Onze eerste hoogte stage

South America » Peru » Arequipa » Arequipa
August 7th 2010
Published: August 11th 2010

05-08-2010

's Ochtends lekker geslapen en Nasca ingegaan om wat boodschappen te doen voor de busreis. Aangezien we niks koel kunnen bewaren besluiten naast wat drinken in de supermarkt ook bij een kraampje op straat wat fruit te kopen. Het fruit kost werkelijk niks, we kopen 3 grote manderijnen, 1 appel, 3 bananen en 2 perziken voor een paar soles (nog geen 2 euro). We blijven wat in de tuin hangen van het hotel waar we met de kat spelen en waar Deb vele foto's van de verschillende bloemen maakt (foto's staan bij de vorige blog). In de middag vertrekken we naar het busstation aan de overkant van de weg waar we 30 minuten moeten wachten tot de bus komt. Bij de foto's zij je vervolgens het bagagedepot (een stalen kooi) en de security check voor de bus (de bewaker en zijn houten tafeltje).
Toen we de tickets boekte werd er ons verteld dat er nog maar 5 tickets vrij waren (we reizen met zijn 4en), we kregen allemaal losse stoelen door de gehele bus heen. Bij het instappen vragen we aan de hostess van de bus of het is toegestaan om van stoelen te wisselen zodat we naast elkaar kunnen zitten (mits de andere reizigers hiermee instemmen) maar dat kan niet want de gehele bus zit vol. Vervolgens stappen we in, Thieu komt naast een Engelse dame te zitten en we vragen of zij wil wisselen met Deb der plaats, de vrouw bekijkt de plaats maar ziet van de wisseling af omdat ze liever aan het gangpad zit. Het is jammer maar we moeten het ermee doen. Thieu kletst het eerste uur met de vrouw en zij verteld dat ze al twee maanden door Peru aan het reizen is, in totaal zal ze 5 maanden in Peru en Bolivia gaan door brengen. Ze is een jaar of 55 en reist alleen (waar wij veel bewondering voor hebben). In de bus zien we lege plaatsen genoeg en na een uur vraagt Thieu aan de hostess of er nog gestopt wordt om de extra reizigers in te laten stappen, immers de bus was vol. De hostess verteld dat er niet meer gestopt wordt en we mogen gerust een van de lege plekken innemen. Dit is weer op zijn Peruaans erg logisch. We gaan naast elkaar zitten en kijken de films die ze in de bus afspelen.
Bij Cruz del Sur staat zo'n beetje de gehele dag de tv aan en wordt er film na film afgedraaid. Voor Thieu is het dus geen moeite om wakker te blijven, zolang die maar bewegende beeldjes ziet is het goed. Deb in tegenstelling ligt meestal te slapen na drie minuten maar voor de verandering is ze de gehele negen uur lang (zonder stops) wakker en kijkt ook lekker mee naar de films.
Buiten zien we prachtig woestijnlandschap, de kust en oceaan maar ook veel armoedige gebouwtjes waar mensen wonen in temperaturen van 25 - 30 graden in de winter.

We komen rond 23:00 - 23:30 aan in Arequipa. We wisten dat we 's avonds aan zouden kommen en daarom hebben we een hotel voorruit gereserveerd. In de bevestigingsmail van het hotel stond dat ze geen pick-ups van het busstation verzorgde maar dat we voor 5 soles een taxi konden nemen. Neem wel een taxi op het busstation en niet daarbuiten. Bij Cruz del Sur krijg je netjes een bonnetje dat tevens aan je bagage word verbonden om na de reis je tas weer terug te krijgen. Het is belangrijk dat je deze bonnetjes bewaart. Onze bonnetjes (ook die van Frank en Mandy) zijn vast geniet aan onze tickets die Thieu ging bewaren. Op het busstation in Arequipa zijn natuurlijk de bonnetjes weer kwijt. Dit is een standaard ding voor ons, we zijn al de gehele vakantie van alles kwijt, we kijken er niet meer van op als we niet weten waar de paspoorten, het geld, de bankpasjes, de tickets, de plattegrond of de kamersleutel is. Dus na het voor de zoveelste keer doorzoeken van de tassen vinden we de tickets en gaan we onze bagage halen. Nadat eindelijk de irritante fransozen voor ons weg zijn krijgen wij onze tassen. We doen de rugzakken om en lopen door het busstation heen. Natuurlijk geen taxi te zien, we lopen weer naar binnen en daar wordt gezegd dat er vanzelf taxi's komen. Naast het busstation zien we genoeg taxi's en na 10 minuten besluiten we daar maar een taxi te nemen.

Er stopt gelijk een stationwagen en we gooien onze spullen erin, we geven de chauffeur het adres en we gaan weg. We grappen nog dat er duidelijk in de mail stond een taxi te nemen van het busstation maar alles gaat goed. Tot de taxichauffeur van een grote weg af gaat en een achteraf weg/steeg in rijdt, dan wordt het toch nog even spannend maar na een meter of 500 blijkt de slingerige weg een kortere route te zijn en nog geen minuut later staan we bij het hostel. We stappen uit en bellen aan. Volgens de website is deze buurt hartstikke veilig, maar een nieuwe stad in het donker en nadat je zes zwerfhonden achter elkaar aan ziet rennen wordt het toch tijd dat die deur open gaat. We checken in, hebben een mooie kamer voor 24 euro per nacht en gaan lekker slapen.

06-08-2010
De volgende ochtend besluiten we onze kleren maar eens te gaan laten wassen. Lekker decadent hebben ze hier een Laundry service en wij leveren ons vuile wasgoed in, je betaald per kilo en wij leveren na 6 dagen acht kilo wasgoed in. Het is de volgende dag klaar om 9 uur.
We gaan wat ontbijten en gaan de stad bekijken. Mandy en Frank hebben maar drie weken vakantie en boeken een trip van 2 dagen naar de Colca Canyon. In de stad bezoeken we de Plaza des Armes en zijn we verbaasd over de hoeveelheid taxi's die je hier ziet. In Lima waren er al veel maar hier krioelt het van de Daihatsu Cuore taxi's. Ook al staan ze hier bijna de halve tijd vast in het verkeer het is traditie om te blijven toeteren. Er is ook een regel dat als je de tweede, derde of vierde auto bent bij het stoplicht, je gelijk toetert dat de eerste nog stil staat op het moment dat hij op groen springt. Tevens moet je een muziekje hebben als je achteruit rijdt (zoals de Lambada of ander bekend deuntje) en een politiesirene kan je ook gewoon in de file aanzetten.
We bezoeken het klooster Santa Catalina, ongeveer het meest luxe klooster ooit. We laten ons rondleiden en zijn verbaasd over de grootte en de luxe waarin de nonnen leefde. Voordat de kerk in greep hadden nonnen hier ieder 2, 3 of 4 bedienden en een eigen woning. Om een non te worden (traditie is dat ieder tweede kind non of priester werd) betaalde de ouders een 100 gouden munten per jaar voor 4 jaar, omgerekend naar huidige maatstaven een $ 5.000,- per jaar. Na vier jaar mocht de novice kiezen of ze een non werd of niet (wel kiezen maar nee was geen optie) DAn kochten de ouders een huis in het klooster voor hun kind a 1.000 gouden munten, hoe rijker de ouders hoe groter het huis en hoe meer bedienden. De nonnen kwamen niet buiten het klooster. De rondleiding was erg leuk en mooi en we gaan wat eten. We hebben een restaurant gezien met Pre Incan cuisine, dit lijkt Thieu wel wat en we lopen binnen. De eigenaar vraagt waar we vandaan komen en wenst ons een welkom thuis. Hij zegt dit omdat het Queca, de taal van de indianen gelijk is opgebouwd als Nederlands. Verrassend komen veel worden overeen en klinken het zelfde. Hij legt uit dat in het restaurant gekookt wordt zoals 100 jaar geleden. De stoofpotten en soepen worden in aardwerken potten gemaakt en het vlees wordt gebraden op gloeiend hete lavastenen. Hij nodigt ons uit in de keuken en we bestellen ons eerste Alpaca vlees. Deb neemt ribs en Thieu de Tenderloin. Thieu vindt zijn vlees lekker maar de groenten er bij (aardappels, zoete aardappel en een lauwe maais kolf zijn niet aan hem besteed. Deb der ribs is droog en dan bedoelen we echt droog. Het was leuk om een keer een 1000 jaar oude keuken gegeten te hebben maar eens was genoeg.

We gaan terug naar het hotel en hangen wat in de tuin tot de avond. 's Avonds besluiten we pasta of pizza te gaan eten. We lopen de stad in en gaan naar een pizzeria. Omdat we niet alle ingredienten van de pizza in het Spaans kennen blijft het een beetje spannend bij het bestellen. Deb gaat voor de vegetarische pizza maar het onbekende ingredient is nog steeds niet te identificeren. Thieu krijgt een pizza met uien bovenop, 1 ingredient geidentificeerd, nummer 2 laat zich niet lang wachten wat de pizza is pittig en met pittig bedoel ik ook heel pittig. Blijkt dat rocoto een chilipeper is en daarvan zijn er veel gebruikt in de tomatensaus, het bier is al snel op (een corona van €2,10????) en zijn mond moeten we blussen met twee Inca Kola (het chemische drankje wat stijf staat van de suiker). De gastheer keek chagerijnig toen we binnenkwamen maar lacht nu hij Thieu zijn mond ziet verbranden aan de peppers, hahahaha. We bestellen nog een heerlijke Mojito en lopen terug naar het hotel waar we voorlopig afscheid nemen van Mandy en Frank. We spreken af in Cusco voordat hun weer naar huis reizen.

07-08-2010
We hebben heerlijk geslapen en gaan 's ochtends bij het hotel de trip bnaar de Colca Canyon boeken. We besluiten een driedaagse trip te nemen en waarbij we iedere dag een paar uur hiken door de canyon. De vrouw van het hotel beschrijft sommige delen als steil tot heel steil. Gelukkig kan je het laatste deel lopen ook afleggen op de rug van een ezel. Dat ziet Deb nu al zitten. We slapen 1 nacht in een klein dorpje bij mensen thuis en 1 nacht in een bungalow bij een oase waar geen electriciteit is, dat betekent complete duisternis vanaf 17:30. Gelukkig was Deb nog zo slim om voor vertrek nog snel een zaklamp te kopen.

Na het boeken besluiten we naar het museum van de ijsmummie Juanita te gaan. Hier zijn de overblijfselen te zien van een 13 jarig Inca meisje wat 500 - 550 jaar geleden is geofferd aan de goden. Ook hebben ze veel Inca artefacten gevonden bij de graven van de mummies. De rondleiding is zeer mooi en we zijn beide stomverbaasd over het detailwerk in gouden en zilveren beeldjes uit de Inca periode.

Hierna willen we een ander klooster bezoeken maar dat is natuurlijk dicht wanneer we aankomen. Wel heeft Deb der eerste Poncho gekocht van baby Alpaca wol. Zelfs Thieu moet toegeven dat de wol heel erg zacht is en de prijs van 33 euro lijkt hier misschien veel maar in euro zou het zeker het 6 dubbelen kosten. We brengen Deb der camera naar een fotozaak om te laten schoonmaken, kennelijk zit er nogal wat zand in van ons tripje in de woestijn. Hierna besluiten we maar boodschappen te doen voor de trip in de Canyon en om vanavond zelf te koken. Op een gegeven moment wil je ook wel weer zelf je eten klaar maken. We vinden een supermarkt waar zogoed als alle groenten die wij kennen ook te koop zijn en tevens ook wat groenten en fruit wat wij niet kennen. De prijzen zijn geweldig, we kopen meer dan een kilo tomaten voor € 0,45 bananen voor nog geen euro enz. Vanavond gaan we zelf pasta maken en nog even langs het busstation om alvast een busticket naar Cusco te boeken voor vrijdag de 13e (!!). Na onze trip in de Colca Canyon willen we nog een 2-3 dagen in Arequipa blijven of om te gaan raften, paardrijden of toch nog een vulkaan te beklimmen, 'el Misti' van 5822m, maar dat is even afwachten over hoe het in de Colca Canyon gaat. We vertrekken vannacht om 03:30 en ontbijten 's ochtends in Chivay op 3600m een nieuw hoogte record. In ons volgende verhaal zullen we de trip in de canyon beschrijven.

Besos,

Deb en Thieu

12th August 2010

condors
Heee, ben nieuwsgierig naar die foto's van een condor. Of bedoelde je die plaat van vroeger: EL CONDOR PASA!
13th August 2010

Mooi verhaal!! Die prijzen zijn goed te doen dat hou je wel uit een aantal maanden zo;) Veel plezier nog met alles bezichtigen en succes met stage en vrijwilligerswerk. Ik ga maandag om half 4, morgen maar is beginnen met inpakken. Hoop dat k niet zo veel vergeet;) Lees jullie volgende verhaal wel weer. gr, Willem
30th August 2010

proficiat
Ha die Mathieu!! Hartelijke gefeliciteerd met je verjaardag van ons allemaal!!! lang niks meer gehoord maar gisteren door Petra een beetje bijgepraat. Ik hoop dat jullie het inmiddels lekker hebben in je huis en dat de eerste werkdag leuk geweest is. Hoe is het met je Spaans? Kunnen we je nog verstaan?? Heel veel leuke ervaringen gewenst van ons allemaal!!!! groet en kus, Hanneke

Tot: 0.074s; Tpl: 0.011s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0513s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb