaiman vast gepakt hebt de bewyzen zyn er . grtjs ook aan Karen
5th December 2015

ik heb ook met een beer gevochten, maar daar zijn geen foto's van :) Groetjes terug van Karen en mij!
5th December 2015

eureka!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 'k heb den tekst gevonden ge hebt met nen beer GEVOCHTEN! amaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai

Tot: 0.195s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 29; dbt: 0.1287s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb