Nazca linjene

Peru's flag
South America » Peru » Ica » Nazca » Nazca Lines
October 7th 2008
Published: October 12th 2008

Vi har naa startet med speed-turisme, og ting var godt tilrettelagt da vi ankom Nazca. Vi ble plukket opp paa bussterminalen kl 0530 om morgenen, og tatt med direkte til flyplassen. Saa skulle vi ut aa fly over de beroemte Nazca-linjene.

Nazca-linjene er en samling paa over 300 geoglyfer som ligger i Nazcaoerkenen i Peru. Linjene, som strekker seg ut over et stort omraadet utenfor Nazca, danner mange slags moenstre, blant annet kolibri, oegle, edderkopp og ape. Selve motivene er gjerne flere hundre meter store. Disse linjene ble laget ved aa fjerne det oeverste tynne laget av smaasten slik at den lyse sanden under kom til syne. Man maa ha brukt matematiske hjelpemidler for aa faa det til saa noeyaktig. Linjene har siden holdt seg i saa mange aar fordi det aldri regner eller blaaser i nazcaoerkenen.

Linjene ble laget av den gaatefulle nazcakulturen mellom aar 200 og 600 etter kristus. Selve bildene kan bare ses fra luften, og derfor gikk det flere aar foer man oppdaget at linjene dannet bilder. Det gjettes paa at nazcaindianerene lagde bildene til gudene de tilba, men ingen vet helt sikkert. Som vanlig... En paastand som noen har kommet med, er at nazcaindianerne faktisk kunne ta seg frem gjennom luften. Paa 70-tallet proevde noen aa foreta et eksperiment hvor de laget en slags varmluftballong av bare straa og plantemateriale. Det har imidlertid aldri kunnet paavises at noe slikt var kjent paa nazcaindianernes tid. Linjene ble i moderne tid foerste gang beskrevet et sted i mellomkrigstiden, og like etterpaa begynte amerikaneren Paul Kosok aa skrive om oppdagelsen. Han samarbeidet med tyskeren Maria Reiche, som arbeidet med astronomi. Siden den gang har det vært vanlig aa tenke seg at tegningene hadde sammenheng med astronomiske observasjoner. Man har likevel ikke kunnet forklare noeyaktig hvilken betydning de hadde, og mange av de teoriene som Maria Reiche kom med synes utilfredsstillende. Etter aa ha flydd over linjene er vi tilboeyelige til aa stoette Eric von Daniken sine teorier. Dette er helt klart laget av utenomjordiske vesen, og vaert benyttet som hjelp ved innflyvning til jorden...

Da vi ankom flyplassen ble vi tatt med til det minste flyet vi noen gang har vaert oppe i, det var kun fem seters. Vi skulle fly sammen med en annen nordmann, som i det vi steg inn kom med litt mere info enn noedvendig. ¨Vi faar haape det ikke gaar med oss som de franske for et par maander siden. De omkom alle sammen i det flyet styrtet...¨. Det viste seg at vaar tur var kronet med mer hell, og vi hadde en flott overflyvning. Vi fikk kjoert oss til tider i det flyveren gjorde noen akrobatiske oevelser for aa gi oss best mulig utsyn til figurene.

Etterpaa tok vi bussen videre til Lima. I det vi forlot Nazca saa vi en rekke stier i sanden. Stier som er blitt til for at mennesker fra tidligere tider skulle komme seg frem og tilbake. Men i forhold til Nazca-linjene er disse Nazca-stiene totelt ukjente...

14th October 2008

Instrument Landing System
Med den kjennskap jeg har til luftfarten for 1500 år siden vil jeg si meg enig i von Danikens teori. At utenomjordinger (kan de kalles det?) hadde bruk for store barnetegninger av dyr og fugler for å lande høres fornuftig ut. De hadde jo stort sett bare flydd gjennom tomt rom fra sin planet til jorden, så landingen var sikkert problemet. Idag har jo pilotene bruk for store hvite bokstaver på rød bunn "Runway Ahead" for å skjønne at de nærmer seg rullebanen for å ta av. Gjett hva DE trenger for å lande..... Ellers vi vel bare takke høyere makter for at reisende overlevde turen med Cessna'en - som HSE mann var vel ikke risk awareness noe som var utpreget når flyturen ble booket. Avslutningsvis, takk for fine bilder og historier - ha en fortsatt god tur - fortsett å blogge. B :-)
15th October 2008

reply from langkroken consultants
hei hei. kule oppdateringer! endelig tid til å sette seg ned. mamma nettopp lært view full content. skal vise leiligheten imorgen. vurderer utleie opp mot salg. ordner seg snart skal man se! kult skjerf gyri!! likte jeg. hils skilpadden til darwin! det var ikke deg som fikk 100.000 i restskatt i år gyri.siris tur denne gangen ;-) klem mamma og ingrid
17th October 2008

Ettermontering av lamafoster
Takk for stoetten av UFO teorien, baade Eric og jeg er glad for den. Haaper ellers du har mottatt lamafostrene for ettermontering paa huset ditt. Jeg hadde ikke alle noedvendige opplysninger ala stoerrese, byggeaar osv, saa den gamle damen mente du maatte gaa for minst tre stykk for aa blidgjoere moder jord. De skal ha blitt sent i postoppkrav til deg.

Tot: 0.102s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 56; dbt: 0.0576s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb