Galapagos

South America » Ecuador » Galápagos » Santa Cruz Island
October 21st 2016
Published: November 1st 2016

Buenos dias DK!

Ja, så kom vi sørme også forbi Galapagos, som absolut ikke har skuffet! Man har jo altid hørt om Galapagos som noget med Darwin og nogle store skildpadder, men hvad de nærmere går ud på har jeg ikke vist så meget om.

Nå, men Galapagos er en gruppe vulkanske øer ca 1100km vest fra Syd Amerika. Øerne er meget forskellige i udtryk, farve, højde, vegetation og hvem der bor på øerne. Hvis man vil have det fulde indtryk af øerne foregår det fra søs, via et cruise rundt mellem øerne. Ellers når man ikke at få forskellighederne med.

Desværre er alt der vedrører Galapagos væsentlig dyrere i forhold til alle andre ting i Ecuador, man kan godt fornemme at de øer er noget helt specielt for dem (med rette), og der bliver gjort rigtig meget for at bevare dem som de er, og ikke bliver turistet-ihjel. I lufthavnen da vi skulle derud, var der ekstra Galapagos-security check for at man ikke slæbte noget der minder om dyr, mad, plantefrø osv. med, man må ikke have noget med der kan ændre på øerne! Derudover skriver man under på nogle papirer, og betaler også næsten 1000kr i støtte til bevarelse af øerne.

Men vi fandt ud af, at det bedst kan betale sig at tage ud til øerne, og forsøge at finde et "last minute" tilbud på et cruise, fremfor at booke noget fra land gennem et bureau.

Vi landede på Santa Cruz som er hovedøen, og kun én ud af to der er beboet. Her gik vi mellem tur selskaberne for at danne os et overblik over hvad de kunne tilbyde og hvilke ruter de to. Man skal have mange dage hvis man vil se alle øerne, måske 10-12 dage, og det havde vi ikke, så vi ville selvfølglig være sikre på at vi fik det optimale ud af vores dage.

Det lykkedes os at finde et tilbud, på knap halv pris, på en af de bedste både der sejler rundt derude, Nemi III. Mange af de andre både er store, af ældre dato og svingende kvalitet. Så det var fedt at skulle ud på noget der er lidt luksus, efter vores tur i Amazonas. Og jo færre passagerer, jo færre skal vi gå rundt sammen på øerne. Derudover har de bedste både som regel også de bedste guider.

Dagene på Nemo III foregik nogenlunde således. Morgenmad kl 7, ind og gå rundt på en ø kl 8, snorkling kl 10, frokost kl 12, ind og kig på en ny ø kl 14, snorkling kl 16 og aftensmad kl 18.30. Dagene varierede programmæssigt, men det var typisk 2 gange snorkel og 2 gange ud-og-gå-på-en-ø i løbet af dagen.

Og hold da op for nogle specielle øer. De er som at gå i en krydsning mellem forskellige små planeter, men ét kæmpe zoo! Der er dyr overalt, og de lægger ikke rigtig mærke til at der går en gruppe mennesker rundt ind imellem, så man kan komme helt tæt på dem (nok se men ikke røre, der er en regel om 2m afstand til alle dyr, selvom den kan gradbøjes en aaanelse. Ellers kan man risikere en bøde på $8000). Søløver, albatrosser, blue footed boobies, pelikaner, land øgler, vand øgler er bare nogle af de dyr man kan opleve på nærmeste hold. Det er ret sjovt at kunne gå rundt, ganske ubemærket mellem så mange dyr som man aldrig har set før. Man starter med at tage billeder fordi man ser én søløve, én pelikan, så to eller tre, men til sidst er dyrene så mange at de første billeder man har taget bliver "ligegyldige".

Vi havde som sagt også snorkling hver dag (der findes ikke både der laver dyk istedet, det er seperate ture), og livet under overfladen er mindst lige så interessant. Søløverne er ret sjove, dem kan man lege med, de tonser rundt om én og hvis man dykker ned og puster bobler, laver de bobler tilbage. Desværre er der ret meget strøm i øjeblikket så sigtbarheden var ikke helt i top, men vi har efterhånden dykket nogle gode steder så lidt kræsne er vi måske også blevet 😊

Efter snorkling eller en tur ind på øerne, var der snacks til os ventende på båden. Maden vi fik ombord var også det bedste vi har fået på turen, og der var 1 crew medlem pr passager, det var ret fedt at leve i noget der er lidt luksus, hvilket vi også havde prioriteret over én dag mere til søs.

Da vi var kommet tilbage fra cruiset fik vi bestilt 2 dyk dagen efter, vi KUNNE ikke tage derfra uden at have haft flasken på ryggen! Så vi fik to dyk omkring øen Seymour, og det var nogle anderledes dyk end vi havde prøvet før pga. strømmen. Nogle gange fik vi besked på at lægge os ned på bunden og holde fast i nogle sten for ikke at blive "blæst" med af strømmen - det var en lidt mærkelig fornemmelse. Jeg havde jo håbet på at vi kunne se nogle af de store ting under overfladen, hvaler, hvalhajer, mantarays osv. men det lod sig desværre ikke gøre pga. vind og vejr. MEN vi så tilgengæld mange hajer, white tips, black tips, store Galapahos hajer og så kom der lige pludselig en 3,5m hammerhaj svømmende lige for næsen af os, det var sgu ret vildt! Udover en masse fisk af forskellig art så vi også store Eagle Rays på 3-4m og en masse Sting Rays. Alt i alt nogle spændende dyk, men lidt ærgerligt med sigtbarheden og strømmen.

Vi er taget tilbaget til fastlandet for at finde noget sol og en solseng de sidste par dage, vi havde regnet med at surferbyen Montanita skulle være sidste stop men det var regn og gråt dagen lang. Så nu er vi taget til byen Guayaquil og har fundet en pool. Det er nu også OK når jeg kan læse at vinteren er på vej derhjemme.

Nu glæder jeg mig egentlig også til at komme hjem til jer, selvom vejret derhjemme ikke trækker så meget 😊

Vi ses snart!

KH Junior

1st November 2016

Hola Gringo, For satan da brow, hvor er det dog bare DE fede oplevelser I 2 nomader får jer, det er jo næsten mere end hvad menig mand kan krapere, på så relativ kort tid... Hvor må det bare have været for vildt, bare og kunne slendre rundt blandt så mange forskellige dyrearter, det er man jo kun vant til hos gederne i Zoo eller i de gamles hønsegård, hvilket jo i sig selv ikke er særligt spændende... Og sikke en vild og varieret natur, det må også have været flippet og se så meget forskellig vegetation, samme sted "næsten" og over alligevel så korte afstande som det trods alt må ha været - tænker jeg:-) Og got damn hvor må det bare være fedt, og snorkle rundt helt vægtløst og bare spotte så mange sjove og spændende væsner, som man normalt altid kun ser på tv, men det må alligevel også være en smule angstprovokerende, at der lige pludselig ud af det blå dukker en hammerhaj op foran én, det er jo nogle af de farligste hajer I har set - shiiiittttt mand... Og så lige den der katamaran, jeg var jo inde og tjekke deres hjemmeside, og det så jo bestemt ikke helt skidt ud, det var jo det rene luksus - om ikke i hvert fald i forhold til jeres junglehytte i Amazonas - det må ha været top tiltrængt:-) Lige en sidste ting bror, jeg synes det er super gennemført, at I slutter jeres rejser af med et billede af jer 2, der holder vores alle sammens dannbrog mellem jer:-) “At rejse, at høste erfaring og at lære – det er at leve. Verden er stor, og selv fra toppen af Everest kan man ikke se det hele.” Nå se så og vend næsen hjemad bror, jeg savner dig og glæder mig til og se dig - snart:-) Kh. Storebror
1st November 2016

Hej lillebror. Sikke nogle fantastiske billeder. Det er fuldstændigt vildt, alt det i oplever på relativ kort tid. Det må være svært, at kapere alle de mange indtryk i får i løbet af en tur. Så dejligt, at følge med, både med billeder, men i den grad også det skrevne. I må nyde de sidste dage, inden hverdagen og kulden kalder på jer igen. Knuz søs.

Hej onkel gudfar❤
Hvor mange dyr kan du ha med hjem i rygsækken?? ? synes Sofie og Louie snart skal have en ny legekammerat og Bella er lidt vild med den røde krabbe?? jeg tænker måske mere en flamingo ? vi glæder os begge 2 til at se alle dine flotte billeder på storskærm i Rødovre ? god tur hjemad ❤ vi ses snart knus fra Bella og s.inden ?

Tot: 0.114s; Tpl: 0.019s; cc: 11; qc: 34; dbt: 0.0711s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb