Chile

March 31st 2008
Published: April 5th 2008

Aktive Vulkaner!!

Pucon
Etter noen late dager i Argentina. Maatte vi nesten ta oss selv i nakken for aa ikke havne inn i feriemodus. For vi er jo tross alt paa backpackertur og adventuretravel, ikke sydentur ; ) Vi bestemte oss derfor aa dra til Pucon i Chile, for aa avlegge den aktive vulkanen Villarica (2847 m.o.h) et besoek.
Pucon ligger i oestenden av innsjoen Villarica, og er et skikkelig turiststed overfylt med turistbyraaer som tilbyr alle aktiviteter man kan tenke seg.

Vulkan Villarica
Vi booket inn paa et hjemmekoselig hostel i Pucon og fikk grunndig innfoering i alt man "maatte" gjoere her i omraadet! Vulkanen var selvsagt hovedpunktet, og vi bestemte oss fort for aa satse paa denne. Et kort spoersmaal avklarte fort hvordan det skulle foregaa:

Ok. Saa ble det aa rusle over til et av selskapene som driver guiding, og bestille en tur. Etter aa ha fylt ut en helseerklaering og betalt mer enn nok penger, ble vi bedt om aa komme igjen kl 20 for aa proeve sko og utstyr.

Dagen etter bar det avgaarde kl 07.00 sammen med rundt 10-15 andre likesinnede.
Vi ble kjoert opp til skisenteret som ligger litt opp paa vulkanen. Herfra var det valgfritt, ifoelge papirene vi hadde lest dagen foer, aa ta en skiheis opp 400 hoeydemeter. Vi tok jo derfor ikke med noen penger : ) Men som skikkelig melkekuer de er, alle turistbyraaer, vet de aa faa overtalt alle til aa betale "kun" 50 kr pr. pers. for en liten heistur! Vi maa jo spare krefter til toppen, og "alle" pleier aa ta heisen!

Etter ca 50 minutters gange kom vi opp til en bre som maatte krysses. Her ble vi hjulpet paa med stegjern (!!) og fikk en kort instruksjon i bruk av oeks og stegjern. Vi ble forklart hvordan man skal stoppe et fall, og midt under demonstrasjonen fikk vi demonstrert at det ikke holder aa kun faa det forklart! En person fra en annen gruppe datt godt oppe i foerste bakken, og fikk seg en lang tur ned i steinroysa under. Dette hjalp jo selvsagt for psyken, for de i gruppa som aldri hadde vaert ute paa en bre foer : )

Vi fant
Pucon had an alert system:Pucon had an alert system:Pucon had an alert system:

Green- safe Yellow- medium to strong earthsquakes, small lava flows and moderate blasts red- strong seismicity, blast (utbrudd)
vel igrunn fort ut at det ikke hadde vaert noe problem aa gaatt opp paa denne vulkanen alene! Men det var jo litt for sent. Og etter litt hoderegning fant vi ut at vi ikke kunne gjort det saa myebilligere selv....

Vi holdt et jevnt tempo oppover, og etter 4-5 timer naadde vi toppen. Etter aa ikke vaert helt i slag den siste uka, var ikke kondisen til Siri forventet aa vaere helt paa topp. Men saa ille trodde hun ikke det var! Bra tungpusta paa toppen. Mens Magnus kruste opp. "Dette ble jeg ikke sliten av i det hele tatt!". Her ble vi moett av roeyk og kraftig buldring nede fra krateret. Desverre fikk vi ikke se noe magma nede i krateret, men vi fikk i alle fall rensket godt opp i neseborene naar vi pustet inn svovelroeyken paa den ene siden av vulkanen.
Med 2847 meter over havet var det jo ogsaa en flott utsikt over omraadet, og vi kunne blant annet se vulkan Lanin paa nesten 1000 hoeydemeter mer, i oest. I nord/nordoest laa det flere andre vulkaner, blant annet en som hadde et utbrudd for bare 4 maaneder siden.
Villarica er ogsaa saapass aktiv at man har et eget alarmsystem i byen her, og groenne soner man maa gaa til hvis det skulle bli alvor!!

Etter 1800 hoeydemeter ned igjen (heisen "virket" selvsagt ikke paa vei ned igjen) var 3 knaer og en hofte klar for en rolig kveld og god middag : ) Og Siri har bestemt seg for aa jogge nesten vaer morgen fremover, mens Magnus skal ha ferdig frokost til hun kommer tilbake...... : )

Ja, ja. Vi kan i alle fall krysse av for aa ha vaert oppaa en aktiv vulkan!

Santiago

Etter hele tre dager paa "landet", var vi klare for en storby weekend.

Magnus har jo allerede tilbrakt to uker i Santiago, og maatte dermed ta Siri med paa sightseeing. Foerst bar det opp paa San Cristobal, et utsiktspunkt midt i byen, som blir mye benyttet baade til landeveissykling og downhill sykling. Vi tok selvsagt en bane opp, for vi er jo paa sightseeing😊

Neste stopp var president palasset som man selvsagt maa faa med seg. En flott bygning, men med en merkelig plassering. Den er lett aa overse mellom alle de andre store bygningene som ligger tett innpaa.

Siste stopp var Mercado Central. Paa veien gikk vi forbi Placa de Armas. Der var det liv! Her fikk vi blant annet en oppvisning i kampsport. Det var ogsaa mulighet for aa kjoepe kunst, av varierende kvalitet selvsagt, eller la seg rive med av religioese talere.
Kun faa kvartaler bortenfor hadde vi Mercado Central, et kjent fiskemarked i Santiago. Her faar man tak i det meste innen sjoemat. Vi hadde dessverre ingen anledning til aa kjoepe med oss noe, men isteden inntok vi en bedre lunsj paa en av de mange resturantene inne paa dette markedet.

Dette var Chile, naa faar vi komme oss tilbake til Argentina!

Siri & Magnus

5th April 2008

Längtan
Åh så fint ni ser ut att ha det!!! Men kom snart hem, vi saknar er här! Eller gör inte det förresten, lev loppan nu! Och kom hem sen! ;) KRAAAAM!
6th April 2008

Hei! Endelig får jeg somlet meg til å skrive en liten comment. Jeg er en ivrig leser av reisebrevene altså;-)Er så gøy å lese om alle eventyrene deres! Jeg var jo selv reist rundt i Sør Am, men hadde bare 3 mnd..så nå ser jeg alt jeg gikk glipp av!! Tilbragte en del tid i Argentina, men ble ikke så mye tid i Chile. dere får kos dere videre!klem fra Ingunn downunder;-)

Hei
Flotte bilder og tekst dere har laget. Kjekt for oss her hjemme å følge med deg Siri. Her i Bærum følger jeg + tante og mormor med på nettet hver dag for å se etter nyheter fra deg. Her får vi mye lærdom gratis :) Kos deg videre på turen. Klem fra alle oss tre.

jentene fra Hedalen
Akkurat tilbake fra Adventure-tur i Hedalen. Tett snødrev og tøffe forhold: Her bilder av jentene vi hadde med oss: http://www.holmlia-kbk.com/nivasharpen.jpg http://www.holmlia-kbk.com/betty.jpg Lykke til videre på turen...
7th April 2008

Fine bilder!
Ser ut som jentene koste seg paa hytta!! Og jeg regner med at dere gjorde det ogsaa!? Jeg visste ikke at du drev med kick-boxing forresten : )
7th April 2008

Kick-boksing er bare "fornavnet"
Du skulle bare visst hva denne mannen er i stand til! Ikke uten grunn at vi aldri kan legge avgårde på større ekspedisjoner uten han. Denne gangen kom vi oss heldigvis helskinnet ned igjen til lavlandet. Du vet jo hva høyde er Magnus, så du skjønner hvilke utfordringer vi gjennomgår i løpet av et par intense dager! Kos dere i Bolivia (Selv om jeg ikke skjønner at dere ville forlate Mendoza!)
9th April 2008

herlige bilder igjen magnus og Siri. blir gal her jeg sitter hjemme og leser skole og jobber... lengter etter et lite eventyr ja.. Kos dere videre på deres ferd der ute. Sees snart Magnus

Tot: 0.087s; Tpl: 0.013s; cc: 14; qc: 28; dbt: 0.0398s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb