Santiago (El Volcan es Valparaiso is)

Chile's flag
South America » Chile » Santiago Region » Santiago
February 11th 2007
Published: February 19th 2007

februar 9 - 15

Mielott elarulnam, hogy elertuk-e vegul a repulot Santiagoba (hogy tovabb fokozodjon a feszultseg :-) ) ket dolgot mondok a deli feltekerol. Egyreszt, hogy a Hold nem C vagy D alaku, mint otthon, hanem forditott U (ezt lattuk egyelore, gondolom lehet sima U is). Ez nemtom miert van, bevallom. Masreszt, hogy a nap delben nem Del hanem Eszak felol sut, tehat az eszaki fekvesu domboldal a legmelegebb. Ezt ugy tapaztaltuk, hogy a Bariloche - Puerto Montt utvonalon Nyugatra buszoztunk es en a busz jobb oldalara kertem a jegyeket, hogy ne susson a Nap egesz vegig rank (aszittem rutinosan... erre altalaban figyelek, ha lehet, minden kozlekedesi eszkozon). De rank sutott.

A repulot elertuk. :-)

Bar a busz kesett (illetve nem tunt ugy, mintha ennel gyorsabban tudott volna menni, gondolom eleve ugy van megadva a menetrend, amit lehetetlen betartani), de csak 40 percet, es a buszrol kozvetelenul egy taxiba pakoltuk a cuccot (a buszvezeto ahogy megallt, dudalt es intett egy taxisnak, mert tudta, hogy sietunk), hipphopp becsekkoltunk es igy meg par percet varnunk is kellett a beszallasra.

Szoval igy majdnem 7 orat ultunk a buszon, de egyaltalan nem volt unalamas, nagy hegyek kozott kanyarogtunk, az argentin oldalon sok to, a chilei oldalon sok vulkan volt (volt, hogy egyszerre 4 is latszott, kesobb a repulobol meg volt, hogy egyszerre kb 10). Ketszer leszallitottak hatarellenorzes miatt, elotte ki kellett tolteni egy nyomtatvanyt, amiben megeskudtunk, hogy nincs nalunk semmilyen biologiai anyag, de mivel volt nalunk szendvics, megkerdeztuk a buszon szolgalatot teljesito utaskisero-kalauz-poggyaszpakolo munkatarsat, hogy mit szolnak vajon a hatarorok ehhez, o azt mondta, szerinte egyunk meg mindent, vagy dobjunk ki. En megettem a reszem becsulettel, ezert a nap tovabbi reszeben enyhe rosszullet kerulgetett.

Szoval Santiago. A repteren ahogy kijottunk a kapun, korbevettek taxisok es egy "taxi" feliratu tablat az orrunk ala tartva es a "my friend" kifejezest gyakran ismetelve probaltak felhivni magukra a figyelmet. Nem ertem amugy, hogy a delamerikaiak miert gondoljak, hogy az angol nyelv leggyakoribb eleme a "my friend". Mi (na jo, csak en) a "hagyjal mar ocsem, mit nyomod a pofamba a hulye kis tabladat" kifejezessel koszontottuk oket.

Szoval busszal es metroval erkeztunk a kozpontba, ahol talalkoztunk Henrikaval, aki chilei, de tobbszor sokat lakott Pesten, ezert magyarul is kommunikal. Kicsit tikkadtak voltunk a busz- es repulout utan, ezert nem esett tul jol a hatizsakokkal varni a lakasig tarto 200 meteres uton haromszor, hogy bekoszont, beszolt, megbeszelt mindenhol, de legalabb lathattuk, hogy mindenki a haverja... A lakasba erve rogton egyertelmuve valt, hogy Henrika nem a Takaritas Kiralynoje (bocs, ha olvasod, de hat ez a velemenyem, na...)

Elmentunk vasarolni es itt kezdodott a Detti tartrazina fuggosege is. Vett egy Pap nevu uditot (a nev kotelez alapon), ami szep termeszetellenes rikito sarga volt a tartrazina nevu festek- es mereganyag miatt. Es ra volt irva, hogy "fantazia" izesitesu!

Este buli volt. Abban a szobaban, ahol mi elvileg aludtunk volna, es reggel 6-ig tartott, szoval 24 orat nyomtunk, busz, repulo, buli sorrendben. Volt ket francia csaj a szomszedbol, meg egy roman no, meg egy par chilei, pl egy indiai-indian felver srac, aki egy uveg magyar barack palinkaval erkezett, ugyanis volt nalunk a nyaron. Ezen kivul foleg rumos kolat fogyasztott a tarsasag es foleg spanyolul beszelt eleinte, kesobb ahogy oldodtak a gatlasok elharapodzott az angol, sot a magyar is. :-) Amikor bemutatkoztunk, a Gergot Jorge-ra (horhe) javitottak es Coke-nak (koke) beceztek, innen meg mar adta magat, hogy a Detti akkor Coka (koka), a koke noi parja.

Masnap keson keltunk majd setalgattunk. Felmentunk egy kis dombra, ahol egy Valdivia nevu ember megalapitotta Santiagot. Felment a kis dombra, korulnezett, es aszonta, itt jo lesz, korben egy szep volgy, korulotte minden iranyban nagy hegyek. A 21. szazadban ez mar nem igy nez ki, hanem minden iranyban szurkesbarna kod, ami kizarolag kipufogogazokbol all, ugyanis amugy az eghajlat felsivatagos, szoval para nincs. Jol megul itt a szep kis volgyben, a nagy hegyeknek meg csak a korvonalait lehet halvanyan kivenni. Ezenkivul vannak szep templomok meg egy jo foter meg a Mapocho folyo, ami tul koszos, tul keskeny es tul gyors ahhoz, hogy folyonak lehessen komolyan tekinteni.

Ebedre ettunk avokadokremes hotdogot, ami valamiert nemzeti etel lett itt (bar ugy hivjak a virslit, hogy "becsi", a paradicsomos hotdogot meg hogy "olasz", es amugy az avokadot meg hogy "palta"). A Detti fogyasztott egy kis Bilz uditot, ami a Pap piros valtozata, tartrazinaval.

Vacsorara sok ehezes utan beultunk egy etterembe, amirol kesobb kiderult, hogy perui, szoval legalabb perui etelekkel is ismerkedtunk kicsit (es minden jo volt). Korbenezve minden asztalon sarga UV szinu uditot lattunk, hat rendeltunk mi is, Inca Cola-t, tartrazinasat. Ezen kivul pisco-t is akartunk rendelni, ami nemzeti ital es sima torkolypalinka egyebkent, de veletlenul pisco sour-t rendeltunk, ami ugyanez, csak volt benne tojashab meg citromle meg meg mittudomen mi.

Masnap ismet setaltunk,
Muveleti terulet...Muveleti terulet...Muveleti terulet...

Az elnoki palota korul
felmentunk a sikloval a San Cristobal nevu hegyre, ahonnan elvileg a varost lehet megtekinteni, gyakorlatilag csak a varos egeszen kozeli reszeit, azokat is csak suru kodon at. A csucsra felerve gondoltuk iszunk valamit a kilatoteraszon, odamentunk a bufehez, ki volt irva, hogy Mote con huesillo, hat kertem azt. A Detti szokas szerint mufogkrem izesitesu uditot kert. A mote oszibarack kompotnak bizonyult, ami ala a pohar harmadaig kb valami fott gabonat (talan arpat) retegeznek, nem ertettuk, hogy miert. Az a nemzeti ital talan, de legalabbis a kilaton szinte imndenki ezt itta (ette, mert kanal is jar hozza...) A kompot jo, a fott gabonanak fott gabona ize van, gyakorlatilag semmi koze a ket osszetevonek agymashoz, szoval valoszinuleg ez az ital (etel) valami tevedes lehet. :-)

A hegy egyebkent szep erdos, amit ugy ernek el, hogy a hegy tetejerol nagy mennyisegben vizet engednek egy csatornarendszerbe, amit parkorok tartanak rendben es szabalyoznak. Baromi sok vizet elfolyatnak igy, nemtom honnan van ra a penz.

A hegymaszastol elegge megeheztunk, es sajnos elkovettunk egy sulyos hibat. Bementunk egy bufebe, ahol a iszonyatosan gusztustalan dolgokat kaptunk, meg en se birtam megenni... Es rohadt draga is volt, legalabbis nagyon sajnaltunk annyi penzt adni erte. Sajnos elkenyeztettek minket
Catedral de SantiagoCatedral de SantiagoCatedral de Santiago

A Plaza de Armas nevu foteren
az argentinok, ott minden olcso es jo, itt minden draga es valtozo minosegu, foleg rossz. Es egyebkent altalaban megprobalnak atverni, vagy tobb penzt kernek vagy rosszul adnak vissza. Nem mondom, hogy minden chilei ilyen, de sokkal gyakrabban fordult elo ilyesmi, mint hogy veletlennek tekinthessuk.

Na masnap kirandultunk egyet, meg a buliban kerdeztuk a helyieket, hogy hova menjunk egynapos kirandulasra, es azt mondtak, hogy menjunk a Maipo folyo volgyebe (Cajon del Maipo). Az egesz kiruccanas ugy kezdodott, hogy elmentunk a legdelebbi metromegalloba, es onnan egyszeruen nem tudtuk kideriteni, hogy hogy menjunk tovabb. Se informacios iroda, se buszmegallo, se menetrend, semmi. Viszont a buszok elejen (sokszor a szelvedore felfestve) rengeteg dolog van irva, azokat kell megprobalni gyorsan elolvasni, es tippelni, hogy jo lesz-e az irany.

Na vegulis sikerult eljutnunk San Jose de Maipo-ba. Hat ott nem volt szinte semmi irdekes. A Cajon del Maipoba jarnak a Santiagoiak kikapcsolodni, vannak ettermek, meg medences parkok meg ilyesmi. Meg rengeteg bufe, es mivel mi hetfon voltunk, tok kihalt volt az egesz, igy nagyon hulyen nezett ki 20 meterenkent egy tok ures bufe.

Gondoltuk tovabbmegyunk egy kicsit a hegyek fele, aztan megfordulunk es megyunk vissza Santiagoba. Az elso buszvezetot megkerdeztuk, hogy meddig megy, azt mondta El Volcan-ig, mondtuk jo, akkor oda megyunk. Eloszor rendes aszfaltut volt, aztan egy ido utan foldut, szerpentin fel a hegyekbe. Vegulis odaertunk El Volcanba, ahol kb 20 haz volt, 10 lo, sok por es nemi fu. Na akkor indulhatunk is vissza, gondoltuk, de a buszvezeto kis turelmet kert, ugyanis 2 es fel oraig nem indult vissza, szoval megtekintettuk El Volcan nevezetessegeit, a rendorseget es a boltot. Ezutan probaltunk aludni, nehol por volt, nehol sar, a padokon meg nem volt kenyelmes, de vegul talaltam egy kis fufoltot, ahova lefekudtem, majd par perc mulva egy lo ebresztett, akinek eppen fontos nyihognivaloja akadt, szoval az alvast is kihagytuk.

Azert osszessegeben jo kis kirandulas volt, nagyon nagy nyugalom volt El Volcanban, egyelore asszem ezzel kerultunk a legkozelebb a Vilagvegehez.

Este meg megprobalkoztunk egy pepito fruta nevu gyumolccsel, ami az uborka, a sargadinnye es a banan izet otvozi.

Masnap osszepakoltunk, egy hatizsakot Henrikanal hagytunk, eggyel meg elindultuink a 120 km-re levo Valparaisoba, a Csendes Ocean megtekintese erdekeben. Pajaritos (kismadarak) metromegallobol tobb busztarsasag indit jaratokat, kb 5 percenkent indul egy. Mire odaertunk beborult az eg, igy eleg rosszul nezett ki a varos, de kesobb kiderult, hogy egyebkent szep. Egy nagy ipari kikoto van az obol kozepen (ami eleg furcsa, Europaban mar nem hiszem, hogy barhol van ilyen), korben meg kisebb-nagyobb dombok, amikre szazeves kis siklok-liftek visznek fel.

Eleg nehezen ment a szallaskereses, pl. majdnem megszalltunk egy orult francainal (konkretan orult volt, zavarogottan kuncogott neha), de amikor jott egy amerikai par, es nekik azt mondta, hogy nincs mar kiado szobaja, nekunk meg ket kulonbozot is ajanlott, inkabb elbucsuztunk tole. Vegul eljutottunk a Pierre Loti 51-be, ahol egy nagy "bekebeli" csaladi rezidencia volt atalakitva hostelnek, ugy, hogy a tulajdonos csalad is ott lakott, az o konyhajukat, wc-juket, stb. hasznaltuk. Nagyon szep lehetett fenykoraban a haz, nagy toloajtok es festett fa mennyezet volt. Amugy az amerikai par is ott szallt meg vegul (Angie es Tony), akik jo fejnek bizonyultak, es a masodik nap zsebesek elloptak a lany penztarcajat.

Szoval varost neztunk, meg furodtunk a Csendes Oceanban, ami egy eleg hideg viz. Vacsorara mar csak fott krumplit ettunk, a belso szerveink teljesen kikeszultek (foleg az enyem, pedig nem hittem, hogy ilyen problemaim lesznek) es egyebkent is undor ult ki az arcunkra az ettermek megpillantasakor. Chileben sokszor van budos.

Masnap ismet setaltunk, vegigmentunk az Avenida Alemanon, ami a dombokon kanyarog es vegig szep kilatas van a varosra. Kivulrol megtekintettuk Pablo Neruda Nobel dijas kolto hazat, de mivel egyaltalan nem ismerjuk ot, ezert nem mentunk be, vegulis mit nezegessek egy ismeretlen idegen hazan? Egy tavolabbi strandra is elneztunk, ahol nagy sziklak kozott homoksavok voltak, ami jol nezett ki, de vegulis a szarszag miatt panikszeruen tavoztunk.

Utolso chilei napunkon kicsit furcsa volt belegondolni, hogy reggel meg Valparaisoban vagyunk este meg mar indulunk Uj Zelandra... Az amerikaiak ajanlottak egy ettermet, ahol ok jo menut ettek, gondoltuk az mar rank ferne, egy jo eves, szoval megneztuk es tenyleg jo kaja volt, gyakorlatilag racponty... :-) Utana visszamentunk Henrikahoz a cuccunkert, majd indultunk a repterre. A repteri buszon mellettunk ult a furcsa csaj, akivel Barilocheban egyutt taxiztunk, ettol kicsit megijedtunk, hogy azota kovet, ezert inkabb nem neztunk ra! :-)

Szoval este 11-kor elindultunk Uj Zelandra, hogy 13 ora repules utan ket nappal kesobb hajnali 4 korul erjunk oda. En elfogadom, hogy ez igy van, de az biztos, hogy aki azt mondja, hogy ezt teljesen erti, az hazudik!

Itt laktunk ValparaisobanItt laktunk Valparaisoban
Itt laktunk Valparaisoban

Az utolso haz a hostel (Pasage Pierre Loti 51)
Detti es a Csendes OceanDetti es a Csendes Ocean
Detti es a Csendes Ocean

A Detti balrol a masodik kicsi alak, a Cs. O. meg a nagy kek.

23rd February 2007

Sziasztok remélem minden rendben Veletek - bár ezt majd úgyis megtudjuk, ha sikerül net-hez jutni Új-Zéland-on is. Itthon gyönyörq idQ van, a Nap süt a tavasz meg már itt tolakodik az ablak alatt. Remélem ez már tényleg az idén kimondottan "zord" tél végét jelenti. Aztán legyetek óvatosak, az alábbi hír a világkörül katasztrófa térképrQl van: A toxic algae bloom has been found in two water systems in the Wellington region. The blue-green algae has flourished in recent warmer temperatures and has been detected in the Henley Lake in Wairarapa, and the Waikanae River, north of Wellington. Medical Officer of Health, Margot McLean, says the algae looks like thick black-brown mats, and is particularly dangerous to dogs and young children. If it's swallowed, she says it can cause headaches, stomach cramps, nausea, diarrhoea, sneezing and itchy skin. Dr McLean says because algae-growing conditions have been favourable in the region, it could be in other water systems. She says people should not touch it and they should keep their dogs away. Szóval várom az újjabb izgalmas olvasmányt! Puszi
24th February 2007

Koszi majd vigyazunk az algaval... :-)
Ha feketesbarna dolgot latunk a vizben, azt amugy sem erintjuk meg altalaban! :-) Oruljetek a tavasznak, itt meg jon az osz... :-)

Tot: 0.281s; Tpl: 0.016s; cc: 9; qc: 61; dbt: 0.0598s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb