Cuyabeno i Amazonas

South America » Ecuador » East » Cuyabeno Reserve
October 22nd 2016
Published: October 22nd 2016

Hola Dinamarca!

Netop hjemvendt fra nogle gode dage i junglen. Vi havde booket en tur i Amazonas i området Cuyabeno helt oppe i det nordøstlige hjørne af Ecuador, tæt ved den Columbianske grænse. 4 dage i en bambushytte, med masser tid til at se på junglen og dens beboere.

Vi tog natbussen fra Banos til Lago Agrio, vi udskød egentlig turen én dag da jeg havde det, mildest talt, skidt den dag vi i ville afsted. Dagen efter, på afrejsedagen, var det så Lasses tur til at have det skidt. Ikke skide sjovt at sidde i en natbus med feber, dårlig mave og køresyge - han var ret presset!

Nå men frem Lago Agrio kom vi, og vi fik pakket vores dagstaske og kørte med lokalbus ud til en bro, hvor vi blev samlet op af en motorkano og sejlede ud til vores lille lodge. Langs vejen til Cuyabeno kunne man se olieledninger og flere olieselskaber holde til, i 60'erne gik det op for Chevron og Texaco at der var store mænger olie i undergrunden, det stikker altså lidt i én at se store områder ryddet for jungle for at hente olie op. Anyway lodgen er bare en bambushytte med myggenet så man har egentlig følelsen af at sove ude. Derudover et lille fællesareal hvor vi spiste.

Dagene gik med alt muligt forskelligt, vi var ude og vandre i junglen og se på dens flora, fauna og dyr - vi måtte ikke have vores støvler på, men fik nogle gummirøjsere, bare lige som værn mod de værste giftslanger forståes. Der var en der lige pludselig kom med en sort sæk med snor og sagde han havde fundet noget, ud kom en 3-4m lang Boa slange, vanvittig flot men også lige en reminder om at her er godt gang i krybene. Vi sejlede i kano efter mørketsfrembrud, ned ad Amazonas og kiggede efter lysende, røde øjne ved breden med vores lygter for at spotte kaimaner. Det lykkedes at se flere af dem, endda komme helt tæt på én af af dem.

Den ene dag sejlede vi 20-25km ned ad floden for at se hvordan nogle af de små lokalsamfund bor, "Siona" hed de. Mens vi sejlede, så vi masser forskellige dyr, flere forskellige slags aber og sjove fugle. Da vi kom frem til Sinoa folket, fik lov at prøve at bage noget af deres brød. Helt fra at grave roden op, til forarbejdning, til bagning. Det var nu meget sjovt at se hvor primitivt de bor, og hvordan de bruger alt i deres omgivelser. Efterfølgende sejlede vi til en lagune på Amazonasfloden, det var vel egentlig bare en stor, bred passage, hvor vi kunne hoppe i og køle kroppen. Solen havde bagt trøstesløst hele dagen - ikke én vind og ikke en sky, så det var en kærkommen dukkert. Selvom det er liiidt angsprovokerende at vide at her altså ER anakondaer, kaimaner, elektriske ål og andre sjove ting i vandet. Men rart, DET var det. Vi beholdte redningsvestene på, og kunne så ligge og blive kølet af og se en fuldstændig fantastisk solnedgang over Amazonas fra en skyfri himmel. Solen går ret hurtigt ned, så på 30min var himlen skiftet fra lyseblå til mørkorange, det var virkelig et gyldent øjeblik at ligge der! Samtidig var det også en slags jungle/mangrove vi ikke havde oplevet før, fedt at se noget ny natur. Da solen var gået ned, havde ca. 3 timer i kano tilbage til hytten. Junglen om dagen, og junglen om natten er altså bare to vidt forskellige verdener, den er virkelig levende om natten og luften tyg af myg. Men himlen var stadig skyfri og vi kunne sidde og kigge op på den vildeste stjernehimmel jeg har set da her ingen lysforurening fra byer er. Silhouetten af Amazonas på hver side og en nattehimmel hvor vi tilmed kunne se mælkevejen.

Nu har vi jo efterhånden haft en del jungleture i Østen og specielt Borneo, så jeg var spændt på at se hvilke forskelle der er. Grundlæggene er det jo ret ens vegetationsmæssigt, her er langt flere dyr som fugle, slanger og aber som var det vi kom efter, men selve skoven og planterne synes jeg er er lidt vildere, lidt mere sammengroet og lidt flottere på Borneo, og så er natholdet der højere. Og træerne er bare noget enorme på Borneo i forhold til. Uanset er junglen bare et fuldstændigt vildt indtryk af dufte, lyde, kryb, dyr og sindssyg flot natur som jeg ville ønske i kunne opleve i bare ti minutter.

Når det er sagt, så er det er mindst lige så fantastisk at komme tilbage til civilizationen og få bare basal luksus, som et rigtig bad, varmt vand i hanen, dufte af sæbe og kunne tænde for sin telefon.

I skrivende stund er vi i Lago Agrio og planlægger næste stop, Galapagos som vi er glæder os sindssygt meget til. Galapagos er en ret bekostelig affære, så vi googler på livet løs for at finde den bedst mulige løsning, både oplevelsesmæssigt men især prismæssigt. Regeringen gør meget for at øerne skal bevares, og ikke blive malket så vi har dem i lang tid, det gør så også at det er ret dyrt.

Håber i har det godt derhjemme, og at efteråret ikke er for hårdt ved jer

KH

Junior

24th October 2016

Hellowww my Jungle Brother, Øhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hva ska a sige.... Hmmm hva ku være det først ord der falder mig ind? Fantastisk ku være en mulighed, eller spektakulært med mere spektakulært på og så ligeeee en smule mageløst på toppen - så er vi der vist brormand:-) Ja det sætter sku tingene en smule i perspektiv, at vi østerlændinge faktisk har en stor finger med spillet, når vi taler udryddelse af de smukke regnskov rundt om i verden - og faktisk kan jorden slet ikke bestå uden regnskovene og i sær Amazonas spiller en stor rolle der:-( Vi må stramme op må vi... Når det så er sagt, så tænker jeg wauuuwwww hvor må det ha været den fedeste oplevelse, bare og sejl stille og roligt ned ad floden, hvor der så bare var det ene smukke scenarie efter det andet på hver sin side... Lidt Boa slanger der, en "cappucino" abe her, en Kaiman i skjult under løvet der hænger ud over floden og ikke mindste en smuk og varieret blomsterflora:-) Og hvad skal man bruge mere end lidt bambusrør, lidt liasnor og et fluenet - så er der grundlag for en vaskeægte junglecrib mit alles:-) Hvor må det bare være vildt surrealistisk, og faktisk næsten være lige der hvor alle krybene er, at kunne høre dem "trampe" uden for (af den størrelsesorden må de altså trampe)... Og mega fedt at I komme helt ud og besøger de lokale, det må bare gi så meget ekstra til oplevelsen (ligesom jeres hjemmebesøg i Vietnam), det må helt klart være ALLE strabadserne værd at komme HELT der ud:-) Men nu må du altså godt snart se og vende næsen hjemad, for du er savnet brormand:-) Dog vil vi gerne lige nå, og få den fedeste update fra Galapagos og du kan lige understå dig i, IKKE og få taget et live billede af dig og en hvalhaj, for så må du blive et par dage ekstra? Forsat fantastisk rejse bror and god speed (hmmm jeg synes ordet FANTASTISK bliver brugt meget i denne sammenhæng, men hey, det er jo fantastisk) Kh. Storebrormand

Tot: 0.062s; Tpl: 0.014s; cc: 14; qc: 35; dbt: 0.0299s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb