Autojen parkkeerausta Ipanemalla...ja vahan muutakin...

Brazil's flag
South America » Brazil » Rio de Janeiro
June 5th 2006
Published: June 6th 2006

Hostel Stone of a Beach, CopacabanaHostel Stone of a Beach, CopacabanaHostel Stone of a Beach, Copacabana

Varikas hostellimme vain muutaman korttelin paassa Copacabanalta...viereinen nurkkakahvilamme on jo sisustanut ymparoivat katuosuutensa MM-kisojen kunniaksi Brasilian keltaisella ja vihrealla.
Eilen kavelimme Rion kuuluisimpia rantoja ja ihailimme maisemia ja nautimme Etela-Amerikkalaisesta elaman asenteesta. Vaikea kuvitella vastaavanlaista parkeeraustapaa peltilehmia palvovassa Suomessa. Homma toimii siis paapiirteissaan nain: Autot laitetaan tienlaitaan parkkiin vaihde vapaalla ja kun uusi auto haluaa itselleen parkkiruudun tyonnetaan autoja sivuun siten, etta tulee tilaa uudelle maksajalle - ja jotta homma ei olisi autoja tyontaville liian raskasta annetaan alkuvauhti (tietenkin) siten, etta uusi asiakas tyontaa AUTOLLAAN jonon ensimmaista autoa, jolloin koko autojonon lahtee liikkeelle domino-efektin mukaisesti liikkeelle...katevaa eiko totta...pienet lommot autojen puskureissa eivat haittaa ketaan (toim. huom. taytyi hieman tarkentaa tata, jotta tulee porukalle oikea kuva touhusta)

Toinen ihmetyksen aihe: siivous. Kuvitelkaa betonilattia ja sitten seuraavat siivousvalineet: muovipussi ja limsapullo, jossa yleispesuainetta, jolla voi pesta vaikka ikkunat tai sita betonilattiaa. Ei ole siivoojaraukallamme helppoa.

Pakko kertoa hostelliamme kuohuttavasta tapahtumasta lauantai-sunnuntai valisena yona... Tata on jauhettu seka henkilokunnan keskuudessa, etta jarkyttyneiden Macumba makuusalin asukkaiden kanssa. Aamuyolla nimittain puolet makuusalin 18 ihmisesta paasi "nauttimaan" kahden villiintyneen nuoren toisistaan nauttimisesta ! Hanna voi todistaa, ettei kokemus aamu viidelta ollut miellyttava. Vitsi oli kuitenkin taydellinen kun poika tortesi tytolle session lopuksi: "ala sitten kerro kenellekaan, jooko?"... No siina vaiheessa onneksi vasta noin 9 iohmista oli kuunnellut heita ja joku tyton kaveri kavellyt sisaan
JalkapallohuumaaJalkapallohuumaaJalkapallohuumaa

Ei ainoastaan nurkkakahvilamme ole mukana jalkapallohuumassa vaan kokonaisia katuja on koristeltuna Brasilian lipuilla, teihin maalatuin kuvin ja erilaisin viirein...kaikki tietysti keltaisessa ja vihreassa. Koko kaupunki juhlii jalkapalloa eika yhtaan mainosta loydy ilman jalkapalloon liittyvaa teemaa.
kesken kaiken. Ei mikaan maailman suurin salaisuus seuraavana aamuna... 😊 Hostelli-elaman varjopuolia.

Kun nyt paastiin tahan kaikki kiinnostavaan aiheeseen (kun kerran autot on jo kasitelty), niin on sita sanottava, etta Riosta ja Brasiliasta kertovat legendat eivat ole taysin vaarassa - siis pisteilla nuo aa´t - 😊 - taalla todellakin on kauniita naisia, joita katsoo mielellaan rannalla "niissa-kuuluisissa-brasilialaisissa-asusteissa", mutta valitettavan paljon on myos niita, joille tekisi mieli sanoa: "Peita itsesi !" (huom! ja kaikki eivat todellakaan ole Helga nimisia saksalaisturisteja vaan todellakin paikallisia "kaunottaria"). Voitte vain kuvitella milta nayttava edella jo mainitut brasilialaiset asusteet kyseisessa kontekstissa.... 😊

Aasinsilta paikalliseen ruokaan. Olemme saaneet nauttia erinomaisista herkuista. Olemme mm. tutustuneet grilliravintolaan missa kokit paistoivat pyydetyn lihakimpaleen hiilten paalla. Taivaallista! Hannu jai viela vaille "kasvisvarrasta" eli makkaraa kolmella tavalla ja pari sipulin palaa siella taalla. Toinen hauska paikallinen tapa on menna ravintolaan, missa esim. 80 centilla saa lautaselleen lappaa 100 grammaa erilaisia ruokia hedelmista lihaan ja kalaan. Ruoka siis on todella halpaa kun vain menee oikeisiin paikkoihin. Ja Rio on viela kaikkien jututtamiemme matkalaisten mielesta maanosan kallein paikka. Herkku-vinkki: tomaattia ja sipulia pieniksi pilkottuna, paalle suolaa, lemon vinaigrettea ja oliivioljya. Suolaan taalla on saanut tottua todella monessa muodossa, mutta onneksi puolet tulee
FavelaFavelaFavela

Nakyma kohti Rion asuinaluetta (=favela), joiden arvostus vaihtelee kuten Helsingin eri asuinalueilla eivatka kaikki suinkaan ole luokiteltaviksi slummeiksi.
ulos hikena kauniissa auringonpaisteessa.

Iloisia terveisia kaikille meilta matkalaisilta !

CorcavadoCorcavado
Corcavado

Rion ehka kuvatuin kohde Corcavado eli kristus-patsas kohoaa kaupunkia ymparoivista vuorista korkeimmalle ja valvoo kaupungin ylla. Maisemat sen juurelta ovat tietysti silmia hivelevia.

6th June 2006

Katteeksi käypi
Huomenta, heti aamutuimaan vähän häkellyttäviä tuntemuksia. Töihinkin pitäisi vielä lähteä. Joskus vain haluaisi olla jossakin muualla kuin täällä villissä pohjolassa jossa säätiedoitukset lupaavat viileää ja koleaa vuorotellen. On sentään tulossa keskikesä ja suven sulojuhla. Yrittäkää sulkea silmänne kaikilta törkykuvilta ja katselkaa vain kauniita asioita. Tämä sivujuttu on tosi hyvä idea kun saa katsella ja lukea terveisiä matkanne varrelta. Ikävääkin vähän helpottaa. äiti Kyllä tuli vesikielelle noita ruokajuttuja lukiessa, mitenkä lie paikallinen olut hyvää? Täällä suomessa ei ole vielä tuo jalkapallo aivan samassa asemassa kuin siellä. Ruotsalaiset kyllä hehkuttavat jo omiaan. Ette voi varmaan olla seuraamatta tilannetta mm-taistoissa Saksassa. Ranskassa on nyt oma kohu Lordin tiimoilta. Paikalliset television kommentaattorit olivat vähätelleet ja haukkuneet suomen esitystä. Nyt heiltä vaaditaan julkista anteeksipyyntöä adressin avulla johon tulee koko ajan lisää nimiä. Hyvää matkan jatkoa, muistakaa ottaa offia mukaan jos menette sinne Amazonin viidakkoon. Isä Seppo
7th June 2006

Villiä!
Kuulostaa villiltä! Lapinjärvellä sää on kylmä, mutta kesälomatunnelma sitäkin lämpimämpi. Olen purkanut väsymystäni nukkumalla pitkiä yöunia ja ottamalla yöunien väliin pitkiä päiväunia. Eiköhän tämä pikkuhiljaa tästä... Ensi viikolla kohoan sitten minäkin siivilleni ja lennän kohti itää. Taiwan, here I come. (:

No höh. Nyt mua kismittää, kun tää tekniikka ei toimi yhteistyössä mun kanssa. Kävin tsekkaan näitä kommentteja (niitä on muuten hauska lukea) ja jostain syystä mun kaks kommenttia ei oo ollenkaan kirjautunu tänne. Tylsää. Siispä uusi yritys. Villiltä kuulostaa meno siellä. Olkaa turvallisesti ja pitäkää huolta toisistanne! Mie vietän kesälomani ensimmäisiä päiviä ja nautin levosta. Pitkien yöunien välillä otan pitkiä päiväunia. Toivon, että unentarve jossain vaiheessa hieman tasaantuu. (: Ensi viikolla lennän sitten Taiwanille. Sitä odotan kovasti, ihana päästä taas siiville.

Tot: 0.124s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 71; dbt: 0.0888s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb