Haapet!!

Brazil's flag
South America » Brazil » São Paulo
February 25th 2008
Published: March 7th 2008

Siden vi ligger litt etter med bloggoppdateringene legger jeg, Vilde, ut en foreloepig utgave saa lenge. 😊 Mer tekst og bilder vil komme senere. 😊

Den 18. februar floey vi fra Salvador til Sao Paulo for aa oppleve litt annet enn strender og karneval i Brasil. Gjennom Lindas venninne, Margit, hadde vi faatt vite om det norskdrevne barnesenteret, Haapet, som ligger i Taubate ca. 2 timer fra Sao Paulo.

Senteret ble startet av norske Tine for litt over fire aar siden. Etter aa ha jobbet paa andre prosjekter hadde hun lyst til aa starte noe selv. Ho fant ut at ho ville starte et senter som skulle jobbe forebyggende med tanke paa aa faa barn og unge ut av fattigdommen, en bedre skolegang og proeve aa forhindre at de havner paa gata.

Paa de aarene prosjektet har eksistert har Tine bygd opp et senter som ligger paa et stort omraade med flere klasserom, matsal, lekeplass, fotballbane. Paa senteret er det 14 ansatte, blant annet laerere og psykologer. Paa omraadet er det ogsaa griser, hoener og aper. 😊 I dag gaar det 70 barn der. Skoletilbudet i Brasil er ikke som i Norge, og de gaar kun paa skolen
Linda leker og koser seg. Linda leker og koser seg. Linda leker og koser seg.

Vi var mest med de yngste barna paa Haapet - de som ikke har begynt paa skolen enda.
noen faa timer pr. dag. Senteret er aapent fra 7-17 alle hverdager, og barna kommer dit enten foer eller etter skoletid. Tine faar ingen offentlig stoette til prosjektet, og driver senteret mest med stoette fra norske privatpersoner.

Mer om Haapet kan leses paa: www.haapet.com

Vi ble utrolig imponert over Haapet, det er ganske utrolig hvor mye Tine har greid aa bygge opp i loepet av de faa aarene. Dessverre hadde vi bare en uke der, noe som var litt kort. Men, skulle vi vaert der lenger burde vi nok ha laert oss litt portugisisk. Vi bodde i frivilligleiliheten paa senteret sammen med 5andre friviillige. De tok veldig godt i mot oss, og mens senteret var aapent fikk vi mange ulike oppgaver. Vi var mest med de minste barna som ikke har begynt paa skolen enda, men var ogsaa med paa engelskundervisning, kjoekkentjeneste, og aa hjelpe til med aa dusje barna og aa pusse tenner.

Vilde hadde sin O Store 25aars dag mens vi var paa Haapet. Det ble en uforglemmelig dag, hvor ho fikk ¨gjennomgaa¨en ekte brasiliansk feiring. Det betydde flere egg i haaret, samt mel og vann, dette til stor jubel fra alle de smaa mens bursdagssangen paa portugisisk ble sunget av full hals. Paa kvelden ble det ekte kakefest med nybakte boller og bursdagskake. Herlig!! :D

Sent soendags kveld, den 24. februar var det paa tide aa reise videre. Siden vi hadde et tidlig fly fra Sao Paulo til Lima - Peru paa morgenen den 25. februar maatte vi ta overnatting paa flyplassen der. Det ble en lang og troett natt paa flyplassen, vi proevde aa faa sove litt, men det gikk heller daarlig..

Uansett - Peru neste!!

Litt troett??Litt troett??
Litt troett??

Arbeidsdagen var fra 7-17 hver dag.. For to backpackere som har levd livet i 2mnd var det en liten overgang...
bollebaking til bursdagsfesten!!bollebaking til bursdagsfesten!!
bollebaking til bursdagsfesten!!

sjokoladeboller faktisk.. rart det der at ikke sjokoladen rakk til alle bollene ;)

7th May 2008

Åååå
Dere aner ikke hvor glad jeg er for at dere tok dere tid til å stikke innom Håpet. Skulle bare ønske at jeg var der sammen med dere:) Men jeg kom jo bare noen uker etter, og jeg skal love dere at de husket dere godt, og jeg fikk høre masse skryt om dere både fra Tine, de frivillige og barna. Håper dere hadde det bra der ihvertfall, føles som om at dere har vært hjemme hos meg på besøk:) God tur videre, jenter! Klem
8th May 2008

Margit!
Vi er ogsaa veldig glad for at vi dro innom Haapet!! Hadde en veldig herlig uke der, skulle bare oenske at vi kunne vaert lenger, og at vi hadde kunnet snakke litt mer portugisisk.. Men, det var en veldig bra uke, som vi aldri kommer til aa glemme. Saa koselig at alle der huska oss og.. Vilde kommer ihvertfall aldri til aa glemme 25aars dagen sin!! :)

Tot: 0.1s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 60; dbt: 0.0558s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb