Ciudad del Este

South America » Paraguay » Ciudad del Este
January 11th 2007
Published: January 16th 2007

Foz de Iguazu sijaitsee Brasilian, Paraguayn ja Argentiinan rajalla. Tänne saavuttiin aamusella, joten hotellin löytymisen jälkeen hypättiin bussiin ja matkustettiin Ciudad del Esteen Paraguayn puolelle. Kaupunki on tunnettu Etelä-Amerikan suurimpana shoppailupaikkana ja brasilialaiset ja argentiinalaiset tuppaavat itsekin käydä siellä ostoksilla. Paikka taitaa myös olla tunnettu rahanpesusta ja salakuljetuksista. Brasilian ja Paraguayn rajalla ei tarvinnut (tai me ei ainakaan) pysähtyä näyttämään passia vaan sen kuin vain meni bussilla vain yli.

Shoppailukojut ja ns. tavaratalot löytyivät heti kätevästi tullin jälkeen, joten ei tarvinnut pitkälle kävellä. Elektroniikkaa oli rutkasti. Vahvasti edustettuina olivat erityisesti kamerat, puhelimet ja kaiken näköiset dvd-laitteet. Sieltä löytyi myös soittimia, vahvareita, tölsyjä, kalastusvälineitä, autojen Tuning-välineitä, sähkö-leluja jne.. Niin ja autostereoita ja kajareita löytyi myös todella paljon. Jopa sen verran, että sillä määrällä saisi jokaiseen Suomen Tercel:iin ja DX:ään hyvät jytinät. Tavaratalot olivat aika keskittyneitä yhteen tuotteeseen. Eli kun meni johonkin Forumin kokoiseen liikkeeseen, niin se oli täynnä samankaltaista elektroniikkaa. Yhdessä Asematunnelia muistuttavassa mestassa myytiin pelkkiä kamerankuoria. Siis jotain 30 liikettä vierivieressä myy kännykänkuoria! Segmentti on siis löytynyt..

Tomi yritti etsiä sukelluskoteloa kameraan, mutta huonolla menestyksellä. Meitä pompotettiin paikasta toiseen, mutta ei oikein löytynyt. Katellaan jos vaikka Buenos Airesista löytyisi. Yhdestä olisi löytynyt, mutta taas oli vähän hämyisen tuntuinen kaveri, joten jätettiin ostamatta. Kun nopeasti elektroniikan hintoja kateltiin, niin se oli kalliimpaa kuin Suomessa. Katja taas yritti shoppailla vaatteita itselleen, mutta tuskastui myyjiin, jotka hengittivät niskan takana jatkuvasti. Eli myyjä oli kuin takiainen kiinni ja ei koskaan poistunut paria metriä kauemmaksi. Keskuksesta ei myöskään tuntunut löytyvän paljon vaateliikkeitä, vaan suurin osa oli kojuja, joissa vaatteet heiluivat kuin kirpparilla.

Kadut olivat täynnä kojuja, jotka myivät sukkia, fudispaitoja, lippiksiä ja kaikennäköistä krääsää. Paikasta löytyi myös aika paljon ärsykkeitä. Kadut olivat täynnä yksityisyrittäjiä kauppatavaranaan sukat. Kun tuli liikkeestä ulos niin kadulla oli kolme jamppaa valmiina tyrkyttämässä samoja sukkia. Ja kun ne ei tajua, että jos sanoo yhdelle ei, vaan jokainen kysyy erikseen. Erityisesti Tomi sai aina kimppuunsa kaikki elektroniikkamyyjät ja Katjaa kiusasivat sukkamyyjät (ihan kuin siinä helteessä kukaan sukkia edes käyttäis). Vaikka vartijoita näkyi katukuvassa tasaiseen tahtiin melkoisissa asevarustuksissa, oli olo hälinässä hieman turvatonta. Perusvartijalla oli aseenaan haulikko, mutta pankinvartijalla olikin sitten sellainen pyssy, jolla tappaisi norsun. Ciudad del Estellä ei ollut mitään tarjottavaa meille, joten lähdettiin takaisin Brasseihin.

Tot: 0.151s; Tpl: 0.014s; cc: 16; qc: 81; dbt: 0.1078s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb