Expeditie Peru 2008: Week 1 !

Published: July 6th 2008

Zaterdag 5 Juli
Het is zo ver, wij -Dirk, Erik B, Kobe, Bart, Erik en ik- zijn vertrokken om 5u vanochtend, de 5de juli en om 1u s nachts, de 6de juli lokale tijd, zijn we aangekomen in ons hotel Porta, te Lima. Het was een lange uitputtende reis, maar allen hebben het doorstaan. Ons hotel voor 1 nachtje ligt idyllisch langs de kust van de Pacific ocean. Ideaal om eens goed uit te waaien. Na een zeer kort nachtrust is het dagje rondhangen in Lima.
We zijn al goed van start gegaan met een koffietje op het terras met uitzicht op de oceaan. Een leuke wandeling langs het strand met duikende aalscholvers en een leuk visrestaurantje.
We hebben uiteindelijk een nachtbus kunnen regelen, na wel wat stress en spaans met haar oep.
s Avonds om 22u vertrokken en om 6u30 aankomst in Huaraz in zeer luxueuse zetels. Deed ons allen deugd om te kunnen slapen.

Maandag 7 Juli
Na onze aankomst met de nachtbus, werden we afgehaald door de hoteleigenaar zelf. Het contrast met Lima was enorm; zwerfhonden, kampvuren op de straten, straatventers, armoe troef. We hadden veel geluk met ons transport, vandaag en morgen zijn de mijnwerkers aan het staken, met alle politie-troepen vandien. Transport nihil, wegversperringen, kabaal, ...
Deze dag hebben we besteed aan acclimatiseren, ademen, eten en drinken. Van het ene cafe naar het andere restaurantje, en tussen door de stad verkennen.

Dinsdag 8 juli
Iedereen was al beter geacclimatiseerd en de lange nachtrust heeft ons allen goed gedaan. Omwille van de huidige stakingen, besloten we naar de ruines van Ichik Willkawain en Willkawain te stappen, 7km enkel. Normaal zouden we ons laten afzetten op 3400m met de taxi. Het werd een avontuurlijke wandeling via kleine dorpjes met veel contact van de plaatselijke bevolking. Zelfs een gids, Fabian, onderweg tegen gekomen, die ons begeleidde en heel wat meer kon vertellen over de ruines.
s Avonds goed gaan eten in Pachamama en voorbereidingen voor de volgende dag getroffen.

Woensdag 9 juli
Nationale stakingsdag over heel Peru. De politieke situatie is stabiel, maar voor de trekkende reizigers is het zeer moeilijk.
De wegblokkades zouden vandaag geen problemen meer geven in Huaraz, werd ons verteld.
Ahwel, we hebben het mogen meemaken. We hadden 2 taxi s besteld, voor ons 6 en Fabian, de wegwijzer. De eerste taxi met Erik, Fabian, zijn vriendin en ik stuitte op wegblokkades, we geraakten Huaraz niet uit via de nl weg. De taxichauffeur wist een alternatief, waardoor we de tweede taxi met Erik B, Kobe, Bart en Dirk kwijt raakten. Omkeren en zoeken, van kwaad naar erger! De eerste taxi nam een ZEER alternatieve weg, die te voet al moeilijk begaanbaar was, en tegen snelheden van 60-70km/u op onverharde wegen. Af en toe met 2 wielen los van de grond, of schuivend met 4 wielen door de bochten. De remklauw loste van de remschijf. Knutselen dat deze taxichauffeurs kunnen, niet voor te stellen. Tijdens deze knutselpartij, kwamen we de tweede taxi tegen, die hadden ondertussen ook al een lekke band gehad, 5min werk, duidelijk standaardwerk voor deze mannen. Deze 15min durende rit, werden er 60min.
Na aankomst in Pitec namen we afscheid van de beide taxi-helden, en zette onze tocht te voet verder. 1u35min durende klim voor 800 hoogtemeters, met toch wel een ademteugje meer. De laatste 100m was een leuke rotsklimpartij om de benen in te smeren.
Een half uurtje picnic aan Llaguna Churup 4450m en daarna een afdaling van 1500m, terug naar Huaraz van ongeveer 3,5u, ongeveer 21km. Fabian, onze wegwijzer, leidde ons langs kleine leuke steegjes en akkers.
Na een korte adempauze zijn we gaan shoppen voor onze 3-daagse trekking, vanaf morgen. En een bescheide maaltijd gaan verorberen. Onze avondmatinee was rugzak pakken.
Kortom een lange vermoeiende, maar ook wel spannende dag!

Donderdag 10 juli
De start van onze 3-daagse trekking van Olleros-Chavin.
Na een Amerikaans ontbijt stond onze taxi klaar voor vertrek. We waren nog niet goed en wel op weg of we moesten terug uitstappen. Iets verder op de weg stond een politie-controlepost en onze taxi bleek niet in orde. Even overgestapt op een collectivo, dit zijn de plaatselijke busje, met extra smalle bankjes voor veel te veel mensen. Na de controlepost werden we terug afgezet en mochten we verder in onze eigen taxi. De verder 2u durende rit verliep zonder problemen.
In Olleros werden we gedropt. De 6u durende wandeling bracht ons door verschillende dorpjes, eindeloze berghellingen en prachtige hoogvlakten met paarden, schapen en drijfhonden. Het omvatte zo n 1000m stijgen tot Sacracancha, ons eerste kampplaats, gelegen op een berghelling midden van de vallei, omringd door enkele omwalde hutjes.
Bij aankomst eerst onze tenten opgezet en water gefilterd. Daarna genoten we van onze eerste vriesdroogmaaltijd van deze vakantie.
Een guur windje dreef ons al snel in onze slaapzakken. Wat op zich geen probleem was, want iedereen had last van de hoogte, 4080m.

Vrijdag 11 juli
Deze morgen hoorde hoofdpijn er zeker bij. Wat een dafalgannneke al niet kan doen. Ontbeten en opgerommeld. Om 9u op pad naar de col, ongeveer 4700m hoog. De eerste uren bestonden uit stijgen, lettend op onze ademhaling. Toen de col eindelijk in zicht kwam, waren we overgelukkig en pompaf. De col betekende echter pas de helft. De afdaling verliep wel vlot, maar toch zeer lang, 6u onderweg geweest met weinig pauzes tot in Shongopampa, ongeveer 4000m.
Iedereen had het wel lastig gekregen. Eik B zat met grote blaren aan de voeten. Kobe, Erik en ik hadden serieus last van de hoogte. Dirk en Bart hielden het goed, hoewel toch stillekes.
Aangekomen aan de kampeerplaats was iedereen echt doodop. Erik ging bijna tegen de vlakte, als gevolg van de uitputting en de hoogte. Tent opzetten, water filteren, eten maken, het waren echte opdrachten. Er werd niet zoveel gegeten, als normaal.
Deze avond was het iets warmer, maar iedereen lag toch vroeg in de slaapzak.

Zaterdag 12 juli
Opgestaan met een vrieslaagje op de tent en op het gras.
Erik was er niet veel beter aan toe, misselijk, diarree, hoofdpijn en zelfs beetje koorts door de hoogte. Bij de afdaling beterde het door de nodige medicatie en vooral het volhoudende karakter.
Met 5 personen hebben we 1 vriesdroog-ontbijtje gegeten, verontrustend weinig als je die mannen al hebt zien eten. Rustig opgekraamd en nog wat extra water gefilterd.
Om 9u30 op pad, in de hoop dat we in 3u tijd in Chavin stonden. Het werden 3u30, wat nog steeds een goede tijd bleek. Het pad kronkelde langs de bergflank op en neer, langs idyllische dorpjes.
Wel onderweg een incident gehad met een bedelende senora, die geen neen begreep. Spijtig, maar onze weg vervolgde een stukje vlotter.
De aankomst in Chavin was zalig; een groot tempelcomplex van ver te zien, de hoteleigenaar en de taxichauffeur, die ons opwachtte, en een lekker restaurantje in de buurt, wat wil ne mens nog meer.
We brachten een kort bezoekje aan de site en vervolgde met een verrassende terugrit. Weer een lekke band, terwijl het reservewiel er al op lag. Een garage gevonden en instant werd de band gerepareerd, maar niet zoals thuis, dat kan ik je wel vertellen.
Om 19u in het hotel, waar een warm pissewietewater-doucheke wonderen deed. Daarna een sappig stukje vlees, dat smolt op je tong, in Al Horno, een must om te gaan eten.

Zondag 13 juli
Rustdag en eveneens voorbereidingsdag voor ons vertrek morgen.
Het gedeelte rustdag bestond uit ontbijten, overeenkomen wat in te kopen, koffie drinken, gebak gaan eten, uitgebreid warm middagmaal, koffie drinken, en s avonds opnieuw voluit eten. Het deel voorbereiding betrof winkelen voor eten, benzine, en transport regelen. Het zwaarste deel was de rugzak inpakken, en ook nog draagbaar te houden voor de volgende 6 dagen. We besloten wel 2 ezeltjes te huren om ons gerief tot het basiskamp te brengen zonder rugpijn, dat is voor later.
Vroeg in ons nestje, zou nog zwaar genoeg worden!

7th July 2008

hoi allemaal, Ben blij te lezen dat jullie goed aangekomen zijn. Doe mijn ventje maar de groetjes van mij, want zoals te verwachten had ie weer GSM probleemkes :) Hopelijk hebben jullie de nachtbus goed overleefd en zijn jullie in vorm voor de beklimmingen. Veel plezier allemaal en voorzichtig he
9th July 2008

jambo,allee ge zijt dan toch allemaal heel huids daar geraakt! Ge hebt dan toch de goeie bus te pakken gekregen!! zo ruines zulle wel prachtig zijn en dan nog met ne lokale gids, wa wil ne mens nog meer! En laat nu maar de pervuaanse bergen is zien wa vur karakters in die limbawers zitten. spijtig da ik jullie nemie hem gezien, tja het werk hé! vur de rest ist hie wel ok. ik probeer op deis moment wa blauwtjes in de Lizard, om da de kik niemand meekreeg naart aardsparadijs!!! stoem hé super veel plezier enne zet ter is ne foto op dan kan ich is zien of jullie nog heel huids zen!!:) super vele grtkes uit het verre limburg
14th July 2008

Skitterend, ge zijt alle niet te doen . Manifico. Zit hie te watertanden!! doe zo voort ge zijt goe bezig!!!

Tot: 1.211s; Tpl: 0.017s; cc: 9; qc: 52; dbt: 0.0158s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb