Afscheid van Peru. Hola Bogota.


Advertisement
Colombia's flag
South America » Colombia » Bogota
March 13th 2012
Published: March 16th 2012
Edit Blog Post

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

Lima - Bogota


Nu nog een goedkoop vliegticket naar Colombia zien te vinden. Ik ga ervoor om eerst maar eens de Caribische kust te verkennen. Stand, palmbomen, zee en zo nu en dan een glaasje rum spreekt me wel aan. Na wat reisbureau's bezocht te hebben in Miraflores en het internet gecheckt te hebben kon in via tix.nl een ticket kopen bij TACA naar Medellin voor 260,- euro met overstappen in Bogota. Een ticket Lima Bogota koste ruim 500,- euro. Dit leek me dus een prima deal, alleen ik vieg in Bogota niet verder naar Medellin. Blijft toch vreemd hoe die airlines werken.

Vrijdag avond in een goed restaurant in Barranco, de böhemische wijk met mooie oude panden, met Patricia genoten van lekkere tapas en een goede fles wijn. Het was de laatste moment voor deze ontmoeting dat we konden philosoferen over het leven. De volgende dag afscheid genomen van Piero. Yasmin was bij een vriendin en haar van haar had ik al eerder afscheid genomen. Met een taxi naar het vliegveld voor mijn vlucht naar Bogota.

Die 20u studie Spaanse les heb ik afgerond maar Spaans spreken lukt nog niet. Ik begrijp nu meer wat er gezegd wordt maar zelf zinnen maken is erg moeilijk. Daarbij komt dat ik met Patricia Engels praat en zij alles regelt in het Spaans. Ik heb zelf dus nog niet veel in het Spaans hoeven regelen. Maar vanaf nu zal ik wel moeten. Met de lonely planet dictionary op zak, die ik in Lima gekocht heb, moet ik toch een heel eind komen.

In Bogota kwam ik 01.00u in de nacht aan. De buurt in Bogota om een hostel te zoeken is "Candelaria Antigua". Via internet had ik gereserveerd bij Fátima Hostel . De taxichauffeur probeerde me tijdens de rit de stad in te overtuigen dat ik toch echt niet in Candelaria een hotel wilde. De kans dat ik daar overvallen zou worden was wel heel erg groot. Ik dacht dat hij waarschijnlijk bij een ander hotel commissie zou krijgen stond erop dat hij me naar Candelaria zou brengen. Toen hij niet eens de auto uit durfde om de kofferbak te openen begon ik toch enigszins te twijfelen. Ik stond voor hostel Fatima dus ik besloot toch daar binnen te gaan. Hun website bleek wat mooiere foto's te hebben als het in werkelijkheid was en mijn privé kamer was ook niet beschikbaar. Ik had geen keus en moest genoegen nemen met een bed op de slaapzaal. De volgende dat dus maar een andere wat beter backpacker hostel gezocht. De Cranky Croc dus die werd het voor mijn tweede nacht in Bogota. Na het inchecken bij Cranky Croc ging ik een beetje rondlopen door Candelaria en liep langs de shop Bogota bike tours. Ik informeerde wanneer de tours waren. Bleek dat er net een weg was en als ik snel was dan kon ik nog mee. Ach waarom ook niet, dus vijf minuten later was in op een fiets door Bogota aan het racen achter een mannetje aan die mij naar de zojuist vertrokken groep zou brengen. Hoe lang de tour zo duren en waar we heen zouden fietsen wist ik allemaal niet. Het werd voor mij een verrassingstour.

Het bleek een fiets tour van ruim vijf uur te zijn waarbij we langs de bekende punten in Bogota fietsen. De tourguide was een Amerikaanse journalist die al jaren in Bogota woont. Een beetje vage vent maar hij vertelde veel over de historie maar ook over de politieke problemen in Colombia. In Bogota wordt elke zondag een route van ruim 70 mile door het centrum afgesloten voor verkeer en hier komt hier sporten. Dit heet Ciclovia. Hardlopen, fietsen, skaten maar ook grote aerobics events enz. Dit schijnt al jaren zo te gebeuren en is ieder zondag weer een groot festijn. Wij fietsten met de citytour een deel van de route mee. Naast de arena voor het stieren vechten, een groot park, de bazaar, een begraafplaats en het redlight district nam de guide ons ook mee naar een fruitmarkt op waar we allerlei onbekende soorte fruit mochten proeven. Erg leuk en meestal ook erg lekker. Uitleg over alle soorten fruit op deze webpagina . Als afsluiter gingen we een spel spelen wat volgens hem de nationale sport van Colombia is. Het is genaamd Tejo. De bedoeling is om een metalen schijf over een afstand op een papieren driehoekje te gooien. Je hoort aan een harde knal of je het driehoekje geraakt hebt want het is gevuld met gunpower. De citybike tour was good fun en een mooie manier om de stad te leren kennen.

Bogota laat een gemende indruk achter maar ik ben er dan ook maar anderhalve dag geweest. Het is een stad volop in ontwikkeling. Er wordt volop gebouwd aan wegen, gebouwen, een nieuwe terminal op het vliegveld, enz enz. Dit gaat op z'n zuid Amerikaans. Bv de express buslijn van het vliegveld naar de stad had anderhalf jaar geleden klaar moeten zijn. Het ziet er al mooi uit. Een klein detail, er rijden nog geen bussen. Er ligt veel vuil op straat, er lopen nogal wat zwervers rondt die op straat slapen. Bijna overal waar je kijkt zijn panden beklad met graffiti, waarvan sommige echte kunstwerken zijn, maar het geeft een onveilig gevoel. Er is ook veel vergane glorie. Veel panden die ooit echt mooi geweest moeten zijn maar nu totaal vervallen zijn. De mensen zijn erg aardig. Zelfs met mijn Spaans, kom ik waar ik wezen wil. Soms met een omweg maar ach, dat maakt het leuk.

Advertisement



Tot: 0.149s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 65; dbt: 0.0757s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb