11-01-2012


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru » Ucayali » Pucallpa
January 11th 2012
Published: January 11th 2012
Edit Blog Post

Hier starten mijn verhalen van mijn laatste en misschien wel spannendste avontuur sinds ik in Peru verblijf: bus op van Cusco naar Lima, vlucht van Lima naar Pucallpa, vrachtschip van Pucallpa naar Iquitos (3 à 4 dagen), speedboat op de Amazonerivier naar de grens met Colombia en Brazilië (12 uur), verblijf in Colombia vor een dag of twee, terugkeer naar Iquitos, plan van meerdagenexcursie in de jungle, verkennen Iquitos, en tot slot terugkeer naar Cusco.

Het moet hier allemaal een beetje sneller gaan het schrijven, vandaar dat mijn zinnen soms in telegramstijl geschreven staan.

De rit op de bus van Cusco tot Lima ging vrij vlot. Ik heb kunnen slapen. 21 uur duurde die rit, met een stop van 30 min tussenin.

Peru is kust (droge zanderige woestijn), gebergte (Andes) en selva (jungle). Ik zag ze alledrie.

Tussen Nazca en Lima, dichtbij de Pacifische Oceaan, zie je droog zanderig woestijngebied met hoge duinen. Lange uitgestrekte zandvlaktes, verder niets. Af en toe een schammel hutje, een garage,... regelmatig half afgebroken muren met daarop de namen van de presidentskandidaten van de afgelopen verkiezingen. Als je zo door die woestijnvlakte reist lijk je wel in Irak, Egypte, of Afghanistan te zitten. Er zijn regio´s met af en toe ook wat groen tussen het zand, af en toe een palmboom zelfs.

In Lima werd ik opgehaald door taxi en snel naar luchthaven gebracht, op 30 minuten tijd, prijs 30 Sol. Snel het hoofdplein eens gezien en de Plaza Dos de Mayo, mooi! Warm en zonnig in Lima.

Mijn vliegtuig van Star Peru deed onverwachts een omleiding via Tarapoto, dat verderop ligt dan Pucallpa. Eerst zijn we dus geland in Tarapoto en dan op onze route teruggekeerd naar Pucallpa (30 minuten). Het was al donker. Later toegekomen dan voorzien. De micro van de aankondigingen op het vliegtuig werkte niet goed dus bij eerste landing moest ik navragen waar we zaten om zeker te zijn dat ik niet op de verkeerde plaats uitstapte of bleef zitten terwijl ik eigenlijk moest uitstappen.

Een mototaxi bracht mij in Pucallpa naar hotel voor 5 sol ipv de normale 7 sol. Vriendelijke man die mij wat in het engels probeerde aan te spreken hoewel dat niet nodig was.

In Pucallpa eerste nacht in hotelkamer van 85 Sol, te veel van het goeie. Kamer met douche, wc, pompbak, airconditioning, tv, koelkastje, telefoon. Volgende ochtend verhuisd naar ander hotel, helft van de prijs maar dubbel zo gezellig: 35 sol voor kamer met badkamer, douche, ventilator, wc, bed, tafeltje, stoel. Ontbijt inbegrepen.

Nu zit ik dus in Pucallpa. Het weer hier is zoals verwacht: warm en zonnig. Er is nog geen regen gevallen.

Ben naar de verschillende havens gestapt waar boten aangemeerd liggen om wat info te verzamelen. Op mijn weg kwam ik voorbij een winkeltje en daar sprak een meisje mij aan, Karen. Ze dacht eerst dat ik iemand anders was, een vriend van haar, een Spanjaard. Maar neen dus. En hop, ik was weer vertrokken, blij dat ik terug wat nieuwe contacten kon leggen, want zo alleen rondlopen en overal begaapt worden is niet altijd even aangenaam.

Onder het mom van haar engels te willen oefenen ging ik samen met Karen en een vriendin van haar, Liz, op stap, op zoek naar boten naar Iquitos. Op stap zijn met mensen uit de streek is een voordeel. Je wordt niet overal aangeklampt, je hebt een gratis gids ter beschikking die mee navraag doet over vanalles, en taxis kosten maar de helft van de prijs die men je zou aanrekenen als je alleen op stap zou zijn.

We vroegen overal rond. Daarna gingen we naar Yarinacocha, een groot meer 10 km verderop. Ik werd aangeklampt door gidsen die een tour in hun bootje aanboden. Ik werd van alle kanten bekeken, ik voelde mij soms één of andere Hollywoodster.

Mijn informatie haal ik meestal uit een Lonely Planet reisgids. Die Lonely Planet gids die ik heb over Peru, die toont toch serieuze mankementen. Veel zaken die daar in staan kloppen niet meer, adressen zijn gewijzigd, bepaalde diensten functioneren niet meer, enz. Echt betrouwbaar is dat boek niet. Het is nochthans vrij recent. Een tegenvaller! Het is beter dan niets natuurlijk.

Gisteren (dinsdag 10/1) ging ik rondvragen naar vrachtschepen die zouden vertrekken naar Iquitos, liefst met kajuit. De Henry XII zou vandaag (woensdag) vertrekken rond 14h en die hadden kajuiten. Deze morgen rond 9h ging ik op zoek naar dat schip, maar het was blijkbaar al vertrokken rond 8h ´s morgens ipv de voorziene 14h.

Tenminste, als die man aan de haven mij de waarheid vertelde, want ik neem geen enkel antwoord zomaar meer direct au serieux. Voor hetzelfde geld stond die mij te beliegen en is het zijn bedoeling om mij te laten meevaren in zijn schip, de Linaris, die morgen (donderdag 12/01) rond 14h zou vertrekken. Voor hetzelfde geld bracht de chauffeur van de mototaxi mij naar een andere haven en strijkt die een commissie op als hij reizigers naar bepaalde schepen kan lokken. Nu goed, niet dat het er bedriegers uitzagen, en ik ben misschien paranoïde, maar ik zou niet omver vallen van verbazing als bleek dat ik gelijk zou hebben.

De Henry IV die ook aangescheept lag vertrekt op zaterdag en die hadden geen kajuiten beschikbaar. Dus die optie heb ik geschrapt. Straks ga ik op zoek naar die Linaris, die "over een uur zou moeten toekomen". Eens ik mijn kajuit heb kunnen vastkrijgen en mijn spullen aan boord zijn, ben ik gerust en kan ik rustig afwachten tot de boot vertrekt. Normaal gezien mogen passagiers op de boot blijven slapen tot als hij vertrekt, om hotelkosten uit te sparen. Een kajuit die zou op slot kunnen gedaan worden. Op slot, tot betekent: je krijgt een hangslot mee met sleutel.

We gaan het allemaal snel weten, ik moet gaan nu, op zoek naar die boot Linaris. Daarna ook wat eten gaan kopen en drinken, en een kom om mijn eten in op te scheppen. De tocht naar Iquitos zou slechts 3 dagen duren. Als ik vandaag kan vertrekken, dan zal het wel een tijdje duren eer een een nieuwe blog-update verschijnt.

Straks ga ik rond 14h waarschijnlijk terug met Karen en Liz op stap, naar het meer Yarinacocha, waar we dan een begeleid boottochtje zouden maken op het meer en daarna misschien een kano zouden huren.

Hasta pronto!!

Advertisement



11th January 2012

WAW ! Kentie !!! Je bent weer vertrokken !! Je hebt toch weer geluk he ,zomaar hulp aangeboden krijgen . Hou je goed he schat .... xxxx Tot kort .... Mam

Tot: 0.082s; Tpl: 0.018s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0483s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb