Galapagos Eilanden

Published: November 30th -0001

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
 Video Playlist:

1: Rennende schildpad 19 secs

3 additional video(s) currently being processed
Hoi hoi!

Hier dan eindelijk weer een berichtje niet van het zuidelijk halfrond maar het noordelijk halfrond dit keer. Jawel, we zijn de evenaar overgestoken en bevinden ons in land nummero uno wat de cocaïne productie betreft, beter bekend als Colombia. Met nog 10 weken en ruim 6000 km te gaan voordat we op het vliegtuig stappen in Rio de Janeiro is het aftellen inmiddels begonnen. Dit betekent meer plannen en minder op de bonnefooi.

Goed voordat ik me uitwijd over dit prachtige land met prachtige mensen en mooi weer eerst terug naar de buren, oftewel Ecuador. Na een weekje chillen in de bergen in Vilcabamba tussen de 100-jarigen vonden we het wel weer genoeg geweest en was het de hoogste tijd voor wat actie en dus vlogen we naar de Galapagos eilanden. Niet echt een low-budget bestemming, maar goed onder het mum van we zijn hier maar één keer besloten we toch ff langs te wippen.

Een verkoper van één van de vele touragents die zijn vak verstond, smeerde ons een 6-daagse luxe boottrip rond de eilanden aan. (We gingen eigenlijk voor een 3-daagse trip voor de helft van de prijs, maar zijn aanbieding was te mooi om te laten schieten) De trip leidde ons rond de eilanden en liet ons al het moois van dit deel van de wereld zien. De boot was een vrij nieuwe catamaran uit 2006 die de naam Cormoran II droeg en was van alle gemakken voorzien. Zo was onze kajuit ensuite, hing er een tv boven ons 2-persoonsbed en hadden we airco. Bovendeks was er een "hot tub" en daarboven een dek om op te zonnen. Elke dag werden we goed volgepropt, zodat toen we 6 dagen later weer van boord gingen alle vitamientjes weer op peil waren.

Op het kaartje zie de route die we hebben afgelegd en de fotoçs geven een redelijk indruk van wat er allemaal te zien valt. Elke dag zetten we voet op één van de eilanden en meestal lagen we 's middags met een snorkel rond te dobberen in zee. Naast dat je hier veel dieren ziet die je nergens anders ziet, omdat ze ge-evolueerd zijn (en dus alleen op de Galapagos eilanden voorkomen) is het mooiste dat de dieren de mens niet bedreigend vinden. Zo kun je heel dicht bij een land- of zeeleguaan komen, vogels vliegen vlak langs en eten bijna uit je hand en het strand deel je met de zeeleeuwen.

Enige smetje op het gebeuren was onze gids. Ondanks dat hij veel verstand van zaken had, had hij bar weinig geleerd hoe dit op een boeiende manier over te brengen, wat tot slaapverwekkende taferelen leidde. Gelukkig was de omgeving meer dan mooi genoeg om ons wakker te houden. Elk eiland was weer anders en had vaak zijn eigen type leguaan en/of vogel. Sommige waren voor een flink deel bedekt met een laag lava wat tot een bizar landschap leidt. De foto's vertellen de rest.

Hoogtepunt was toch wel het snorkelen alles wat we in die onderwaterwereld zagen. Het snorkelen ging ons ondanks onze stijve spieren erg goed af. Gill en ik kwamen elke keer weer boven. Naast fel gekleurde tropische vissen zagen we zeeschildpadden op de bodem op wat zeewier knabbelen, een mantarog onder een rots slapen, een inktvis van kleur verschieten, pijlstaartroggen op 1 meter afstand voorbij "vliegen" en een rifhaai voorbij zwemmen. Als klapper op de vuurpijl zwommen we de laatste dag met dolfijnen. Er waren er wel 200! Ze zijn echt erg speels en zwemmen graag een stukje met je op. Ook hoor je ze de typische "klik"-geluiden maken. Wie ook erg speels zijn, dat zijn de zeeleeuwen zijn erg speels en zwemmen graag op je af om pas vlak voor je van koers te veranderen, zodat ze net niet tegen je aan knallen. Tot slot, op de weg terug naar Isla Santa Cruz kwam een Bultrugwalvis nog even poolshoogte nemen. Al met al een supermooie trip die elke stuiver meer dan waard was.

Groeten, Joost en Gill

Blue footed boobiesBlue footed boobies
Blue footed boobies

Oftewel blauwvoetige Jan-van-Genten
Tja,Tja,
Tja,

en toen rolde ik die grote steen weg....

Tot: 0.113s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 58; dbt: 0.0763s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb